کد خبر: ۳۰۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه ۱۸ اسفندماه ۹۹
بورس امروز در ادامه روند صعودی روز گذاشته کار خود را با رنگ سبز آغاز کرده و نماد‌های شاخص‌ساز با افزایش قیمت سهام روبرو شده‌اند.
قلم‌نیوز:اتفاقی که باعث شده بعد از گذشت ۳۰ دقیقه شاهد رشد هفت هزار و ۶۰۰ واحدی شاخص کل هستیم که این مقدار رشد در دو سه هفته اخیر بی‌سابقه است.

در حال حاضر شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۱۸۳ هزار واحد قرار دارد. فولاد، شپنا، شبندر، وغدیر، شستا، وبملت و شتران نماد‌های با بیشترین تاثیر در رشد شاخص کل هستند. تا به اینجای کار شاخص کل ۶۴ صدم درصد و شاخص هم‌وزن  ۱۴ صدم درصد رشد کرده‌اند که نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک همراهی کمتری با روند صعودی بازار دارند.

 اکثریت همچنان دست قرمزها است

در ساعات ابتدایی معاملات امروز دوشنبه ۱۸ اسفندماه، از مجموع ۱۶۹ نماد بورسی معامله شده شاهد کاهش قیمت سهام در ۱۲۷ نماد هستیم و حدود ۴۲ نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده‌اند. موردی که نشان می‌دهد اکثریت قابل توجه بازار همچنان قرمزرنگ است. در فرابورس هم شرایط به همین شکل است و از مجموع ۷۱ نماد معامله شده، ۴۵ نماد قرمزرنگ و ۲۶ نماد سبزرنگ هستند. صبح امروز شاهد اختلال در API‌های بورس هستیم و به همین خاطر اطلاعات کارگزاری‌ها از روند معاملات چندان دقیق به نظر نمی‌رسد. عموما در این ساعات حدود ۳۰۰ نماد در بورس و ۲۰۰ نماد در فرابورس معامله می‌شوند که امروز شاهد کاهش این ارقام هستیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، پالایشگاه‌ها، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی مثل روز گذشته از جمله گروه‌هایی هستند که با گذاشتن نقطه پایان بر روند نزولی خود، به مدار صعودی افتاده‌اند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF بیشترین آمار معاملات را به خود اختصاص داده‌اند و در بینشان پالایش و دارا یکم حدود سه درصد رشد کرده‌اند. دیگر صندوق‌های ETF سهامی هم عموما صعودی هستند، اما اغلب فاصله زیادی تا ارزش NAV خود دارند. تنها مزیت روند صعودی بازار برای گروه خودرویی‌ها صرفا افزایش آمار معاملات در این گروه زیان‌ده است. چراکه خساپا، خودرو، خبهمن و دیگر نماد‌های این گروه عموما روند نزولی دارند و حتی در برخی موارد شاهد تشکیل صف فروش سنگین هستیم.

گروه فرآورده‌های نفتی امروز سبزرنگ است. شبندر چهار درصد، شبریز و شپنا سه درصد و شتران یک درصد افزایش قیمت را در ساعات ابتدایی معاملات تجربه می‌کنند. در گروه فلزات اساسی فملی کار سختی پیش رو دارد و نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شود. از سوی دیگر فولاد، ذوب، فخوز و فالوم به مدار صعودی افتاده‌اند و رشد قیمت پیدا کرده‌اند. محصولات شیمیایی هم شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند و شاهد افزایش قیمت سهام در نماد‌های بزرگ هستیم. بانک‌ها و موسسات اعتباری، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، استخراج کانه‌های فلزی و سرمایه‌گذاری‌ها از دیگر گروه‌های نسبتا سبزرنگ بازار هستند. غذایی‌ها، سیمانی‌ها، استخراج زغال‌سنگ، نیروگاه‌ها، سایر محصولات کانی، دارویی‌ها و انبوه‌سازی‌ها از گروه‌های قرمزرنگ بازار به حساب می‌آیند.

 صف فروش ۶۰ درصد نماد‌ها در بازار سبزپوش

با وجود جهش شاخص کل در معاملات امروز، همچنان شاهد تشکیل صف فروش برای بیش از نصف بازار سرمایه هستیم. تا ساعات پایانی معاملات ۳۸۷ نماد یعنی ۵۹ درصد بازار دارای صف فروش به مجموع ارزش چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هستند و تنها ۴۳ نماد یعنی شش درصد بازار موفق به تشکیل صف خرید شده‌اند. هرچند، صف‌های خرید آنچنان سنگین نیست و روی هم تنها ۴۹۰ میلیارد تومان ارزش دارند.

 شپنا؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

شرکت پالایش نفت اصفهان به عنوان لیدر گروه فرآورده‌های نفتی امروز با بیشترین تقاضا روبرو شده و در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید قرار دارد. ارزش صف خرید شپنا در ساعات پایانی معاملات به حدود ۶۶ میلیارد تومان می‌رسد. شبندر با صف ۳۲ میلیارد تومانی در رتبه دوم و حفاری با صف خرید ۲۵ میلیاردی در ربته دوم قرار دارد. در دقایق پایانی معاملات شاهد رنج مثبت در نماد حفاری پس از بازگشایی هستیم.

 برکت؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

اسکار معاملات پرنوسان در بازار به نماد برکت اختصاص دارد. نمادی که در روز‌های قرمزرنگ تنها نماد سبز روی نقشه بازار بود، حالا که بازار سبزپوش شده در صدر فهرست صف‌های فروش قرار گرفته است. صف فروش برکت امروز به حدود ۱۴۷ میلیارد تومان می‌رسد. بانک دی با صف فروش ۱۰۷ میلیارد تومانی در رتبه دوم ایستاده و پتایر با صف فروش ۸۱ میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار دارد. از جمله دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین در بازار سبز امروز می‌توان به کدما، سنیر، سدور، خزر، حکشتی، غصینو، گدنا، کرمان، بنو، بپاس و کلر اشاره کرد.

 جهش ۲۴ هزار واحدی شاخص و نفس تازه بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۸ اسفندماه با جهش ۲۴ هزار و ۳۴۱ واحدی به مرز کانال ۱.۲ میلیونی رسید و روی رقم یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۹۳۸ واحد قرار گرفت. شاخص کل امروز ۲.۰۷ درصد و شاخص هم‌وزن تنها ۲۸ صدم درصد رشد کردند که نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک در این مسیر صعودی همراه نبودند و عمده رشد شاخص بر دوش نماد‌های شاخص سازی مثل فولاد، فملی، شستا، فارس، شپنا، تاپیکو و وغدیر بود.  


حالا نوبت شاخص‌سازها است. نقشه بازار نشان می‌دهد امروز هرچند شاهد افزایش آمار معاملات بودیم، اما همچنان بیش از یک چهارم معاملات بازار سرمایه به اوراق تامین مالی اختصاص داشت. پالایش و دارا یکم در جریان معاملات امروز به ترتیب شش و پنج درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و دیگر صندوق‌های سهامی هم عموما مثبت و سبزرنگ بودند. فرآورده‌های نفتی سلاطین جدید بازار هستند. امروز هر چهار نماد اصلی پالایشی یعنی شپنا، شبندر، شتران و شبریز با صف خرید نسبتا سنگین مواجه شدند و کام سهامدارانشان را شیرین کردند.

لیدرهای گروه خودرو امروز بعد از تلاش‌های زیاد موفق شدند از روند نزولی جدا شوند و شاهد رنگ سبز برای نمادهای خساپا و خودرو باشیم. هرچند، دیگر نمادهای خودرویی در این مسیر همراهی نکردند و ارزش سهام خود را از دست دادند. فلزاتس اساسی امروز عموما سبزپوش بودند و دست کم برای نمادهای شاخص ساز شاهد افزایش قیمت سهام بودیم. تا جایی که برای فولاد و فخوز صف خرید تشکیل شد.

امروز محصولات شیمیایی عموما شرایط مساعدی را تجربه کردند اما شرکت‌های کوچک قرمزرنگ باقی ماندند. نمادهای بزرگ شیمیایی از جمله آریا، پترول، پارسان، نوری، جم، تاپیکو و شگویا امروز روند صعودی داشتند. در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری وپارس از معدود نمادهای قرمزرنگ بود. این درحالی است که وپارس در روزهای گذشته که دیگر نمادهای بانکی نزولی بودند، روند صعودی داشت. امروز شرایط طوری پیش رقت که برای وبملت صف خرید تشکیل صد و وتجارت و وبصادر سه درصد رشد کردند. هلدینگ‌ها از دیگر گروه‌های سبز بازار امروز بودند و دلیل اصلی آن تشکیل صف خرید بعد از مدت‌ها برای نمادهای شستا و وغدیر بود. استخراج کانه‌های فلزی و سرمایه‌گذاری‌ها هم شرایط خوبی را در بازار تجربه کردند، اما دیگر گروه‌ها که اغلب شرکت‌های کوچک را شامل می‌شوند قرمزرنگ بودند و روند نزولی در پیش گرفتند.

منبع: فرارو

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: