کد خبر: ۳۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: چند تحقیق دانشگاهی نشان می‌دهند نقش فعالیت زنان در حوزه اقتصادی حتی زیر ۵ درصد است.
قلم‌نیوز:نسیم توکل  در مورد سهم زنان از اقتصاد کشور اظهار داشت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که دغدغه جامعه زنانی که فعال اقتصادی هستند این است که متاسفانه هنوز مرجعی متولی این نشده که اگر موضوع فعالیت اقتصادی یا سهم زنان در توسعه پایدار اقتصادی مطرح می‌شود، متولی بپذیرد که آمار و ارقام درستی را با توجه به شاخص‌های درست اعلام کند. معاونت زنان و خانواده وجود دارد اما بخش اقتصادی در آن بسیار کمرنگ است و بیشتر برنامه‌های حمایتی است که برای توسعه کارآفرینی یا پرداخت به مشکلات زنان است.

وی افزود: اتاق‌های بازرگانی و نهادهای مشابه مانند نهادهای صنفی ممکن است آمارهایی را منتشر کنند که برای مثال در این سال فلان تعداد زن کارت بازرگانی گرفته‌اند اما من به ضرس قاطع می‌گویم که داشتن کارت بازرگانی به معنای فعال اقتصادی بودن نیست. ممکن است فقط عضو هیئت مدیره شرکت باشند اما شاخص‌هایی که ممکن است فعال اقتصادی تلقی شوند را ندارند.

توکل خاطرنشان کرد: معاونت علمی آماری از زنان در حوزه دانش‌بنیان را معرفی می‌کند، اما همچنان به معنای فعالیت و نقش‌آفرینی اقتصادی آنها نیست. وزارت ارتباطات هم آمار بالایی را منتشر می‌کند ولی وقتی سراغ این زنان می‌رویم می‌بینم فقط عضو هیئت مدیره نهادهای خصوصی اقتصادی هستند یا اینکه همسران دولتی آنها به نام این زنان مجوز گرفته‌اند. شهرک‌های صنعتی آمار قابل توجهی از زنان فعال اقتصادی می‌دهند ولی وقتی با این زنان تماس می‌گیریم می‌بینیم در منزل نشسته‌اند اما اسما عضو یک سهامی عام یا سهامی خاص هستند. بنابراین بزرگترین مشکل در فعالین اقتصادی زن این است که هیچ متولی نیست که آمار قابل اتکایی در این مورد منتشر کند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: چند تحقیق دانشگاهی نشان می‌دهند نقش فعالیت زنان در حوزه اقتصادی حتی زیر ۵ درصد است. به این میزان نقش زنان در اقتصاد کوچک است.۵۰ درصد از جمعیت جامعه زنان هستند اما سهم آنها از اقتصاد ۵ درصد است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت حضور زنان در اقتصاد گفت: من همیشه به زنان مطالبه‌گر در این حوزه می‌گویم که شما نباید برای فعالیت اقتصادی مطالبه‌گر باشید بلکه دولت با دیدن این آمار باید مطالبه‌گر شما باشد، چراکه نقش شما در اقتصاد جایگاه کشور را تکان می‌دهد. شما نباید برای به دست آوردن جایگاه خود تلاش کنید بلکه حاکمیت باید برای شما تلاش کند 

وی افزود: زنان اتاق‌های بازرگانی به تبعیض مثبت علاقه‌ای ندارند. اتاق‌های تهران، ایران و شهرستان‌ها یک کانون زنان بازرگان وجود دارد که کسانی عضو هستند و کارت بازرگانی دارند در این کانون هستند اما این هم به معنای فعال اقتصادی بودن نیست. اتاق و تشکل‌ها کار خاصی برای افزایش حضور زنان در فعالیت اقتصادی انجام نداده‌اند. اتاق خود را بازوی قوا می‌داند و می‌گوید کار من است که مطالبات بخش خصوصی را ارائه دهم بنابراین هنوز چنین موضوعی برای اتاق دغدغه نشده است. ‌

توکل در مورد وجود تبعیض‌ها بر مسیر فعالیت اقتصادی زنان اظهار داشت: من چند وقت پیش در یک میزگرد حضور داشتم که دو نفر از بخش خصوصی بودیم و بقیه از خانم‌های دولتی بودند. ما حرف هم را نمی‌فهمیدیم و دغدغه‌هایشان با ما بسیار متفاوت بود. تبعیض علیه زنان برای رسیدن به مراتب بالاتر در بخش دولتی بسیار پررنگ‌تر از بخش خصوصی است. گاها حتی اگر فرد چنین موضوعی را حس نکند هم فکر می‌کند که باید بیان کند تا به جایگاهی برسد. 

وی افزود: در بخش خصوصی خیلی کمتر به تبعیض برخوردیم، شایستگی مجموعه‌ای از توانمندی، تخصص، مهارت و انگیزه است. ‌اگر اینها وجود داشته باشد در بخش خصوصی تبعیض نقشی نخواهد داشت.  

توکل با اشاره به اهمیت فعالیت اقتصادی زنان در توسعه کشور بیان کرد: در بیشتر کشورها در حوزه اقتصادی تناسب تعداد زنان و مردان وجود دارد، کشورها برای توسعه پایدار نیاز به فعالیت اقتصادی و کارآفرینانه دارند، فعالیت کارآفرینانه به عنوان یک فعالیت ارزش‌آفرین به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند. اگر این فقط بر دوش مردان باشد به این معنا است که کمتر از نصف جمعیت بار کل کشور را برمی‌دارد. اگر زنان وارد صحنه شوند به این معنا است که کشور با همه قوا وارد کار شده است، در چنین شرایطی دیگر از زنان و مردان نام نمی‌بریم بلکه از جمعیت کشور نام می‌بریم. اما فعلا چون زنان کنار رفته‌اند باید از سهم زنان در اقتصاد صحبت کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: