کد خبر: ۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
غده فوق کلیه یا آدرنال از دو بخش اصلی قشری و مرکزی تشکیل می شود و کورتیزول یکی از مهمترین هورمون های بدن است که در بخش قشری آدرنال در پاسخ به استرس و یا کمبود گلوکز خون تحت تحریک هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) ساخته می شود.

دبیر علمی نهمین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی گفت: افزایش و کاهش کورتیزول خون چنانچه به موقع تشخیص و درمان نشود، عوارض جدی و حتی مرگ بیمار را در پی خواهد داشت.

نوسان کورتیزول خون خطر مرگ را افزایش می‌دهد

دکتر محمدرضا بختیاری اظهار کرد: یکی از محورهای مهم کنگره امسال بررسی چالش های آزمایشگاهی در بیماری های غده فوق کلیه است که ساخت و ترشح هورمون های متعدد و مهمی را در بدن برعهده دارد.

وی افزود: غده فوق کلیه یا آدرنال از دو بخش اصلی قشری و مرکزی تشکیل می شود و کورتیزول یکی از مهمترین هورمون های بدن است که در بخش قشری آدرنال در پاسخ به استرس و یا کمبود گلوکز خون تحت تحریک هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) ساخته می شود.

نائب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: افزایش و کاهش کورتیزول خون به طور اولیه یا ثانویه بیماری های مهمی را باعث می شود که چنانچه به موقع مشخص و درمان نشوند، عوارض جدی و حتی مرگ بیمار را در پی خواهند داشت.

بختیاری عنوان کرد: امروزه علت تشخیص و درمان افزایش و کاهش کورتیزول، به آزمایشگاه بالینی وابسته است که از تست های متعددی به این منظور استفاده می شود چراکه اندازه گیری هورمون کورتیزول با روش ها و دستگاه های پیشرفته در نمونه خون، ادرار و بزاق برای تشخیص صحیح و دقیق حالات بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی هدف از نهمین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی را که هر ساله در اوایل اردیبهشت ماه همزمان با روز ملی آزمایشگاه بالینی برگزار می شود، تبادل تجربیات، نظریات و یافته های علمی اساتید و صاحب نظران خارج از کشور برشمرد و افزود: نهادهای معتبر بین المللی مانند فدراسیون بین المللی شیمی بالینی، طب آزمایشگاهی (IFCC) و فدراسیون اروپایی طب آزمایشگاهی (EFLM) در کنگره حضور خواهند داشت.

بختیاری یادآور شد: این کنگره ها از 31 فروردین تا سوم اردیبهشت ماه سال آتی در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: