کد خبر: ۲۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
تامین کالای اساسی در شب عید دغدغه خانوارها شده است
شمارش معکوس برای پایان سال و فرارسیدن ایام نوروز فرا رسیده اما خبری از ذوق و شوق برای آمدن بوی بهار در کار نیست چراکه امسال هم عید کرونازده دیگری را پیش رو داریم.
قلم‌نیوز:البته کرونا تنها معضل شروع سال 1400 نبوده و این‌روزها کمبود و نگرانی برای تامین کالاهای اساسی در بازار موجب نگرانی و دغدغه بسیاری از خانوارها شده است.

تنها چند روز دیگر تا انتهای سال ۱۳۹۹ باقی مانده است و درست سال گذشته این موقع‌ها به دلیل ورود مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا برخی از سنت‌های نوروزی مثل سفر، خرید عید، دید و بازدید را کنار گذاشتند تا مبادا این مهمان ناخوانده سر زده وارد خانه‌شان شود و نوروز را به کام‌شان تلخ کند.

اکنون یک‌سالی از این ماجرا می‌گذرد، حال قرنطینه و محدودیت از یک سو، گرانی و آشفتگی بازار کالاهای اساسی از سوی دیگر تحمل وضعیت را دشوار‌تر از هر زمان دیگری کرده است.

در چند وقت اخیر بازار برخی از کالاهای اساسی با مشکلاتی مواجه شده، به‌گونه‌ای که روغن کمیاب شد و اگر هم در بازار موجود باشد با شرط‌وشروطی به فروش می‌رسد. مرغ از سفره‌ها پر کشید و از سوی دیگر بازار گوشت قرمز و ماهی نیز به دلیل رشد قیمت افسارگسیخته بدون مشتری روزهای پایانی سال را سپری می‌کند.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت ماهی نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش چند برابری داشته و این مسئله باعث شده ماهی در سبد مصرفی خانوار کالای لوکس محسوب شود چرا که درآمد اقشار ضعیف و متوسط جامعه نمی‌تواند از پس چنین گرانی‌هایی برآید به همین دلیل امسال سنت دیرینه‌ ایرانیان و شام مخصوص شب عید برای بسیاری از خانوارها حذف شده است. البته تنها ماهی از سفره‌ها حذف نشده و خرید گوشت‌ هم چالش تازه‌ای برای کم‌درآمدها ایجاد کرده است چراکه برخی از فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی در طی یک هفته گذشته نرخ برخی محصولات از جمله گوشت قرمز را به شکل چراغ خاموش افزایش دادند.

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر قیمت کالاهایی مانند مرغ و تخم‌مرغ نیز در بازار با افزایش شدیدی مواجه شده است. البته مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت وعده کاهش قیمت مرغ و عرضه آن با قیمت مناسب در بازار را داده بودند اما واقعیت در بازار چیز دیگری است. گفته شده بود که مرغ در خرده‌فروشی‌ها باید در خرده‌فروشی‌ها کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان باشد ، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که برخی از خرده‌فروشی‌ها مرغ کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی ندارند، یا با قیمت‌های بالاتر یعنی ۲۸ هزارتومان، مرغ را عرضه می‌کنند. در همین راستا بر اساس گزارشی از ایسنا برخی از فروشندگان گفته‌اند که نتوانستند حواله مرغ تنظیم بازاری دریافت کنند و به همین دلیل مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی ندارند. برخی از آنها نیز بیان کردند که خودشان نیز مرغ را گرانتر از نرخ مصوب خریداری می کنند و به همین دلیل نمی‌توانند آن را کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بفروشند.

آجیل و میوه هم لاکچری شد

گرانی تنها به بازارهای گفته شده محدود نمی‌شود و بازار میوه، آجیل‌ و شیرینی عید نیز در کسادی به سر می‌برند. با یک بررسی در سطح شهر خواهیم دید که در آستانه عید نوروز، گرانی میوه صدای بسیاری از مسئولان و مردم را در آورده است. این در حالی است که آجیل عید هم جزو کالاهای لوکس بوده و خانوارهای کم‌درآمد چه بخواهند و چه نخواهند باید دور آن را یک خط قرمز بکشند.

البته با وجود گرانی‌ها برخی از مسئولان وعده ارزانی در روزهای پایانی سال را می‌دهند. مثلا مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفت‌وگویی با اشاره به وضعیت قیمت میوه در آستانه شب عید گفته است: «در تامین میوه شب عید مثل سیب و پرتقال، هیچ مشکلی وجود ندارد و قیمت‌ها تا شب عید رو به کاهش است. در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن پرتقال در انبارهای استان مازندران دپو شده است و امسال چند روز زودتر از سال قبل، عرضه میوه‌های شب عید را آغاز کردیم و قطعا تا شب عید باز هم قیمت‌ها کاهش می‌یابد.»

از سوی دیگر عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در یک برنامه تلویونی ضمن اعلام آغاز طرح فروش‌های فوق‌العاده توسط اصناف از روز گذشته وعده داد که قیمت کالاهای پرمصرف در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان تعدیل شود. اما اینکه این وعده به واقعیت می‌پیوندد یا خیر خود جای سوال دارد.

م/98
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: