کد خبر: ۲۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
جنجال سخنان دبیر مجمع تشخیص درباره گفت‌وگو با آمریکا
سخنان رضایی آشکار با موضع رسمی ایران در تناقض بود این در حالی است که هفته پیش مقام معظم رهبری خواستار آن شده بود که یک صدا از ایران شنیده شود.
قلم‌نیوز:محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در مصاحبه با فایننشنال تایمز اظهار نظری بحث‌برانگیز درباره مذاکره با امریکا مطرح کرده بود، شب گذشته پس از واکنش مقامات دولتی به نوعی از موضع خود عقب نشست.

 محسن رضایی در گفت‌و‌گویی با نشریه انگلیسی فایننشنال تایمز گفت ایران زمانی حاضر به مذاکره با آمریکا و قدرت‌های جهانی است که سیگنال روشنی در خصوص رفع تحریم‌ها دریافت کند.

او افزود: "آن‌ها باید به ما اطمینان خاطر دهند که تمام تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام اعمال شد ظرف کمتر از یک سال رفع می‌شود."

رضایی با بیان اینکه در این شرایط، مذاکرات می‌تواند آغاز شود اظهار داشت که در طول مذاکرات تحریم‌ها هرماه باید برداشته شود. «به عنوان مثال تحریم‌های مالی و محدودیت‌هایی که بانک‌های اروپایی اعمال کرده‌اند باید همان ماه اول رفع شود. رفع تحریم‌ها علیه صادرات نفت نیز در اولویت‌های نخست ما قرار دارد.»

این سخنان دبیر مجمع تشخیص در واقع گرا و پیشنهاد او به مذاکراه با آمریکا تفسیر شد و بازتاب انتقادی فراوانی داشت.

اظهارات رضایی توسط ناظران اینگونه تفسیر شده که او به نوعی طرح مذاکراتی ارائه کرده و به آمریکا گرا می‌دهد که لغو تحریم‌ها را تا پس از انتخابات به تعویق بیاندازد.

رضایی یکی از نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است که در در ماه‌های اخیر فعالیت هایش افزایش یافته، اما رسما اعلام نامزدی نکرده است.

چندی پیش محمد جواد ظریف در گفت و گوی تاکید که خبر دارد که برخی به آمریکا گرا می‌دهند که برای مذاکره تا انتخابات صبر کنند و با ما مذاکره کنند. سخنی که با انتقادات اصولگرایان روبه رو شد.

سخنان رضایی آشکار با موضع رسمی ایران در تناقض بود این در حالی است که هفته پیش مقام معظم رهبری خواستار آن شده بود که یک صدا از ایران شنیده شود.

نامزد‌های انتخاباتی دیگر هم یکی از نقاط تمرکزشان مسائل سیاست خارجی و به ویژه مسئله هسته‌ای ایران است، اگر تکلیف برجام تا انتخابات روشن نشود احتمالا یکی از کلیدی مورد بحث میان نامزد‌ها خواهد بود. از این منظر سخنان رضایی فراتر از اظهار نظر دیپلماتیک عادی بود و می‌تواند موقعیت انتخاباتی او را تحت تاثیر قرار دهد.

واکنش‌ها به سخنان رضایی

اما روز گذشته پس از انتشار مصاحبه رضایی مقامات وزارت خارجه و دولت به این سخنان واکنش نشان دادند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در بیانیه‌ای تاکید کرد: "مصاحبه و نظرات مطرح شده در این مصاحبه شخصی می‌باشد. کلیه امور مرتبط با حوزه سیاست خارجی صرفا از طریق وزارت خارجه و به صورت نهادی و از مجاری رسمی خودش منتقل می‌شود. "

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه هم در توئیتی در این رابطه نوشت: «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند. اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود.»

ظریف اعلام کرد که ایران به زودی طرح خود را در این رابطه اعلام می‌کمند. او گفت: «من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، به زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد- البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک.».

اما حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور هم در اظهار نظری کنایه تندی به رضایی زد و در توئیتی نوشت: «آقا محسن عزیز! همان یک عملیات فریب قدیمی کافی‌است. لازم نیست دشمن را بیش از این فریب دهید.»

کنایه آشنا به اظهارات محسن رضایی درباره عملیات کربلای ۴ است که آن را عملیات فریب خوانده بود و جنجال زیادی به پا کرد.

در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار درباره سخنان رضاییی اظهار نظر کردند و آن را انتخاباتی دانستند. عده‌ای این سخنان رضایی را نوعی "خودزنی" سیاسی دانستند.

برخی از منتقدان نیز سابقه اظهارات جنجالی او را یادآوری کردند. به طور مثال گفته بود می‌توانیم با گروگان گرفتن صد آمریکایی بابت آزادی هر کدام یک میلیارد دلار بگیریم و با صد میلیارد دلار کسری بودجه مان را رفع کنیم.

رضایی اخیرا هم اظهار کرده که اگر رییس جمهور شود بیکاری را ریشه کن می‌کند.

محسن رضایی میرقائد در کارنامه خود سابقه دو بار شکست در انتخابات ریاست جمهوری دارد و یک بار دیگر هم شب انتخابات از حضور در میدان انصراف داد، با این حالبه نظر می‌رسد این بار هم می‌خواهد شانس خود را امتحان کند.

به عقیده تحلیلگران مانند دوره‌های قبل او شانس چندانی ندارد و از سوی اصولگرایان مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

عقب نشینی محسن رضایی

اما انتقاد و واکنش‌ها موجب شد که رضایی شبانه و البته به صورت توئیتری از موضع خود عقب نشینی کند.

او در توئیتی نوشت: "امریکا و اروپا باید تحریم‌ها را بردارند و خسارات ناشی از تحریم را جبران کنند. با امریکا هم مذاکره‌ای در کار نخواهد بود. "

رضایی در توئیت دوم خود افزود: «در گفتگو با فایننشال تایمز به آمریکایی‌ها هشدار دادم که اجازه ادامه تحریم‌ها را نخواهیم داد و با عقب‌راندن آمریکایی‌ها تحریم‌ها را لغو یا بی اثر می‌کنیم. مذاکره فقط در چارچوب ۱+۵ و پس از لغو کامل تحریم‌ها امکان پذیر خواهد بود.»

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: