کد خبر: ۲۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
سونامی کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰
فاصله تا انتخابات ۱۴۰۰ هر روز کمتر می‌شود و صف کاندیداهای انتخابات برای رسیدن به خیابان پاستور بیشتر می شود.
قلم‌نیوز:کمتر از ۴ ماه دیگر تا سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است اما  هرچه شهر از شور و هیجان انتخاباتی خالی است به جای آن عطش گمانه‌زنی‌ها و برو بیای انتخاباتی در میان جریان‌ها و احزاب سیاسی موج می‌زند. عطشی که راست و چپ نمی‌شناسد و هم دربین اصولگرایان و هم در بین اصلاح‌طلبان به وفور می‌توان مشاهده کرد. نشست پشت نشست و جلسه پشت جلسه؛ حرف بر سر این است که چه کسی وارد گود انتخابات شود و چه کسانی یکپارچه علم تبلیغاتش را به دست بگیرند.

اگر چه دهه ۹۰ برای اصلاح طلبان با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، مجلس ۹۴، ریاست جمهوری و شورای شهر ۹۶  همراه بود؛ اما این طعم شیرین پیروزی در انتخابات اسفند ۹۸ با  رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان و مشارکت پایین مردم به تلخی گرایید.  با وجود آنکه زمزمه‌های تحریم انتخابات از سوی  برخی اهالی جناح چپ به گوش می‌رسید اما در نهایتا با فرمان انتخاباتی سید محمد خاتمی بساط را برای انتخابات  ۱۴۰۰ پهن کردند، حتی اگر قرار باشد دوباره طعم گس و تلخ را امتحان کنند، البته هنوز هم برخی معقدند اصلاح‌طلبان بهتر است این دور را تماشاچی باشند تا بازیگر داخل گود.   

از سوی دیگر  اصولگرایان هم حسابی در حال کلنجار رفتن با احزاب و شخصیت‌ها هستند تا از شرایط موجود بهترین استفاده را بکنند و بعد از ۸ سال دوباره سکان قوه مجریه را در دست خودی‌ها ببینند اما آنقدر این صف‌ خودی‌ها عریض و طویل شده است که برایشان انتخاب راحت نیست و حتی اگر هم کار چندان دشواری برای انتخاب یک نفر نداشته باشند، متقاعد کردن همه طیف‌های اصولگرایی کار چندان ساده‌ای نیست و مرد کهن می‌خواهد اما اینکه «مرد کهن» جریان اصولگرا چه کسی است خود معمایی است که آتش اختلاف را در اردوگاه راست روشن کرده است.
از ظریف و رئیسی انکار، ازچپ و راست اصرار

هرچند که موضوع انتخابات هنوز در ذهن مردم پررنگ نشده، اما جناح های سیاسی به دنبال کاندیدایی قدر در انتخابات هستند که رقیب را از میدان به در کنند. اصولگرایان که با ابراهیم رئیسی در انتخابات ۹۶ شکست خوردند بار دیگر دست یاری به سوی رئیس قوه قضاییه دراز کردند تا با شیخ اصولگرا به استقبال انتخابات ۱۴۰۰ بروند. اما به نظر می رسد که ابراهیم رئیسی که یکبار طعم شکست در انتخابات ریاست جمهوری را چشیده؛ عطای پاستور را به لقایش بخشیده است. توکلی بینا یکی از قدیمی ترین اعضای حزب مؤتلفه اسلامی در این باره می گوید:« رئیسی کسی است که از نخستین روزهای قوه قضائیه در قوه قضائیه بوده و به وضوح همه چیز را می داند. لذا به او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ پیشنهاد داده اند و قبول نکرد.»

محمد جواد ظریف، مرد شماره یک دیپلمات ایران هم مانند رئیسی تمایلی به حضور  در سمت ریاست جمهوری را ندارد؛ اما او که بارها اعلام کرده کاندید انتخابات نمی شود و تدریس در دانشگاه را ترجیح می دهد، این روزها به یکی از گزینه های اصلی اصلاح طلبان در ماراتن ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تبدیل شده است.
قالیباف و محسن رضایی، پای ثابت هر انتخابات

از سال ۵۸ که اولین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد تا امروز، ۱۲ بار صندوق رای در جمهوری اسلامی برای تعیین رییس جمهور علم شده است تا از درون آن رئیس قوه مجریه مشخص شود؛  اما نکته جالب در اکثر  ادوار انتخابات این است که برخی سیاسیون تلاش کرده‌اند تا با وجود شکست در یک دوره بخت‌شان را در انتخابات دیگر امتحان کنند.  محسن رضایی( سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲) و محمد باقر قالیباف( ۱۳۸۴ و ۱۳۹۲) از جمله سیاسیونی هستند که در ۲ انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و شکست خوردند.
تریبون آزاد

انتخابات تنور داغ می‌خواهد و آتشی که زبانه بکشد و مردم را به شور بیاندازد تا پای صندوق‌های رای بیایند که هم دغدغه سیاسیون درباره کاهش مشارکت و تکرار رکورد انتخابات ۹۸ رفع و رجوع شود و هم کسی که قرار است وارد میدان شود بر مهمترین کرسی ساختمان خیابان پاستور بنشیند رای قابل قبولی را دست و پا کرده باشد؛ و تجربه ثابت کرده است که این تنور گرم نمی‌شود مگر با رقابت تنگاتنگ و البته سخنرانی‌های پر طمطراق. سخنرانی‌هایی که پر از کنایه و وعده است؛ کنایه به رقیب و وعده برای بهشتی برین.

در این یک ماهه اخیر اسامی زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ای به عنوان یکی از گزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری نامشان بر سر زبان‌ها افتاد. افرادی که برخی از آنها مانند حسین دهقان، ضرغامی، کواکبیان و علی مطهری رسما اعلام کاندیداتوری کردند و برخی هم زیرپوستی رفتار و منشی در قد و قامت یک داوطلب برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ در پیش گرفتند؛ اما آنچه شاید پرداختن به آن خالی از لطف نباشد آخرین اظهارات این افراد در همین یک ماه است که در جدول زیر برخی از آنها  را می خوانید؛{ جدول براساس حروف الفبا تنظیم شده است}

اسامی کاندیداهای احتمالی

اظهارات

محمود احمدی نژاد

من هیچوقت نگفته ام پست می خواهم ، پست یعنی چه؟ اما یک انسان هستم. آیا همه این ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران واقعا در اصل اداره کشور و تعیین سرنوشت به طور مساوی حق دارند؟ یک عده می‌گویند مال ماست و تو غلط می کنی حرف می زنی و بیخود فکر کردی! فقط به من نمی گویند به خیلی های دیگر می گویند! من این را قبول ندارم. این کشور متعلق به همه است. حتی آن کسی که ضد انقلاب است سهم دارد و خدا برایش خلق کرده است. از این ثروت طبیعی باید بهره ببرد. ما اگر عرضه داشته باشیم می رویم او را قانع می کنیم یا تصمیمی می گیریم که همه عقلا آن را قبول کنند.

پس از اینکه جو بایدن در انتخابات پیروز شد به او نامه ای نوشتم. در آن نامه شرایط جهان را شرح دادم و از ایشان خواستم که قاطع بایستند و سیاست ها را به خاطر صلح و عدالت تغییر دهند

در چندصد سال اخیر، مردم نوعا بازیچه دست سیاستمداران فاسد، برای تثبیت قدرت آنها بودند اما امروز این بیداری عظیم که به برکت حرکت ملت ایران و رهبری های امام در دنیا شکل گرفته است، جامعه بشری در آستانه یک آزادی عظیم تاریخی، از همه قید و بندهای ضد انسانی قرار گرفته است. این دستاورد ملت بزرگ ماست.

 من اگر احساس وظیفه کنم ثبت نام می کنم، شما یکنفر را در ایران پیدا کنید که بگوید احمدی نژاد از من خواسته است که او را تبلیغ کنم، من هرگز این کار را نکرده ام. حتی بوش هم که ایران را تهدید به جنگ کرده بود اعلام کرد می خواهم با ایران مذاکره کنم و با ما در عراق مذاکره کرد یعنی سیاست های دولت باعث شد آقای بوش جای جنگ مذاکره را انتخاب کند اما عمر دولتش کفایت نکرد و دولت بعدی با ما گفت و گو کرد. می خواهم بگویم که سایه جنگ برداشته شد.

*{  در نامه ای به دولت روحانی}: متأسفانه از صبح روز ۲۲ بهمن، انبوه مأمورین با کمک لباس شخصی‌ها از فاصله دور کل محدوده میدان ۷۲ را به محاصره درآورده و با نصب موانع، راه را بر عبور و مرور مردم بستند. آنها با تهدید و ارعاب و بعضاً ضرب و شتم، مردم بی‌گناه را که با عشق به آرمان‌های انقلاب در تلاش برای حضور در مراسم بودند از نزدیک شدن به محدوده منع کرده و یا متفرق می‌کردند. شدّت برخورد به حدی بود که برخی از جانبازان حاضر در پشت موانع دچار مشکل تنفسی شدند.

این در حالی است که در گوشه و کنار تهران و ایران برخی گروه های مستقل مردمی با تجمعات خود سالگرد پیروزی انقلابشان را گرامی داشتند و کسی متعرض آنان نشد.  جنابعالی سوگند شرعی یاد کرده‌اید که از حقوق مصرّح مردم دفاع نمایید. آیا وقتی در موضوع جشن انقلاب، اینگونه برخورد می شود، راهی برای مردم جهت استفاده از حقوق گوناگون‌شان باقی می‌ماند؟

*{ ادعا و انتقادات تند  علیه غلامعلی حدادعادل}: این آقا طی ۱۶ سال اخیر همواره به ضد بنده بوده و به شدت علیه من فعالیت کرده است. یعنی از قبل ۸۴ تا امروز، مخالف من بود. متاسفانه کشور ما گرفتار عده ای از افراد شده که خودشان را برتر از مردم می دانند،صاحب اختیار و مالک کشور می دانند و در عین حال فکر می کنند همه امور باید تحت تصدی آنها باشد.

سعید، جلیلی

امروز ملت ما انتظار دارد تمام تلاش‌ها و سیاست‌های ما در این مسیر قرار گیرد و هر حرکتی که در این مسیر قرار گیرد، حرکتی انقلابی است. اگر منابع بانکی کشور برای مقابله با تبعیض و در راستای تولید ملی به کار گرفته شود، یک حرکت انقلابی است، اما در غیر این صورت، حرکتی ضد انقلابی است.  ملت ما می‌خواهد نشان دهد که پیشرفتی ارزشمند است که به خاطر منافع مردم باشد و هر جا از آن عدول شود، نشان‌دهده انحراف و نگاه آمریکایی است. امروز دشمن می‌خواهد با کاهش حداقلی، امتیاز حداکثری به دست آورد. در همین چند سال اخیر، آمریکا ۸۰۰ تحریمی که از پیش بوده است به انضمام ۷۵۰ تحریم جدید بر ملت ایران تحمیل کرده است و حال می‌گوید ابتدا ایران باید به برجام بازگردد، سپس ما برمی‌گردیم. در حالیکه این آمریکا بود که اول از برجام‌خارج شد.

*{ با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر پایبند بودن ایران به تمامی تعهدات خود}: اما با این‌ وجود آمریکا کلا از برجام خارج شده است و ایران هم طبق همین برجام، عمل به برخی از تعهدات خود را متوقف کرده است. اصلا حتی اگر آمریکا به برجام هم برگردد، باز می‌خواهد ۱۵۰۰ تحریم علیه ملت ایران اعمال کند. ملت ما با هوشمندی همیشگی خود متوجه است که تمام این‌ها از تزویر آمریکا ناشی می‌شود. 

ایران کشوری است که به لحاظ ذخایر، موقعیت استراتژیک، نیروی انسانی تحصیل کرده، شرکت‌های دانش بنیان با فناوری‌های بالا و … است شکی نیست، اما به این معنا نیست که دیگر کشورها منتظر ما می‌مانند. می‌بینیم که چند سال تمام ظرفیت کشور را معطل این می‌گذارند که به فلان کنوانسیون ملحق شویم که شاید تأثیر مؤثری هم نداشته باشد، اما از ظرفیت‌های صادراتی غافل می‌شویم که می‌تواند در جهش تولید مؤثر باشد.

اسحاق جهانگیری

*{با اشاره به هشدار رژیم صهیونیستی نسبت به برنامه‌ریزی برای حمله به ایران}: اسرائیل در حدی نیست که در رابطه با این موضوع اظهار نظر کند.

*{ در واکنش به گزینه اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۱۴۰۰}: عجله نکنید، آن‌قدر صحبت می‌کنم که خسته شوید.

 وقوع سیل ۹۸ و آبگرفتگی امسال در برخی شهرهای کشور به ویژه در خوزستان و علی‌الخصوص در اهواز و بندر امام(ره)، این مساله را برای همه مسئولان کشور آشکار کرد که باید برنامه‌های بلندمدت‌تری برای حل مسائل مردم در نظر گرفته شود. پس از حوادث ناگوار آبان‌ماه سال ۹۸ همواره یک غصه به دلم نشسته بود که مردم ماهشهر و بندر امام مشکلی با جمهوری اسلامی ایران و نظام ندارند؛ مشکل این مردم تبعیض و فقر است و وظیفه اداری و قانونی مسئولان این است که این مشکلات را با جدیت دنبال کنند.

 *ملت ایران شاهد بودند که در جنگ اقتصادی ما به هیچ عنوان با کمبود کالای اساسی مواجه نشدیم اما تنها دغدغه مردم افزایش نرخ برخی از اقلام است.

دغدغه های اصلی مردم باید مشخص شده و سازمان برنامه و بودجه باید در خصوص برنامه هفتم یک کار دقیق برای رفع مشکلات انجام دهد که مثلا بتوان از محل نفت دغدغه اصلی مردم خوزستان در موضوعاتی نظیر آب شرب یا فاضلاب برطرف شود. مردم احساس کنند که درآمد نفت بر حل مسائل آنها تاثیرگذاشته است.

در مقطعی خیلی از دوستان به من می‌گفتند که الان زمان کناره‌گیری از دولت است، خالی کردن صحنه هنر نیست. حرفهای ناگفته زیادی دارم که اگر زمانی لازم شود بازگو خواهم کرد. دولت از همان سال ۱۳۹۶ با مشکلات جدی مواجه شد و خیلی از این مشکلات دروغ، ساختگی و ظالمانه بود که باید در زمان لازم در خصوص آن صحبت شود.

دولت در هیچ مقطعی به دلیل گران بودن واکسن خارجی تأخیر در خرید واکسن انجام نداده است، به ما گفتند هر دوز واکسن کشوری ۲۰ تا ۲۵ دلار است و بانک مرکزی برای تأمین منابع اعلام آمادگی کرد و جلساتی با حضور رئیس جمهور برگزار شد و با وجود تمام فشارهای مالی برای تأمین واکسن به دلیل اهمیت سلامت مردم هیچ محدودیت مالی وجود ندارد.

*{ با اشاره به اینکه مقطع طولانی آمریکایی‌ها مزاحمت ایجاد می‌کردند و اجازه جابه‌جایی پول را نمی‌دادند و به محض بی‌اثر کردن این مزاحمت‌ها پول منتقل شد}: به همین دلیل توافق ما با خریداران عقب افتاد و امید داریم واکسن‌های معتبر مورد تأیید وزارت بهداشت به سرعت وارد و واکسیناسیون انجام شود.

همانطور که مقام معظم رهبری* تاکید کردند،  انتخابات پرشور و با اقبال عمومی بالا موجب امنیت و ‎علاج کشور است.  نهادهای مجری و ناظر انتخابات و صداوسیما موظفند در عمل زمینه مشارکت بالا در انتخابات که مستلزم آزادی و عادلانه بودن ‎رقابت است را فراهم کنند.

زمانی اصلی ترین منبع درآمدی کشور از محل فروش نفت بود و سالانه ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم اما اکنون سه سال است که هنوز به مردم گفته نشده که چه فشاری بر منبع درآمد کشور وارد شده است. سال ۱۳۹۹ از لحاظ درآمد نفتی وضعیت بدی داشتیم، با این وجود پای اداره کشور ایستاده‌ایم و با تکیه بر تجاربی که داریم نخواهیم گذاشت کمر مردم ایران زیر فشار اقتصادی خم شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی

*{با تاکید بر لزوم رفع مشکلات معیشتی مردم}: باعث شرمندگی مسئولان است که برخی از مردم برای تهیه غذای خود دچار مشکل باشند.

*برخی از افراد در داخل کشور می‌گویند که اگر ایران از ابزارهای خود در مقابل این کشورها استفاده کند، مشکلاتی برای کشورمان به وجود خواهد آمد که این اشکال به ما وارد نیست، بلکه به کسانی وارد است که ما را مجبور می‌کنند تا از این ابزارها استفاده کنیم.

*{ با اشاره به اینکه بنده نمی‌گویم که ما باید کار غیرعقلانی انجام دهیم بلکه می‌گویم که باید از تمام ظرفیت‌هایمان برای تأثیرگذاری استفاده کنیم}: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باید به طور دقیق اجرا شود و طرف مقابل ما باید بپذیرد که جمهوری اسلامی ایران زیر بار زور نمی‌رود.

سید حسن خمینی

*امروز فرزندان و بازماندگان آن نسل و یا نسل هایی که در پی آمده اند و جوانمردانه پای آن آرمان ها ایستاده اند، وقتی متصدی کار می شوند برای اینکه به دنیا نشان دهند آن آرمان ها شدنی است مشکل معیشتی، سیاسی و اقتصادی را حل کنند. به عمل کار برآید، به سخندانی نیست. اگر امام بر جان ها حکومت می کرد برای این بود که پیامش عملگرایانه بود و دست روی درد مردم گذاشت. امام درد مردم را فهمید و استبداد سلطنتی روزگار خودش را شناخت و شجاعانه دست روی درد گذاشت و هزینه هم داد؛ فرزندش را کشتند.

*هرکسی دلسوز کشور است این را می داند که هیچ چیزی در حال حاضر مثل مشکل معیشت مردم، گرانی، بیکاری و فقر نمی تواند به سستی پایه های نظام منجر شود. برای اینکه بزرگترین شاهد پیروزی انقلاب، کارآمدی نظام است. همت دولت در طول این سال ها و به خصوص دورانی که ترامپ نابخردانه و ظالمانه و در اوج حقد و کینه شدیدترین تحریم را اعمال کرد، ستودنی است. اما امروز جمهوری اسلامی باید از هرچیزی می تواند استفاده کند تا

*مشکلات معیشتی مردم برطرف شود. هیچ مانعی نباید عزم و اراده دولت و عبور از موانع ناخواسته برای رسیدن به رفاه عمومی و بالندگی اقتصادی مانع شود.

انقلاب اسلامی، انقلاب کسانی بود که به دین نگاه جدیدی داشتند و در مقابل تحجر ایستادند، سپس در برابر استبداد قد علم کردند و دین را فرهنگی فراتر از سنت، مدرنیسم و شرق و غرب معرفی کردند.

طرح مسأله حقوق زنان، تساوی زن و مرد و در بعضی جاها جریانات فمینیستی که از مردگرایی به مردستیزی روی کرده اند، امری سابقه دار بوده و مربوط به آسیا و انقلاب ما نیست. قبل از انقلاب هم بعضا به خاطر اینکه جریانات حکومتی می خواستند از نوع نگاه چپ گرایان عقب نمانند خدماتی به زن ها شده بود و وزیر و سفیر زن را بر سر کار گذاشته بودند. لذا اینکه انقلاب را نقطه عطف توجه به حقوق زنان بدانیم درست است. در نقطه مقابل این جریانات ما با جریانات سنتی مواجه بودیم که با یک نگاه دینی سنتی و بسته، به روزگار خودشان وارد نمی شدند و با هر تحولی در روزگار جدید مقابله می کردند. البته بخش زیادی از آن واقعا ناشی از درد و دغدغه دین و بی اعتمادی به کسانی بود که سخن از مدرنیسم می گفتند؛ تا جایی که حتی «بلندگو» در روزگاری تحریم بود و «دوش حمام» به خاطر جایگزین شدن با خزینه، فریادها بلند کرد.

کسانی که به تقنین می رسند باید بتوانند این مسأله را رعایت کنند که بگویند از این قانونی که تصویب می کنند اگر نفع نمی بردند و یا ضرر می کردند، چگونه در خصوص آن رأی می دادند. ما بعضا از خداوند می خواهیم که با «ما» به فضل برخورد کند؛ اما باید از او بخواهیم که با «همه ما» چنین کند. اگر عدالت را عادلانه اجرا نکنید، نه تنها رضایت به ارمغان نمی آورد، بلکه به شدت نارضایتی به همراه می آورد. این طور نباشد که اگر کسی با ما است با او با  فضل برخورد کنیم؛ اگر قانون هست باید برای همه باشد. عدالت را باید عادلانه اجرا کرد. نمی شود با دیدن یک پرونده جیغ زد و با پرونده ای دیگر از روی تفضّل برخورد کرد.

انقلاب، انقلاب روشن اندیشان دینی بود و انقلاب متحجرین نبود، هرگونه مصادره انقلاب توسط اندیشه متحجری به بی‌راهه بردن و از بین بردن انقلاب است و موتور محرکه انقلاب را از بین می برد. رهبران انقلاب صاحبان اندیشه مصالحه با دنیای جدید، از منظر دینی بودند. افکار بسته‌ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب نداشته‌اند و دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته است.

حسین دهقان

*{ در نشست هم‌اندیشی توسعه پایدار سواحل مکران}: کم آبی، بی برقی و نبود امکانات دولتی در روستاها و شهرهای سیستان و بلوچستان بویژه در سواحل مکران درد آور است و نباید بعد از چندین دهه مردم آب و برق نداشته باشند. خداوند زمین و آسمان را خلق کرده تا فقری نباشد و مردم در سایه رفاه زندگی کنند و قطعاً نگاه دولت اسلامی ایران نیز بر ایجاد رفاه برای مردم است و باید مسؤولان این موارد و پیگیری مسائل و مشکلات را مدنظر قرار دهند.

‌*{ در واکنش به تهدیدات اسرائیل}: گاهی تهدید می‌کنند اما آنها حتی جرأت شلیک یک گلوله به سمت ایران عزیز را ندارند. دکترین ما دفاعی است، اما مبتنی بر اشد مجازات برای متجاوزین. برای نابودی عجله نکنید

‏عذرخواهی و اصلاح رفتار اهل مجلس و منبر یکی از ثمرات حضور آزادانه مردم در رسانه‌های اجتماعی بود. دغدغه پهنای باند اگر واقعی باشد، بسیار ارزشمند است. ما مسئولان باید با زندگی در اتاقی شیشه‌ای کنار بیاییم.

‌روزهای تلخی را پشت سر می‌گذاریم. هر روز داغ عزیزی بر دل این مردم می‌نشیند.برای نجات هموطنان حتی یک روز تاخیر هم جایز نیست. امروز اولین واکسن‌های خریداری‌شده رسید و واکسن‌های ایرانی هم به زودی در دسترس عموم خواهد بود. آینده روشن است و ما جزو کشورهای برتر در واکسیناسیون خواهیم بود.

فقط یک فرد نظامی نیستم ، دانشگاهی هستم و در مراکز غیر نظامی تدریس کرده ام»، افزود: در بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاست خارجی مشاور بوده ام.

*{ با اشاره به اینکه «مدیر بسیاری از نهادهای اقتصادی بوده ام و رویکردهای هدفمندی دارم»}: تمام ویژگی ها و محاسن یک نظامی را هم مانند دقت، وقت شناسی، مدیریت و کار تیمی دارم. درصورتی که انتخاب شوم، به منزله حکمرانی حزبی نظامی بر ایران نخواهد بود.

*{ در واکنش به ماجرای فوت بهنام محجوبی از دراویش زندانی}: حال که تحول دستگاه قضایی توانسته امید را در دل مردم زنده کند، باید از برخی بی‌تدبیری‌های فردی هم جلوگیری شود.  قبول مسئولیت و شناسایی علت، عذرخواهی و دلجویی از آسیب‌دیدگان وظیفه ما مسوولان و هر فرد علاقه‌مند به کشور است.

عملکرد نادرست دولت ها سهم قابل توجهی در آسیب های اجتماعی دارد، تصریح کرد: هر اتفاقی که در داخل می افتد آن را به آمریکا و دشمنان خارجی مربوط می کنیم وتنها کاری که می کنیم این است که قدرت دشمن را به رخ خودمان بکشیم! بله، دشمن حضور دارد و توطئه و تحریم می کند اما ما در مقابل چه کرده ایم؟

*{ با انتقاد از جداسازی دولت ها از نظام جمهوری اسلامی ایران }: یکی از مشکلات اساسی کشور تفاوت قائل شدن بین دولت و نظام حاکم است این درحالی است که هرگونه عملکرد دولت ها بخش اصلی کارنامه نظام جمهوری اسلامی محسوب می شود، اما برخی با اشاره به دوگانگی نهادهای انتخابی و انتصابی تلاش دارند دولت را نهادی مستقل و با اهدافی متفاوت از حاکمیت معرفی کنند. در واقع این افراد با مطرح کردن چنین مباحثی به دنبال سرپوش گذاشتن بر ناتوانی خود هستند. این در حالی است که ایران یک قانون اساسی دارد که جایگاه همه نهادهای نظام در آن به روشنی مشخص شده است..

محسن رضایی

*{ شعر برای ترامپ}: ترامپ، پنس و پمپئو رفتند. همانطور که بولتون رفت./ «ایران ما»؛ تو ماندی و زمانه توست.../ یک شعر حکمت آمیز ایرانی می گوید:/ بزرگش نخوانند اهل خرد، که نام بزرگان به زشتی برد/ و چه نامی بزرگتر از "ایران و سلیمانی

سالم سازی اقتصادی انجام می دهیم اما چه کسانی هستند که بورس و بانک را به این روز می اندازند؟ این چه دستانی است که این کار را انجام می‌دهد؟ یا رانت خوار یا نفوذی یا بازیگران سیاسی هستند که مردم آنها را نمی شناسند و باید آنها بیرون کشید.

ایالت‌های اقتصادی باید ایجاد و فعالیت‌ها بر چارچوب گسترش محیط کسب و کار دنبال شود تا شهرها نیز دوباره هویت پیدا کنند. وقتی ایالت اقتصادی ایجاد می‌شود کشاورزی ،صنعت و سایر بخش‌های اقتصادی راه خود را به درستی پیدا خواهند کرد.

 برای تحقق اقتصاد مقاومتی در مرحله اول باید به سمت مردمی کردن اقتصاد پیش برویم. وقتی مردم در تولید، تجارت، بازرگانی و... دخیل باشند، ضریب پایداری اقتصاد افزایش می یابد. نمی‌شود از مردم انتظار داشت در اقتصاد مشارکت داشته باشند ولی مسیر به گونه ای باشد که یک فرد برای گرفتن مجوز یک کارخانه، شرکت، واحد تولیدی و ... چندین ماه انتظار بکشد. علاوه براین نباید از سرمایه گذار انتظار داشت که با سود بانکی به ظاهر ۱۸ درصد و در عمل ۳۰ درصد نوآوری و خلاقیت داشته باشد. بدون شک اگر خرج مردم بیشتر از دخل آنها باشد حتی اگر کارخانه و مغازه ای هم داشته باشند می فروشند و عطای فعالیت اقتصادی را به لقایش می بخشند. ۲۰ سال است بر ایجاد ایالت‌های اقتصادی در کشور تاکید می‌کنم ولی تا کنون عملی نشده، با ایجاد ایالت‌های اقتصادی مردم هر استان می‌توانند در خصوص سپرده های بانکی خود تصمیم بگیرند و این طور نخواهد بود که مالیات استان‌ها به تهران سرازیر شود

 سیاست‌های کلی جمعیت، پنج شش سال است که به دولت و مجلس ابلاغ شده و متاسفانه همچنان سقط جنین غیرضروری را شاهد هستیم و مشوق هایی را برای فرزندآوری تعیین نکرده اند.

یک فساد امنیتی در ایران وجود دارد، توسط نفوذی های داخلی، اطلاعات شهید سلیمانی و شهید فخری زاده به دشمنان و موساد انتقال داده شد.  فساد امنیتی کمتر از فساد اقتصادی نیست و باید به برای آن چاره اندیشی کرد، در اولین گام دوم انقلاب باید یک سالم سازی اقتصادی، امنیتی و سیاسی انجام داد و اگر به طور جدی این سالم سازی ها انجام نشود تمام پیروزی ها زیر سئوال می رود.

حقیقتاً هر بار که هموطنی، با سند و مدرک، با اشک و آه، با اعتراض و انتقاد که حق اوست، با زبان کنایه و  طعنه، از بی کفایتی ها، از فشارها، از جدا شدن سفره مردم‌ و دولت، از ناتوانی در تامین معاش و خواسته های کودکان دانش آموزش، از نبودن کار برای جوان تحصیلکرده اش، از نداشتن مسکن و جان‌پناه حرف می زند، احساس میکنم ما چقدر بدهکار مردم و  شرمنده مردم هستیم. قرار ما با شهدا این نبود.

محسن رهامی

در مقایسه با دوره‌های گذشته، فعلا فضای انتخاباتی چندان فعال نیست. به علل مختلف اصولا اکثریت مردم، هیچگونه آمادگی برای ورود به بحث انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نشان نمی‌دهند، البته بحث انتخابات برای اشخاص مختلف، از جناح‌های گوناگون سیاسی جهت ورود به انتخابات نسبتا داغ است.   

ابراهیم رئیسی

ایران قوی می‌تواند تحریم‌ها را خنثی کند؛ آن‌ها که فکر می‌کنند با مذاکره مشکلات کشور حل می‌شود اشتباه می‌کنند. به هیچ وجه مذاکره معضلات کشور را حل نخواهد کرد؛ هرجا ما پا پیش گذاشتیم دشمن عقب کشید و همه لایه‌های مختلف در همه نظام در قوی‌شدن نقش دارند.

*{ با تاکید بر ضرورت وجود انسجام در جامعه و همچنین مسئولان }: تریبون ها نه محل طرح و نه محل رفع مسائل اختلافی است بلکه آنچه محل طرح و رفع مسائل اختلافی است «جلسات» هستند

 قبل از نگرانی برای مشارکت مردم، باید نگران کارآمدی نظام اداری در کشور بود، اگر نظام اداری کارآمدی خود را نشان دهد، امید، نشاط و مشارکت را در بین مردم تضمین کرده است. مشارکت مردم و افزایش سرمایه اجتماعی در مردم کاری است که امام انجام دادند و هنر امام، حفظ کردن مردم در صحنه بود و در همه امور نه به صورت تشریفاتی بلکه به صورت واقعی، مردم را حساب کردند.

*{ با اشاره به اینکه امروز ما در حوزه هسته‌ای پیشرفت بیشتری نسبت به حوزه اقتصادی داشته‌ایم}: دشمن نمی‌خواست ایران اسلامی در حوزه هسته‌ای به کوچک‌ترین پیشرفتی دست یابد.

*{ به پیشرفت‌های حوزه نظامی و دفاعی و تحریم‌های دشمنان در این زمینه }: دشمن به دنبال این بود که ما به هیچ توانمندی در این بخش‌ها نرسیم، امروزه ده‌ها رزمایش از سپاه و ارتش برای کشور تولید قدرت کرده. علی رغم تمام محدودیت‌ها نیروهای مسلح در حوزه دفاعی اقتدار آفریدند.

عزت الله ضرغامی

* خوب یا بد مردم با اینستاگرام زندگی می کنند. اگر نتوانستیم سرویس مشابه راه اندازی کنیم، با کاهش پهنای باند، مردم را ناراضی نکنیم. بزرگترین بازار خرید و فروش مجازی ایران در اینستاگرام است، بگذارید مردم "زندگی کنند.

من اعلام کردم که آمادگی کامل دارم برای نامزد شدن در انتخابات ۱۴۰۰ و مثل یک بازیکنی که روی نیمکت یک مسابقه فوتبال نشسته ولی آماده است و حتی دارد خودش را برای ورود به زمین گرم می‌کند، این آمادگی را در خودم ایجاد کردم و دارم حفظ و تقویت می‌کنم تا ان شاءالله در مقطع انتخابات ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

محمد جواد ظریف

*{ در پاسخ به مخالفانی که مدعی هستند مسیر مذاکره دولت اشتباه بوده و در رابطه با اینکه آیا راه دیگری برای مذاکره وجود داشته و دارد که چنین انتقاداتی مطرح می‌شود}: مثالی هست که می‌گوید، املای نوشته نشده غلط ندارد. توافق و نوشتن یک متن یعنی هم شما باید راضی باشید هم طرف مقابل. آقایانی که این صحبت ها را می‌کنند بیایند به من نشان دهند که دو صفحه توافق نوشته اند. آقایانی که می‌گویند ما این توافق را نخواندیم بیایند همان دو صفحه توافقی که خودشان امضا کرده اند را نشان بدهند. توافق یعنی نه آنچه که شما می‌خواهید و نه آنچه طرف مقابل می‌خواهد در غیر این صورت می‌شود تسلیم. دوستان ما اگر بخواهند چنین توافقی انجام دهند باید خیلی زحمت بکشند و اگر روزی توافقی بهتر از این نوشتند من جلوی آنها سر تعظیم فرود می‌آورم و دستشان را می‌بوسم. آنها هم اگر نمی‌خواهند جلوی ما تعظیم کنند حداقل از پشت به ما خنجر نزنند.

 من دنبال عافیت طلبی نیستم که مانع از آن ‌شود که مسئولیتی را قبول کنم، کما این که دوست نداشتم وزارت خارجه را قبول کنم اما تلاش کردم عافیت طلب نباشم...احساس می‌کنم انتخابات سال ۱۴۰۰ برای برخی دوستان آنقدر مهم است و انتخابات آمریکا آنقدر معادلاتشان را برای سال ۱۴۰۰ به هم ریخته است که می‌خواهند مانع شوند. واقعا دلم نمی‌خواهد که باعث اختلاف در کشور شوم، چون احساس می‌کنم بیش از هر زمان دیگر، کشور نیازمند اجماع است. ما اکنون داریم بودجه کشور را سیاسی می‌کنیم و این برای کشور سم مهلک است. همه نیروهای کشور باید کنار هم بیایند.

 من قصد ندارم وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شوم. قصد من این است که این وظیفه‌ای که الان دارم را انجام دهم. الان فرصت بهره‌برداری از شرایط ویژه سیاست خارجی است.

ظریف افزود: مردم ما ۴ سال در برابر جنگ اقتصادی مقاومت کردند و دولتی که این جنگ را به راه انداخته کنار رفته و دولتی که به جای آن آمده میراث‌دار یک شرایط بد خارجی و داخلی است. این یک فرصت برای ایران است. من می‌خواهم از این فرصت از طرف کل جمهوری اسلامی استفاده کنم؛ نه از طرف فردی که داعیه انتخاباتی دارد؛ به همین دلیل دلم می‌خواهد همه دوستان مطمئن باشند که این فرصت برای کشور است؛ نه فرصت برای یک فرد یا یک جناح؛ بنابراین نمی‌خواهم این بحث‌ها با موضوعاتی که من هیچ علاقه‌ای به آن ندارم به شکلی مخلوط شود که دوستانی موفقیت این مسیر را که موفقیت کشور و مردم است، به‌حساب موفقیت یک فرد بگذارند.

*{ درباره احتمال کاندیداتوری وی و نیز انتشار لیست کابینه منسوب به وی در فضای مجازی}: از محبتی که دوستان به من دارند متشکرم ولی جدیت لیست کابینه منسوب به من همان اندازه است که یک کابینه از شخصیتهای کارتونی در همین فضای مجازی منتشر شده بود. تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم و نه دشمنی با خدا و نه مردم دارم اما هنوز تصمیم من همان است که اعلام کرده بودم.

محمدرضا عارف

رئیس جمهور جدید آمریکا، کار سختی در پیش خواهد داشت تا بتواند اعتماد از دست‌رفته را در جهان به دست آورد و نشان دهد سیاست‌های آمریکا از سیاست های تجاوزکارانه و زورگویانه سلف خویش فاصله گرفته است. مهمترین و سنگین‌ترین وظیفه آقای جو بایدن، ترمیم خرابی‌ها و لطماتی است که دونالد ترامپ نژادپرست و جنایتکار برای مردم جهان و به‌ویژه مردم ایران رقم زده است.‏به‌نظر می‌رسد اروپا و دولتمردان جدید آمریکا خود را متعهد به دلجویی از ایران و مردمش می‌دانند. باید با برداشتن تحریم‌های تحمیلی و غیرقانونی، جبران خسارات و بازگشت بدون شرط به برجام، اثبات نمایند جنایات ترامپ استثناء بوده و تغییر جدی در رای و نظر دولتمردان آمریکا به‌وجود آمده است. امید است با تلاش و تدبیر دولت جمهوری اسلامی، دلهای ملتهب و رنجدیده مردم در ایران آرام گرفته و به‌جای انتقام، همه با هم برای آرامش منطقه، همکاری و صلح و امنیت بین‌الملل گام‌های مشترک برداریم.

اگر کسی دنبال کارهای بلندمدت و ماندگار برود، به بی عرضگی  و سکوت کردن متهم می شود،  ما به گونه ای رفتار کرده ایم که توقع برخی از افراد جامعه این شده است که شعار بدهیم و فریاد بکشیم به خصوص که اگر در داد کشیدن به بخش هایی از نظام بر بخورد، شب رو آنتن می رویم. کسی دیگر توجه نمی کند شعاری که داده می شود آیا دردی را دوا می کند؟ اصلا کسی گوش نمی دهد که بگوییم اقدامات بلندمدت چه آثاری دارد. توقعات برخی  مردم هم شعاری شده است و مدیری که برنامه بلندمدت دارد خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد.

 مزیت اصلی کشور نیروی انسانی با ویژگی‌ها و شایستگی‌های بالا و انگیزه خدمت به کشور و پاسخ به مطالبات مردم است، در دهه پنجم انقلاب مهمترین ضرورت برای مسئولین تشخیص دقیق نیازها و مطالبات مردم  و برنامه‌ریزی برای پاسخ به آنهاست

برخی چهره ها از من تقاضای حضور در انتخابات داشته اند، اما من تاکنون موضعی نگرفته ام. به هر حال من یک عقبه، کارنامه  و توانایی دارم که باید در خدمت کشور و مردم باشد و خواهش من این است افراد براساس شعار عمل نکنند و اگر قرار است عملکرد افراد از جمله من در موقعیت های مختلف از جمله مجلس بررسی شود، متوجه باشند که من عمل گرا و نتیجه گرا هستم و معتقدم که اکنون زمان شعاردادن نیست. اگر قرار است دو کاندیدا مقایسه شوند، در یک زمان و شرایط مشخص مقایسه انجام شود نمی شود رفتار یک مقطع زمانی یک فرد با یک مقطع زمانی فرد دیگر مقایسه شود، زیرا شرایط متفاوت است. معتقدم کسانی که در خود توانایی می بینند وارد صحنه شوند تا عملکرد گذشته آنها نقد و بررسی شود و با ارزیابی عملکردهای گذشته ،توانایی ها و شایستگی ها،جریان های سیاسی به کاندیدای مناسب خود برسند

امروز فضای انتخاباتی فضای گرمی نیست و مردم سرد و بی انگیزه شده اند، مردم احساس می کنند حضورشان پای صندوق رأی نتیجه ندارد و نگاه قیم مآبانه و ارباب رعیتی آنها را آزار می دهد. متأسفانه به دلیل ناکارآمدی ها شکافی بین مردم و حاکمیت ایجاد شده که آن هم در نتیجه عملکردها است.

فریدون عباسی

 طرح شفافیت آراء نمایندگان را امضا کردم اما به آن رأی ندادم. اینکه یکی به برجام رأی داده بود بعد در حوزه انتخابیه او را کتک زدند، این چه شفافیت آراست؟ آیا مردم ظرفیت شفافیت را دارند؟

برای ریاست جمهوری به بنده پیشنهاد داده‌اند. نه این حزب ها و دستگاه هایی که هستند. اینها اصلاً متصور نیستند که ما آدمیم! همه می‌خواهند در ۵۰، ۶۰ نفر؛ میگویند: این، این و این؛ افراد را می سازند یا ممنوع التصویرت می کنند! یک عده ای آمده اند سراغ بنده و گفته اند که هستی؟ من هم گفتم: بله هستم! بعد از شهادت فخری زاده گفتم هستم! گفتند: چرا؟ گفتم چون شهریاری شهید شد من شدم رئیس انرژی اتمی؛ خرسند [امام جمعه کازرون] شهید شد، من شدم نمایندۀ کازرون! حالا فخری زاده شهید شد من باید بروم و رئیس جمهور بشوم! به همین سادگی

محمد غرضی

 من دهه‌هاست که در هرجایی که تشخیص داده‌ام می‌توانم خدمت کنم حاضر شده‌ام و اکنون هم با شعار ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوم. من باور دارم که نباید حقوق عامه برای تأمین حقوق برخی خواص پایمال شود و وقتی در خودم می‌بینیم که بتوانم این شعار را محقق کنم، حتما نامزد می‌شود تا بتوانم خدمتی به مردم سرزمینم کنم. من یک تعبیری دارم و همیشه به کار می‌برم که چپ نمی‌تواند دولت نگه دارد و راست نمی‌تواند ملت نگه دارد و من اعتقادی به این چپ‌بازی‌ها و راست‌بازی‌ها ندارم. نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلبم بلکه من سرباز انقلابم. بنابراین محمد غرضی را نباید به عنوان یک نامزد جناحی فرض کنید بلکه باید نامزدی معتقد به انقلاب اسلامی بدانید.

 من برای خود هیچ مسما و اسمی قائل نیستم. من جزو سربازان ۱۵ خرداد، ۲۲ بهمن و زمان جنگ هستم. من حقوق عامه را بر حقوق خاصه ترجیح می دهم. اصلاح طلب نمی تواند دولت را نگه دارد و اصولگرا نمی تواند ملت را نگه دارد. مستقل هم به دنبال امتیاز طلبی یرای خود است من اسم و رسمی برای خود ندارم و برنامه شکست خوردگان را قبول ندارم. دهه ها در دولت ها دائم درگیر بودم.

محمدباقر قالیباف

* مردم هفت سال نتیجه بودجه به اصطلاح کارشناسی این دولت را دیده‌اند. چرا عصبانی شده‌اید از اینکه مجلس می‌خواهد بودجه را به نفع مردم اصلاح کند و عوایدنورچشمی‌ها را شفاف به بهبود معیشت مردم اختصاص دهد؟

برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و ‫اولین مدافع حقوق آنهاست. ‏در حادثه اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.

آمریکا اگر اعتقادی به برجام دارد، به جای شرط گذاشتن باید در عمل پایبندی خود را اثبات کند، تجربه برجام جلوی چشمان مردم ایران است مردم باهوش ایران ساده اندیش نیستند که دوباره وارد بازی اقدامات نقد در برابر نسیه شوند. مثل این است که پول کالایی را به فروشنده داده ایم اما کالایی تحویل نگرفتیم. چه کسی راضی به چنین معامله ای است؟ پس دولت آمریکا به جای پیش شرط گذاشتن به دنبال اقدام جدی برای رفع تحریمها باشد.

اگر ما امروز در اداره کارهای خود دچار مشکلات و چالش هایی هستیم و همچنین مردم در زندگی روزمره خود کم و کاستی ها و فشارها را تحمل می کنند به این جهت است که ما از مسیر و راه امام فاصله گرفتیم. امروز در هر کجا که دچار مشکلیم ریشه در فاصله گرفتن از افکار و مکتب امام دارد و برگشت به راه و مکتب امام، راه موفقیت یکایک ماست و فرد انقلابی کسی است که در مسیر حل مشکلات مردم گام بردارد.

 به طرح شفافیت رای موافق دادم ولی متاسفانه این طرح که به دو سوم آراء نیاز داشت با ۱۵۳ رای (۶۵.۲ درصد) موافق وفقط با ۳رأی کمتر تصویب نشد. امیدوارم با ایجاد اصلاحات مدنظر نمایندگان و افزوده شدن به دامنه شفافیت، طرح مجددا به صحن بیاید و در همین مجلس، قفل تصویب شفافیت آراء شکسته شود

در اولین سفر خود حامل پیام مقام معظم رهبری هستم که متن آن در چارچوب ارتباطات راهبردی با روسیه است. ارتباط ایران با روسیه امروز در حوزه‌های سیاسی، دفاعی، امنیتی، اقتصادی، فناوری، علمی، دانشگاهی، واکسن کرونا، زیرساختی و انرژی در شرایط خوبی قرار دارد و همکاری‌های خوبی هم در این زمینه‌ها انجام شده است.

امروز ۱۰۰ درصد حقوق افرادی که در یک شیفت کار می‌کنند، صرف مسکن و اجاره مسکن می‌شود و دیگر پولی برای سلامت و غذا نمی‌ماند، لذا اگر ما موضوع مسکن را حل کنیم، کمک بزرگی به معیشت مردم و پایداری خانواده شده است.

 بودجه کشور وارث چند دهه عملکرد اقتصادی دولت‌ها است و بخش قابل توجهی از اشکالات ساختاری در اقتصاد کشور به علت در اولویت نبودن اصلاح ساختار بودجه است. لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز طبق همین عادت دیرینه و حتی بیش از اشکالات ساختار مرسوم دارای مشکلات جدی بود و معیشت مردم را در معرض آسیب قرار می‌داد.

رستم قاسمی

اینکه تحریم ها برداشته شود که خیلی خوب است و هر روزی که اتفاق بیفتد منافعی نصیب ایران خواهد شد. ولی اساسا اینکه کسی بگوید تحریم ها بی اثر هستند و تاثیری در حال کشور ندارد، حرف بی ربطی است. تحریم ها اثر، هزینه و ریسک های خودشان را دارند. اگر آمریکایی‌ها بخواهند به تعهدات خود برگردند و همه تحریم ها رفع شود، برجام پایدار خواهد ماند. مسئولان ایران اعلام کرده اند که اگر آمریکا به همه تعهدات خود برگردد ما هم به تعهدات خودمان عمل می کنیم و این مساله به سیاست های دولت بایدن بر می گردد. باید دید نگاه بایدن در بحث تحریم ها چه خواهد بود. اینکه برجام خوب بود یا بد موضوعی است که من نمی خواهم به آن ورود کنم چون تصمیم حکومتی بود ولی اینکه معاهده ای بین المللی با تلاش های فراوان منعقد شد اهمیت دارد. به نظر نمی رسد ایران بپذیرد که مجددا با شرطی وارد بحث برجام شود تا تحریم ها لغو نشود. آمریکایی ها باید بدون قید و شرط به برجام برگردند این چیزی است که آمریکایی ها خود امضا کردند و همین دولت پای برجام را امضا کرده است. بایدن راهبری تحریم ها را بر عهده داشت.

 کشور با ده پانزده چالش اصلی روبروست که شناسایی شده‌اند و برای آن‌ها راهکار هم وجود دارد، امروز فرصت سعی و خطا برای ما وجود ندارد. همه قبول داریم که اقتصاد ما مثل یک کشتی طوفان زده است، نمی‌شود این کشتی را دست کسی داد که تا حالا قایق را هم نرانده است. باتوجه به اینکه مشکل کشور اقتصادی است آن هم در حوزه اجرایی و عملیاتی، باید کشور را دست کسی داد که تجربه این کار را داشته باشد.

مصطفی کواکبیان

از جناب قالیباف پس از گذشت ۲۵۰ روز از عمر مجلس باید پرسید چه گام مثبتی برای مهار کرونا، کاهش تورم، افزایش ارزش پول ملی و...برداشته اید!؟ البته با رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ و کلیات طرح شفافیت آرا و تصویب طرح مغایر قانون  اساسی (انتخابات ریاست جمهوری) صفت «مجلس عجیب »را هم به ویژگی«حداقلی» اضافه نمودید.

کشورهای دنیا در رابطه با fatf و ورود ایران حساسیت بسیاری دارند. مگر رفیقی شفیق تر از روسیه داریم؟ خود روسیه به ما می‌گوید تا fatf را قبول نکنید ما با شما به راحتی مبادلات نخواهیم داشت. با قبول نکردن fatf خودمان را تحریم می‌کنیم و موجب خودتحریمی است.

من معتقد هستم از صد در صد حدود شصت الی هفتاد درصد به اهدافمان از انقلاب دست پیدا کرده ایم. اما هنوز سی الی چهل درصد باقی است. عوامل سقوط رژیم شاهی باید بررسی شود و از آن موضوعات پرهیز کرد. اگر پدیده آقازادگی شکل بگیرد، فساد شکل بگیرد کم کم به همان جایی می رسد که رژیم شاهی رسید. باید تلاش کنیم تا این ۳۰ الی ۴۰ درصد عدم دستیابی به آرمان های مکتب امام خمینی(ره) هم به دست آیند. البته یک بحث این است که این آرمان ها کم رنگ شوند؛ یک بحث هم این است که در آرمان ها انحراف ایجاد شود و هر دو مورد برای انقلاب خطرناک است. ما همیشه این آرمان ها را باید پررنگ پیگیری کنیم و همواره تلاش کنیم تا آرمان های انقلاب مسیر اصلی خود را طی کنند. فرض بفرمایید عده ای بگویند مردم مصلحت خودشان را نمی فهمند ما از "ما بهتران" هستیم  که مصلحت مردم را بهتر تشخیص می دهیم. این جمله را از امام خمینی(ره) شنیدیم شما چه کاره هستید؟ مثلا اگر حتی مردم اشتباه هم کنند چوبش را می خوردند؛ به ما چه مربوط است که بگویم ما برایشان مصلحت سنجی کنیم.

سعید محمد

اگر عزم همه برای پیاده سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور جزم می‌شد، به یقین امروز وضعیت کشور بدین صورت نبود و خیلی راحت تر امکان دور زدن تحریم‌ها وجود داشت؛ ضمن اینکه فشار کمتری روی مردم بود. شرایط تحریم یک شرایط نامتعارف و سختی بوده که گرفتاری‌های زیادی برای مردم فراهم کرده است. وقتی عزم و اراده برای مقابله با این شرایط جزم و از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، بی تردید می‌توان از سد تمامی مشکلات عبور کرد.

*وزیر امور خارجه آمریکا گفته اول ایران به برجام برگردد و ما راستی آزمایی کنیم تا تحریمها را برداریم و به برجام برگردیم. گویی ایران عهدشکنی کرده و فرمانده ارشد آنها را ترور کرده است. به قول معروف: رو که رو نیست، سنگ پای قزوین است. راحت بگو اسرائیل اجازه نمی دهد ما به برجام برگردیم.

علی مطهری

ممکن است نیاز به اصلاحاتی در قانون اساسی وجود داشته باشد. مثلا وضع صدا و سیما باید اصلاح شود. این‌که یک نهاد به هیچ جا پاسخگو نباشد درست نیست. ما در مجلس در کمیسیون فرهنگی، صداوسیما را دعوت می‌کردیم ولی آنها به ما می‌گفتند ما زیرمجموعه شما نیستیم و فقط به رهبری پاسخگو هستیم. از طرفی رهبری هم می‌گویند که من فقط رئیس سازمان صدا و سیما را تعیین می‌کنم و در جزییات دخالتی ندارم.

*{ با اشاره به اصرار کشورهای عربی برای حضور در مذاکرات برجام}: ایران باید برای جلوگیری از بهره‌برداری آمریکا و اروپا که اصرار دارند عربستان و امارات را وارد مذاکرات برجام یا منطقه‌ای کنند، خودش مستقیماً با این دو کشور درباره مسائل منطقه مذاکره و ترسشان از ایران را زایل و آنها را از صف دشمن جدا کند. آنگاه اسرائیل هم عزا خواهد گرفت.

*{ در واکنش به رد کلیات طرح شفافیت در مجلس یازدهم }: اقدام مجلس در رد کلیات طرح شفافیت آراء کار درستی بود. الزام به شفافیت آراء در کشور ما که گروه‌های فشار وجود دارند آراء برخی از نمایندگان را غیر واقعی و خالی از مصلحت کشور می کند. ضمن اینکه چرا شفافیت آراء در شورای نگهبان و مجمع تشخیص نباید باشد؟

 رهبر انقلاب فرمودند «اگر آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل لغو کند ما به تعهدات برجامی خود برمی گردیم.» دوستان موسوم به «انقلابی» دیگر نگویند برجام مورد تأیید رهبری نیست و بر ایشان تحمیل شد. دیگر درصدد به شکست کشاندن برجام نباشند و اجازه دهند ملت از مواهب آن بهره مند شود.

در دولت آقای احمدی نژاد، ارتباط با آمریکای لاتین مثل برزیل و ونزوئلا ابتکار خوبی بود. ما در داخل متحد نبودیم در توافق برجام و دشمن از این اختلاف استفاده کرد. ما می توانستیم روابط مان را با کشورهای عربی بهبود ببخشیم و در این زمینه غفلت شد. باید این کشور ها جذب می کردیم به جای اینکه با موشک ها تهدید کنیم. ما اگر سیاست داشته باشیم، روابط مان با عربستان می‌تواند مثل زمان آقای هاشمی شود. رابطه‌مان با مصر چرا باید قطع باشد. داشتن دو دوست در منطقه، حماس و حزب‌الله کافی نیست.

*{ در واکنش به حذف نام امام خمینی از قطعنامه پایانی 22 بهمن}:  فقدان نام امام خمینی در بیانیه پایانی راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال یک زنگ خطر برای انقلاب اسلامی است. در سالگرد رحلت آیت الله هاشمی هم شاهد بودیم که هیچ یادی از ایشان در صداوسیما نشد. ظن قوی و وجود دارد که این کارها عمدی است. باید جناب احمد جنتی پسخگوی بیانیه باشند و نیز جناب علی عسکری.

* من با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور احساس کردم باید وارد این میدان شوم و تصمیم گرفتم نامزدی خود برای انتخابات را اعلام کنم. برای انسانی که برای انجام وظیفه به میدان آمده باشد شکست معنی ندارد.  هر اتفاقی بیافتد برای ما خوشایند است. من صرفا احساس کردم در اینجا کسی مثل من باید وارد شود. به خدا توکل می کنیم و هر چیزی که پیش آید خوب است.

محسن هاشمی

 *{ درباره این گفته‌اش«امیدوارم که بنده گول نخورم و نیایم»} منظور از گول همین مباحثی است که وجود دارد و باعث می‌شود که فردی تصمیم به حضور در انتخابات بگیرد و آن اینکه افرای به سراغ او بیایند و او را مجاب کنند، به او بگویند که اولاً تو توانایی داری، قدرت مدیریت و قدرت هماهنگی داری(می‌خندد) خلاصه انقدر هندوانه زیر بغل او بگذارند که او مجاب شود که بیاید و این خودش یک نوع گول خوردن است. من اینگونه می‌گویم اگر خدای نکرده یک همچین فضایی برای من ایجاد شد که یک عده‌ای از احزاب یا گروه‌ها چه اصلاح‌طلب، چه میانه‌رو و یا اصولگرایان آمدند و بعد در صحبت‌ها چنین گفتند و دعوت به حضور کردند، چنین فضایی فراهم می‌شود. یک نکته دیگر هم نظرسنجی‌ها هستند اصولا یکی از روش‌های گول زدن نظرسنجی است، در کشورها نظرسنجی‌ها تعداد کمی دارند از یکسو آنچنان که لازم است علمی نیستند و از سوی دیگر مقداری هم مردم سانسور ذهنی دارند و حرف خود را کامل و شفاف مطرح نمی‌کنند

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم برای اطلاح‌طلبان و هم برای نظام سرنوشت‌ساز است دلیل آن هم این است که ما در شرایط اقتصادی ویژه‌ای قرار گرفتیم که از اول انقلاب تاکنون تجربه نکرده‌ایم و می‌دانیم که ارزش پول ملی در ظرف ۳ سال به یک هشتم رسیده است. از ابتدای انقلاب بحران‌های بسیار زیادی را تجربه کردیم، این بحرانی که اکنون در آن هستیم متاسفانه بحران اقتصادی است اما بحران‌هایی که تابحال پشت سرگذاشتیم همه غیراقتصادی بودند. من در سال ۸۹ در مترو مدیرعامل بودم و ماهی ۶ میلیون تومان حقوق می‌گرفتم که با دلار ۹۰۰ تومان آن موقع ۷۰۰۰ دلار حقوق می‌گرفتم و الان که رئیس شورای شهر هستم و نزدیک به ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرم با دلار ۲۶ هزار تومان کمتر از ۷۰۰-۸۰۰ دلار حقوق می‌گیرم و هیچ‌وقت کشور چنین شرایطی نداشته است این بحران شدیدی است که باید با ذکاوت از آن عبور کنیم و اگر نخواهیم بگوییم حوادث دی ۹۶ و آبان ۹۸ سرریز شدن آستانه تحمل جامعه بود ولی اکنون در همان آستانه هستیم و روز به روز وضعیت بدتر می‌شود.

در این شرایط که وارد انتخابات ۱۴۰۰ می‌شویم و نتایج انتخابات آمریکا هم پیچیدگی‌هایی ایجاد کرده است و اگر ترامپ در قدرت می‌ماند طبیعی بود که یک دولت نظامی در ایران شکل می‌گرفت ولی این‌طور نشد پس باید فکر اساسی کنیم و با یک برنامه مناسب اقتصادی از شرایط فعلی عبور کنیم. در حزب کارگزاران سازندگی در نهایت به این رسیدیم که برنامه‌محور و تیم‌محور وارد انتخابات شویم و این کار به عهده تعدادی از اعضای شورای مرکزی حزب گذاشته شد و سیاست‌های راهبردی حزب داده شده که روزنامه سازندگی آن را چاپ کرده و به عنوان نقشه راه ایران ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده است ولی این سیاست‌ها احتیاج به برنامه دقیق‌تری دارد که روی آن نیز کار می‌کنیم.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: