کد خبر: ۲۹۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
خریداران واکسن‌های چینی در دنیا چه کسانی هستند؟
نخستین محموله واکسن کرونا با نام تجاری سینوفارم حاوی ۲۵۰ هزار دوز اهدایی از سوی دولت چین در نخستین ساعت بامداد امروز به ایران وارد شد در حالی که همچنان حرف و حدیث‌های فراوانی درباره میزان اثربخشی واکسن‌های چینی کرونا وجود دارد.
قلم‌نیوز:سینوفارم یک شرکت دولتی داروسازی در چین است که واکسن کرونای خود را بر پایه ویروس مرده تولید کرده است. این واکسن باید در دو نوبت تزریق شود که اثر کند. مهم‌ترین مزیت آن نیز، طبق گفته سازندگانش، این است که برخلاف واکسن‌های دیگر، به دمای خیلی پایین نیاز ندارد و این امر انتقال و نگهداری آن را تسهیل می‌کند.

واکسن سینوفارم را می‌توان در دمای عادی یخچال نگهداری کرد و از این نظر با واکسن آکسفورد - آسترازنکا برابری می‌کند.

چین تاکنون ۴ واکسن را تولید کرده و به تایید رسیده است. سینوفارم اولین واکسن کرونا بود اواخر سال گذشته میلادی در چین تایید شد، دومین واکسن نیز که محصول شرکت داروسازی «سینو واک» است. دو واکسن جدید یکی محصول شرکت تولیدات بیولوژیک «کان سینو» و دیگری محصول موسسه تولیدات بیولوژیک ووهان، یکی از موسسات زیر مجموعه شرکت داروسازی «سینوفارم» است.

تأیید واکسن در چین

شرکت سینوفارم ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۰ دی ۹۹) داده‌هایی را منتشر کرد که اثربخشی واکسن تولیدی‌اش را ۷۹ درصد نشان می‌داد و اعلام کرد که برای اخذ مجوز به نهادهای نظارتی درخواست داده است. به این ترتیب، این واکسن با ۷۹ درصد کارایی بعد از واکسن‌های بیون‌تک با ۹۵ درصد و مُدرنا با ۹۴ درصد تاثیر قرار گرفت اما کارایی آن بالاتر از واکسن آسترازنکا با ۷۰ درصد بود. استفاده از واکسن کرونای شرکت سینوفارم را اداره ملی نظارت بر داروی چین نیز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۹۹) رسما تایید کرد.

این اداره پس از صدور پروانه برای واکسن سینوفارم گفت که اکنون می‌توان آن را برای واکسیناسیون اقشار و گروه‌های پرخطر در برابر ویروس کرونا مورد استفاده قرار داد.

روزنامه South China Morning Post نیز گزارش داد واکسیناسیون ۵۰ میلیون شهروند چین با این واکسن پیش از آغاز جشن‌های سال نو چینی در فوریه ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.

این در حالی بود که وب‌سایت تاگس ‌شاو آلمان گزارش داد حدود ۴/۵ میلیون دوز از این واکسن پیش از صدور پروانه آن به کارکنان سیستم بهداشتی و کارمندان شرکت‌های دولتی چین تزریق شده است.

شرکت داروسازی سینوفارم هم پیش‌تر اعلام کرده بود دو واکسن آزمایشی خود را تاکنون به طور اضطراری به حدود یک میلیون نفر تزریق کرده است. مدیرعامل وقت شرکت سینوفارم ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰ (۳۰ آبان ۹۹) گفته بود: واکسن‌های ما به نزدیک به یک میلیون نفر تزریق شده است و گزارشی مبنی بر اثرات جانبی شدید دریافت نکرده‌ایم. وی همچنین تاکید کرده بود که تاکنون هیچ‌کدام از افرادی که واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند، به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند و آنها به بیش از ۱۵۰ کشور سفر کرده‌اند.

خریداران واکسن چینی در دنیا

براساس یک آمار چین تاکنون بیش از ۴۳۰ میلیون دوز واکسن اعم از سینو واک و سینوفارم به ۲۷ کشور دنیا صادر کرده است و در این میان با روسیه رقابت می کند. امارات متحده عربی اولین کشوری بود که واکسن سینوفارم را ارزیابی و اثربخشی آن را حدود ۸۶ درصد اعلام کرد. همچنین، دراگانا میلوشویچ رئیس مرکز واکسیناسیون صربستان،  مشتری اروپایی واکسن‌ سینوفارم، ۵ فوریه ۲۰۲۱ (۳ اسفند ۹۹) این واکسن را بدون عارضه توصیف کرد و گفت: ما هر روز به ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفر واکسن می‌زنیم و هرگز موردی از عوارض جانبی به ما گزارش نشده است.

این در حالی بود که همان روز امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه با انتقاد از نبود داده‌های کافی درباره این واکسن، خواستار همکاری چین با دیگر کشورهای جهان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شد و گفت: این [نبود اطلاعات] یک واقعیت است ... اگر واکسن چینی در میان‌مدت و بلندمدت متناسب نباشد، امکان گسترش گونه‌های جهش‌یافته ویروس را تسهیل می‌کند. مکرون در ادامه به آزمایش انسانی سینوواک، دیگر واکسن چینی کرونا، در برزیل اشاره کرد و گفت: برزیل احتمالا نمونه خوبی از سناریوی پیش روی ماست. عده‌ای بیمارند، عده‌ای واکسن زده‌اند و در نهایت با گونه جهش‌یافته ویروس مواجه شدیم.

مراکش هم روز سه‌شنبه دومین محموله واکسن‌های کرونای چینی سینوفارم را به میزان ۵۰۰ هزار دوز دریافت کرد. شیلی، برزیل، اندونزی، مکزیک، ترکیه و مصر از دیگر خریداران واکسن‌های چینی کرونا در دنیا هستند. چین و روسیه در دیپلماسی واکسن رقابتی را در دنیا آغاز کرده‌اند که از این طریق نفوذ خود را در کشورها افزایش می‌دهند. نمودار زیر رقابت این دو کشور را در دیپلماسی واکسن نشان می‌دهد.

منبع: همشهری
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: