کد خبر: ۲۹۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری مورد نیاز بدن است که در برخی مواد غذایی وجود دارد.
قلم‌نیوز:ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری است که بدن برای کارکرد صحیح به آن نیازمند است. این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز جذب مناسب کلسیم نقش مهمی دارد. از این رو، کمبود ویتامین D می‌تواند با پوکی استخوان خود را نشان دهد. این ویتامین کاهش دهنده التهابات بدن، تسکین دهنده علائم افسردگی، کاهش دهنده خطر ابتلا به برخی سرطان ها، و مانع از بروز برخی اختلالات جنسی می‌شود.

خوشبختانه بدن توانایی تولید این ویتامین را در معرض نور خورشید دارد. با این حال، در فصول سرد سال به دلیل اینکه روزهای آفتابی کمتر و طول روز کوتاه‌تر است و نیز به دلیل آنکه سرمای هوا مردم را مجبور به پوشیدن لباس‌های ضخیم‌تر می‌کند، قابلیت تولید ویتامین D در بدن کاهش می‌یابد.

از این رو، جذب ویتامین D از راه‌های خوراکی بهترین گزینه است. استفاده از قرص‌های حاوی این ویتامین یکی از گزینه‌های موجود است. مواد غذایی زیادی وجود دارند که حاوی ویتامین D هستند و افراد می‌توانند با گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی از تامین این ویتامین اطمینان حاصل کنند.

به طور معمول نیاز بدن به ویتامین دی ۲۰ میکروگرم در روز است. قارچ‌ها یکی از منابع مفید و سرشار از این ویتامین هستند به طوری که مصرف یک فنجان قارچ در روز می‌تواند معادل ۱۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین کند.

ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون از دیگر منابع این ویتامین محسوب می‌شوند. شیر گاو منبع اصلی ویتامین D محسوب نمی‌شود، اما به تازگی در برخی کشورها به طور مصنوعی اقدام به افزودن این ویتامین به شیر می‌کنند. همچنین ماست‌های کم چرب حاوی ویتامین D هم اینک در بازار موجود هستند.

ماهی تن، تخم مرغ، میگو و غلات از دیگر منابع ویتامین D محسوب می‌شوند. گرچه افراد می‌توانند از طریق قرص‌های حاوی ویتامین D، نیاز بدن خود را به این ویتامین تامین کنند، اما همواره استفاده از مواد غذایی حاوی این ویتامین ارجحیت دارد. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند منجر به چرب شدن کبد شود. با این حال، اگر این ویتامین از طریق مواد غذایی تامین شود بدن می‌تواند از جذب اضافی آن خودداری کند، اما در صورتی که ویتامین D به صورت قرص مصرف شود بدن مجبور به جذب آن است.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: