کد خبر: ۲۹۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
دکتر حسین کیوانی؛ استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور در برنامه در انتهای الوند از شبکه دو سیما در مورد ویروس های جهش یافته توضیحاتی ارائه داد.
قلم‌نیوز:در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانید.

220 نوع ویروس وجود دارد که می تواند انسان را آلوده کند که هر ساله سه الی چهار مورد آن کشف می شود.

وقتی یک ویروس وارد بدن انسان می شود، هزاران میلیون ویروس تولید می کند؛ ویروس های به وجود آمده با تغییرات هستند که به آن ویروس جهش یافته می گویند. جهش ها نیز متخص یک مکان جعفرافیایی خاص نیست و در هر منطقه ای ممکن است تشکیل شوند.

در کشورهای مختلف ویروس ها توالی یابی می شود، در ایرانی نیز این اتفاقق افتاده و تا به امروز به 130 جهش ویروس کرونا رسیده اند؛ گاهی یک جهش زودتر از ویروس اصلی وارد سیستم بدنی می شود مثل ویروس جهش یافته انگلیسی.

اینکه واکسن های تولید شده بتوانند با ویروس ها مقابله کنند بستگی به مکان ویروسی دارد که جهش یافته شده است؛ گاهی قسمتی از ویروس جهش یافته می شود که بدن نسبت به آن آنتی بادی دارد و قدرت چسبندگی آنتی بادی ها با وارد شدن ویروس به بدن از بین می روند با این وجود انتظار می رود فردی که دوباره مبتلا می شود علائم کمتری از خود نشان دهد مگر یکی از سیستم های بدنی دچار مشکل شده باشد.

در رابطه با کشندگی بیشتر ویروس های جهش یافته مدارک علمی در دست نیست اما طبیعی است که وقتی افراد بیشتری را درگیر و مبتلا می کنند تعداد تلفات افزایش یابد.

فرم بیماری زایی تغییر کرده؛ درگیری قلب و کلیه ها در گروهی بیشتر شده است اما بیماری جدید نیست.

نزدیک به 80 سال است که بشر با ویروس های کرونایی رو به رو شده است، سالانه 30 درصد از سرماخوردگی ها از ویروس های کرونایی هستند که قدرت کشندگی ندارند.

چهار نوع کرونا ویروس دیگر به غیر از کووید 19 وجود دارد که انسان با آن ها آشنایی دارد، قدرت انتشار خیلی کمی دارد و کشندگی در آن ها دیده نشده.

برخی جهش ها هستند که قدرت انتشار را کاهش می دهند، چند سال آینده با ویروس هایی که از کووید 19 به وجود آمده اند رو به رو خواهیم شد که قدرت انتقال بسیار ضعیفی دارند و امری عادی مانند چهار  ویروس قبلی کرونا می شوند که اهمیت پایینی دارند.

ترس و استرس عاملی هستند که به شدت سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؛ زیرا باعث آزاد شدن کورتون در بدن می شود و بر ضعیف شدن سیستم ایمنی تاثیر گذار است.

از زمان شیوع کرونا، تلفات جهان از بیماری های دیگر بیشتر نبوده حتی کمتر نیز هست؛ در یک سال گذشته 10 میلیون نفر بر اثر گرسنگی، 1/6 میلیون نفر بر اثر ویروس ایدز فوت شدند؛ در نتیجه نباید ترس را وارد جامعه کنیم.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: