کد خبر: ۲۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
با سقوط به میانه کانال ۱۷۰۰دلاری در آستانه ثبت دومین بازدهی ماهانه منفی در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است، آمارها حکایت از خروج سرمایه‌ها از صندوق‌های قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا دارد. این روند متاثر از واکسیناسیون است.
قلم‌نیوز:شواهد در بازار جهانی حکایت از آن دارد که در شرایط کنونی، علاقه سرمایه‌گذاران به طلا کاهش پیدا کرده است.

علاوه‌بر اینکه فلز زرد با سقوط به میانه کانال ۱۷۰۰دلاری در آستانه ثبت دومین بازدهی ماهانه منفی در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است، آمارها حکایت از خروج سرمایه‌ها از صندوق‌های قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا دارد. این روند متاثر از واکسیناسیون است.

  طلا در آخرین روز از معاملات هفتگی بازار جهانی به زیر مرز ۱۷۵۰ دلاری سقوط کرد تا همچنان روزهای تیره فلز زرد ادامه داشته باشد؛ با ثبت معاملات دیروز، طلا دومین هفته نزولی خود را به ثبت رساند تا در آستانه ثبت دومین بازدهی ماهانه منفی در آغاز سال ۲۰۲۱ قرار بگیرد.

این در حالی است که طلا با ثبت بازدهی مثبت ۷/ ۶ درصدی در آخرین ماه از سال گذشته میلادی، امیدواری‌ها را برای سالی صعودی برای این فلز افزایش داده بود اما سقوط قیمت در ماه‌های ژانویه و فوریه سبب شد تا اکنون قیمت طلا به مقدار ابتدای ماه دسامبر بازگردد. مهم‌ترین عامل ریزش ارزش طلا در هفته‌های اخیر افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری در آمریکا بوده که سبب افزایش هزینه‌فرصت نگهداری این فلز ارزشمند شده است.

نرخ بازدهی اوراق با سررسید ۱۰ ساله در آمریکا روز گذشته در حوالی مرز ۵/ ۱ درصدی در حال نوسان بود در حالی که فدرال رزرو توانسته بود با اقدامات انبساطی خود برای حدود یک سال نرخ بازدهی این اوراق را زیر مرز یک درصد نگه دارد. اما با آغاز فرآیند واکسیناسیون در اکثر نقاط جهان و بهبود چشم‌انداز اقتصادی، نرخ بازدهی این اوراق افزایش پیدا کرد. نرخ بازدهی اوراق ۱۰ ساله فقط در ماه فوریه بیش از ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است. میزان نرخ بازدهی اوراق هم‌اکنون در بالاترین سطح یک‌ساله خود قرار دارد. همچنین آمارها نشان می‌دهد مقدار دارایی بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله در بورس با پشتوانه طلا در روزهای گذشته در پایین‌ترین میزان خود از ماه مه ‌۲۰۲۰ قرار گرفته است. 

  کاهش جذابیت طلا

کارستن فریتچ، تحلیلگر ارشد در Commerzbank آلمان درباره فشار بالا بر قیمت طلا عنوان کرد مهم‌ترین فاکتور کاهش قیمت طلا، افزایش نرخ بازدهی اوراق است؛ این موضوع سبب شده طلا که نرخ بازدهی صفر دارد، دیگر جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاران داشته باشد. این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود درباره کاهش جذابیت طلا در هفته‌های اخیر افزود: روشن‌ترین نشانه درباره کاهش علاقه به طلا در بازارها جریان مداوم خروج سرمایه از صندوق‌های قابل معامله در بورس با پشتوانه طلاست. ذخایر بزرگ‌ترین صندوق با پشتوانه طلا (SPDR Gold Trust)، روز پنج‌شنبه با کاهش ۶/ ۰ درصدی به پایین سطح خود از ماه مه ‌سال گذشته میلادی رسیده است. 

تحلیلگران تکنیکال بازار طلا نیز وضعیت را به نحوی ارزیابی می‌کنند که هنوز هم احتمال ریزش بیشتر قیمت طلا وجود دارد. بعد از اینکه فلز زرد مرز حمایتی ۱۸۰۰ دلاری را از دست داد بسیاری از سرمایه‌گذاران امیدوار بودند که خط حمایتی بعدی طلا یعنی مرز ۱۷۷۵ دلاری دست نخورده باقی بماند. اما بعد از اینکه این خط حمایتی هم شکسته شد، اکنون شرایط برای سقوط بیشتر قیمت آماده است. در حال حاضر بزرگ‌ترین خطر برای سقوط بیشتر قیمت طلا آغاز روند صعودی برای ارزش دلار آمریکاست. در صورتی که نرخ بازدهی اوراق قرضه افزایش پیدا کند تقاضا برای دلار نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

شاخص دلار آمریکا اکنون در میانه کانال ۹۰ واحدی در نوسان است و ارزش آن در ماه فوریه تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. دلار در حقیقت اکنون در میانه جدال عوامل متضاد هم قرار گرفته است. از طرفی نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا سبب شده تا فشارهای صعودی به ارزش اسکناس‌ آمریکایی وارد شود ولی از سوی دیگر اقدامات انبساطی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سال گذشته و همچنین احتمال تصویب بسته هزار و ۹۰۰ میلیارد دلاری مدنظر جو بایدن همچنان سبب افزایش انتظارات تورمی در اقتصاد شده است. همین عوامل متضاد سبب شده تا دلار همچنان در نقطه‌ای بایستد که ماه فوریه را در آن آغاز کرده بود.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: