کد خبر: ۲۹۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
در روزهای پایانی سال قرار داریم و یکی از موضوعاتی که همه ساله در این‌ روزها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، تعیین سبد معیشت کارگران به عنوان اولین قدم برای تعیین حداقل دستمزدها است.
قلم‌نیوز:در این میان در جلسه‌ای که چندی پیش از سوی کمیته دستمزد برگزار شد، رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزارتومانی را برای سبد معیشت اعلام کردند، رقمی که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

پنجمین نشست کمیته دستمزد شورای عالی کار که چهارم اسفندماه با حضور نمایندگان گروه کارگری، کارفرمایی و دولت در وزارت کار برگزار شده بود با اعلام رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان به عنوان هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران به پایان رسید. بسیاری از فعالان کارگری و کارشناسان انتقاداتی نسبت به رقم تعیین شده داشته و معتقدند که هزینه سبد معیشت کارگران ۹ میلیون تومان بوده و این در حالی است که این رقم در کلان شهر‌هایی همچون تهران به ۱۱ میلیون تومان هم می‌رسد. رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان به عنوان هزینه سبد معیشت کارگران در حالی از سوی کمیته دستمزد تعیین شده که بانک مرکزی مدتی قبل خط معیشت را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده بود و به گفته فعالان کارگری نمی‌توان این فاصله معنادار را نادیده گرفت.

صاحب‌نظران چه می‌گویند؟

رقم اعلام شده برای هزینه سبد معیشت کارگران با واکنش‌هی متفاوتی از سوی کارشناسان، فعالان کارگری و برخی از مسئولان روبه‌رو شد. بر اساس گزارشی از نوداقتصادی، به گزارش «نود اقتصادی»، فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در کمیته دستمزد در خصوص هزینه سبد معیشت کارگران گفته است: «سال گذشته سبد معیشت ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بود و عوامل موثر در سبد معیشت و نرخ خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بر اساس نرخ‌های دی ماه سال گذشته مشخص شده بود. اما امسال در سال ۱۳۹۹ جهش خیره‌کننده‌ای در بخش اقلام خوراکی و آشامیدنی در کشور داشتیم و این موضوع باعث شده بود تا جامعه کارگری تا جایی که امکان داشت از بقیه مخارج خود کم کند تا بتواند این بخش یعنی خوراک خانواده را تامین کند.‌ سال گذشته درصد تاثیر خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سبد معاش خانواده کارگری ۳۰.۹۵ درصد بود که امسال به ۳۵.۵ درصد رسیده که همین عامل باعث شد که در کل ۱۸.۶ درصد سبد معاش کارگری کوچک‌تر شود و این موضوع باعث شد به رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان برسیم وگرنه رقم این سبد به مراتب بیشتر بود و رقم باید حول و حوش ۸ میلیون تومان می‌شد.»

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی که به عنوان هزینه ماهانه معیشت کارگران تعیین شد تنها بخش خوراکی‌ها را شامل می‌شود، افزود: «عددی که کمیته دستمزد به عنوان هزینه معیشت کارگران تصویب و اعلام کرده غیر از مسکن و هزینه‌های بهداشت و درمان یا ایاب و ذهاب است و تنها در بخش خورد و خوراک و مواد غذایی است؛ اگر هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها و درمان را به این عدد اضافه کنیم، همان رقم ۹ تا ۱۰ میلیون تومانی می‌شود که گروه کارگری به آن رسیده بود. ارگران خواهان ثبات قیمت‌ها و کنترل بازار هستند تا هزینه‌های زندگی آنها بیش از این افزایش نیابد. انتظار ما و کارفرمایان این است که دولت به عنوان ضلع سوم و یکی از شرکای اجتماعی در شورای عالی کار در این زمینه نقش خود را ایفا کند و حداقل‌های خانوارهای کارگری را مدنظر قرار بدهد.»

6 میلیون 895 هزار تومان هزینه‌های کارگران را پوشش نمی‌دهد

محسن باقری، فعال کارگری نیز در خصوص هزینه سبد معیشت کارگران به «ابتکار» گفت: قطعا رقم 6 میلیون و 895 هزار تومان نمی‌تواند هزینه‌های معیشت کارگران اعم از هزینه درمان، تحصیل، مسکن، خوراک و ... را پوشش دهد. اما اتفاق تازه‌ای که امسال رخ داد این بود که سال‌های گذشته دولت و کارفرمایان بر روی سبد معیشت توجهی نمی‌کردند و هزینه‌ها بر اساس مولفه‌ها و داده‌های اقتصادی تعیین می‌شد. اما با توجه به اینکه امسال ما برای ابطال مصوبه 291 و 292 شواری عالی کار اقدام کردیم و دیوان عدالت اداری بر مبنی سبد معیشت رای را به ما داد ما پیش‌بینی می‌کردیم که امسال با مقاومت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو باشیم.

وی در ادامه افزود: گروه کارگری طی یک ماه اخیر در جلسات برگزارشده با سختی‌های بسیاری همراه بوده و با دشواری رقم فعلی را به تصویب رساندند. اکنون در جلسات کارگروه مزد نیز ما همان سختی‌هایی که در جلسات اصلی شورای عالی کار داشتیم، روبه‌رو هستیم.

این فعال کارگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به رسمی شدن هزینه‌های سبد معیشت کارگران اشاره کرد و در این‌باره گفت: هزینه سبد معیشت بالاخره تعیین شده است و بدون شک رقم بسیار پایینی بوده و فاصله معناداری با واقعیت معیشت دارد اما تنها مزیتی که این رقم برای جامعه کارگی دارد این است که علاوه‌ بر اینکه شرکای اجتماعی این مصوبه را امضاء کردند، نماینده مرکز آمار ایران نیز این مصوبه را امضاء کرده است و حالا می‌توان گفت که رقم تعیین‌شده نسبت به گذشته رسمیت پیدا کرده است.

کارگران در انتظار یک قدم بزرگ

باقری در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این مسئله که دولتمردان باید بهترین تصمیم را جامعه کارگران بگیرد، گفت: درست است که رقم 6 میلیون 895 هزار تومان نسبت به هزینه‌ها پایین در نظر گرفته شده است اما اگر همین رقم برای تعیین دستمزدها اعمال شود باز قدم بزرگی برای جامعه کارگری برداشته شده است. اگر قرار باشد طبق هزینه معیشت تعیین‌شده ( 6 میلیون و 895 هزار تومان) دستمزد تعیین شود یعنی باید یعنی افزایش 3 تا 4 درصد دستمزد و حقوق را داشته باشیم. امیدواریم دولتمردان با توجه به هزینه سبد معیشت بهترین تصمیم را برای قشر آسیب‌پذیر کارگران اتخاذ کنند.

این فعال کارگری در پاسخ به این پرسش که آیا نسبت به افزایش حقوق و نزدیک شدن دستمزدها به هزینه سبد معیشت کارگران خوش‌بین هستید یا خیر گفت: جامعه کارگری برای افزایش حقوق و نزدیک شدن به مرز هزینه سبد معیشت بدون شک با مقاومت‌های بسیاری روبه‌رو خواهد بود، اما دولت موظف است که فاصله میان حقوق و هزینه را کاهش دهد. به هر حال با توجه به اینکه سال جاری علی‌غم فرمایشات رهبریف ورود قوه‌قضاییه، بازری کل کشور و تاکید برخی از نمایندگان مجلس که حداقل‌های دریافتی نباید زیر 2 میلیون 800 هزار تومان باشد اما دیدیم که به وسیله بی‌قانونی‌های بسیار این مسیر جور دیگری ادامه یافت. بنابراین با توجه به ساختار فعلی و رویه دولت گمان می‌کنم جامعه کارگری راه دور و درازی را برای گرفتن‌ حق‌شان پیش‌رو دارند.

منبع: ابتکار
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: