کد خبر: ۲۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
اقتصاد دانش بنیان؛ اقدام و عمل؛
مدیر کل آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین برنامه ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: بنا داریم از شرکت های دانش بنیان در پروژه های بین المللی استفاده کنیم.
۷ برنامه وزارت صنعت برای اقتصاد دانش بنیان/ تقویت برندهای داخلی

محمد نوری امیری با اشاره به برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۵ برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: ما در این وزارتخانه، راه اندازی مجدد ۷ هزار واحد اقتصادی را ملاک خود قرار داده ایم و بنا داریم واحدهای تحقیق و توسعه را در بنگاههای صنعتی از طریق مشوق های مالیاتی و حقوق دولتی که در قانون رفع موانع تولید، تصویب و امسال اجرایی شده جدی بگیریم.

نوری امیری افزود: البته قرار است پیوست فناوری را برای انتقال فناوری در معاملات خارجی تهیه کرده ایم و به تصویب برسانیم .

معافیت مالیاتی شرکت های نرم افزاری

وی عنوان کرد: تقویت شرکت های نرم افزاری با کمک معافیت های مالیاتی مصوب در صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام بعدی ما در وزارت صنعت است که حتما باید تحقق یابد.

به گفته نوری امیری، همچنین قصد داریم برای شرکت های کمتر توسعه یافته که به مدت ۱۳ سال است در شهرک های صنعتی هستند اقدام اساسی انجام دهیم؛ حمایت از این شرکت علاوه بر توسعه می تواند اشتغال فارغ التحصیلان را هم در برگیرد.

وی اظهار داشت: استفاده از شرکت های دانش بنیان در پروژه های بین المللی از دیگر برنامه های ما در وزارت صنعت و معدن به شمار می رود تا به این واسطه اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان تحقق یابد.

تقویت برندهای تولید داخل

مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت افزود: همچنین تقویت برندهای تولید و تجارت با ایجاد نظام ارزشگذاری و ورود نظام ارزش گذاری دارایی های نامشهود در حساب های ملی از دیگر مواردی است که در سال ۹۵ پیگیری خواهیم کرد تا بخش تولیدی کشور بیشتر به مرحله تجاری برسد.

نوری امیری با بیان اینکه باید اقدامات پایه را برای اجرایی شدن موارد بالا انجام بدهیم، گفت: یک بنگاه اقتصادی زمانی می تواند نیرو جذب کند که فضایی برای جذب داشته باشد بر همین اساس ما هم برنامه ریزی های خود را با استفاده از منابع هدفمندی یارانه ها قرار داده ایم تا شاهد اشتغال  فارغ التحصیلان باشیم.

وی گفت: ما تمام قوه خود را برای اشتغال تحصیل کرده های دانشگاهی قرار داده ایم زیرا محیط پیرامونی که مملو از تحصیل کرده های بیکار است باعث آسیب بالقوه به بخش صنعت و معدن خواهد شد.

اشتغال فارغ التحصیلان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان

نوری امیری گفت:  مهم ترین دغدغه و نگرانی ما در سال ۹۵ این است که برنامه های وزارت صنعت را بر پایه اقتصاد مقاومتی پیش ببریم.

وی با بیان اینکه بحث اشتغال فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنانی که ابتدای سال جاری در حرم رضوی داشتند،۱۰ اقدام اساسی را برای نظام کشور مطرح کردند؛ در این سخنان، مهم ترین عامل و پارامتر، تحقق همه اهداف اقتصاد مقاومتی و سرمایه انسانی بود که عمده آن را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهد.

به گفته نوری امیری، اگر ما بتوانیم این جوانان را به طور صحیح در صنایع مختلف و بخش های مهم کشور، به کار بگیریم، می توانیم نیاز کشور را با ابتکار عمل آنها تامین کنیم؛ ما می توانیم از طریق همین جوانان به هدف نهایی یعنی همان اقتصاد مقاومتی دست یابیم.

مدیر کل آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان و فاصله این میزان از ظرفیت اشتغال بخش های اقتصاد کشور مهم ترین مشکل ما به شمار می رود، افزود: آمارها تا پایان سال ۹۴ نشان می دهد ۳۰ هزار نفر از تحصیل کرده های دانشگاهی به اشتغال رسیده اند در حالیکه سالانه میزان تحصیل کرده ها ۸۵۰ هزار تا یک میلیون نفر هستند.

افزایش اشتغال فارغ التحصیلان در صنعت

به گفته وی، این آمار بدان معناست که از کل فارغ التحصیلان تنها تعداد ۳۰ هزار نفر  را می توانیم در بخش صنعت و معدن مشغول به کار کنیم و این بزرگترین دغدغه ما در وزارت صنعت است تا این میزان را افزایش دهیم. بر همین اساس باید نگاه ما نسبت به گذشته متفاوت باشد تا بتوانیم از فارغ التحصیلان دانشگاهی در بخش های مختلف صنعت استفاده کنیم.

نوری امیری عنوان کرد: دولت در برنامه ششم لایحه ای را به مجلس ارائه کرده که در سال ۹۵ به تصویب می رسد؛ در این لایحه پیشنهاد شده که بنگاههای اقتصادی، فارغ التحصیلان حوزه خود را به کار بگیرند؛ ما هم در راستای اجرایی شدن این لایحه در وزارت صنعت تلاش داریم تا بنگاههای اقتصادی را ترغیب به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی کنیم.

وی با بیان اینکه طرحی در گذشته در وزارت صنعت انجام می شده که تا کنون به دلایل مختلفی به مرحله اجرایی نرسیده است، گفت: اکنون بنا داریم برای اشتغال فارغ التحصیلان، بخش کوچکی از این طرح را که با عنوان «کارورزی  فارغ التحصیلان دانشگاهی» است عملی کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: