کد خبر: ۲۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
وزیر امورخارجه آمریکا با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است، بار دیگر گفت که اگر تهران به اجرای کامل تعهداتش به برجام بازگردد، واشنگتن نیز همان کار را خواهد کرد.
قلم‌نیوز: آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در گفت وگو با شبکه بی بی سی درباره اظهارات شب گذشته رئیس جمهور کشورش مبنی بر بازگشت واشنگتن به مذاکرات 1+5 گفت که آمریکا و متحدان آمریکایی اش بار دیگر درخصوص ایران هم سو شده‌اند.

وی ادامه داد: آمریکا به طور شفاف مشخص کرده است که اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود ذیل توافق هسته ای بازگردد، آمریکا نیز همان کار را انجام خواهد داد.

بلینکن خاطر نشان کرد: سپس آمریکا با سایر کشورها برای مواجهه با دیگر مسائل مرتبط با ایران، شامل نفوذ این کشور در منطقه و موشک های بالستیک آن همکاری خواهد کرد.

وزیر امورخارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره پس گرفتن ادعای آمریکا در رابطه با مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل و عقب‌نشینی واشنگتن در برابر تهران گفت که رویکرد قبلی شسکت خورده است.

بلینکن تصریح کرد: ما در چهار سال گذشته با اجرای رویکردی موسوم به "فشار حداکثری" روبرو بودیم که نه تنها نتیجه نداد که موجب شد مسائل بدتر شود و ایران را به تهیه مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر کرد. آنها که (در زمان برجام) یک سال با چنین وضعیتی فاصله داشتند، اکنون بنا بر گزارش‌های موجود، تنها چند ماه با آن فاصله دارند.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو از موافقت واشنگتن با دعوت سه کشور اروپایی عضو برجام برای برگزاری یک جلسه غیررسمی با حضور ایران خبر داد و گفت آمریکا بر سر ایران با سه متحد اروپایی خود (بریتانیا، آلمان و فرانسه) کاملا همسو است و بنا دارد پس از احیای توافق هسته‌ای موسوم با کمک اروپا به دیگر موارد اختلاف میان تهران و واشنگتن بپردازد.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ از عزم خود برای تعامل دوباره بر سر برنامه هسته‌ای ایران در قالب ۱+۵ سخن گفت.

پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا نیز بازگشت آمریکا به برجام را "یکی از اولویت‌های" این اتحادیه عنوان کرد و در عین حال بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش و همزمان چگونگی بازگشت آمریکا به میز مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای را از دیگر موضوعاتی دانست که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر روی آن‌ها متمرکز شده است.

استانو گفت که جوزپ بورل به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در مقام "میانجیگر برجام" به شدت در تلاش برای یافتن راه‌حل است.

وزیر خارجه آمریکا پیش از این نیز در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که چرا ایران باید باری دیگر به آمریکا اعتماد کند و وارد توافقی شود که هیچ تضمینی وجود ندارد رئیس جمهوری چهار سال دیگر دوباره از آن خارج شود، اظهار کرد: هر کشوری باید محاسبات خود را انجام دهد و به گونه ای متعادل تصمیم بگیرد که چه چیزی به نفع‌شان خواهد بود. فکر می کنم ما این را می دانیم که با خروج (آمریکا) از توافق هسته ای، ایران شروع کرد به لغو کردن محدودیت هایی که توافق بر آن اعمال کرده بود. نتیجه این شد که امروز،  ایران به توان تولید مواد شکافت پذیر برای یک سلاح در مدتی کوتاه تر نسبت به زمانی که توافق اجرا می شد، بسیار نزدیک تر شده است. آن موقع،  توافق زمان گریز را-زمانی که طول خواهد کشید تا ایران بخواهد در سطح (ساخت) سلاح مواد شکافت پذیر تولید کند- یک سال به عقب رانده بود. حالا،  طبق گزارش های منتشر شده، به سه یا چهار ماه رسیده ایم و در مسیر اشتباهی پیش می رویم. بنابراین، فکر می کنم که انگیزه داریم تلاش کنیم که ایران را به محصور شدن در آن جعبه هسته ای بازگردانیم. 
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: احتمالا،  ایران هنوز انگیزه ی به دست آوردن چیزی را دارد که در توافق بر سر آن معامله کرد که برخی لغو تحریم ها با توجه به وضع اقتصادی اش بود. بنابراین فکر می کنم که هنوز در هر دو طرف از جمله میان شرکای مذاکراتی مان در اروپا،  چین و روسیه برای انجام دادن این تمایلی وجود دارد. اما این یک قدم اول ضروری همچنین ناکافی خواهد بود. زمان گذشته است و اگر می خواهیم به توافق بازگردیم،  اگر ایران به پایبندی بازگردد و ما هم این کار را کنیم، باید روی توافقی کار کنیم که طولانی مدت تر و مستحکم تر از توافق اصلی است. همچنین باید مسائل دیگری را که بخشی از مذاکرات توافق اصلی نبودند و عمیقا برای ما و دیگر کشورهای جهان مشکل ساز هستند، یعنی برنامه موشکی ایران و عملکرد ثبات زدایش در کشوری پس از کشور دیگر، مطرح کنیم. اما قدم اول بازگشت ایران به پایبندی خواهد بود. رئیس جمهور بایدن هم به وضوح گفته است که اگر آن‌ها این کار را کنند، ما هم آن را انجام خواهیم داد. اکنون،  مسیر دیپلماسی باز است.  ایران هنوز از پایبندی فاصله زیادی دارد. بنابراین باید ببینیم که چه کار خواهد کرد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: