کد خبر: ۲۹۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
سیب زرد ۲۳ هزار تومان، سیب قرمز ۲۰ هزار تومان، پرتقال جنوب ۲۵ هزار تومان، انار ۲۵ هزار تومان و نارنگی ۳۲ هزار تومان. اینجا یک میوه‌فروشی معمولی از زمره میوه‌فروشی‌های معروف به حاجی ارزونی در یکی از مناطق غرب تهران است با میوه‌های معمولی که کیفیتی در حد متوسط دارند. خرید ۳ قلم میوه، هرکدام یک کیلو، کمتر از ۶۰ هزار تومان آب نمی‌خورد.
قلم‌نیوز:خبری از تنوع بالای محصول هم نیست؛ فقط کیوی و انگور و موز هست که آن‌ها هم از ۳۰ تا ۴۷ هزار تومان قیمت خورده‌اند. در بین صیفی‌جات هم خیار هنوز از ۱۷ هزار تومان پایین‌تر نیامده و هویج هم کم‌کم ۱۰ هزار تومان را پشت‌سر گذاشته و همچنان در حال پیشروی است. خریدار‌ها به‌وضوح دقت در خرید را بالا برده‌اند، تک‌تک آنچه برمی‌دارند را به‌دقت وارسی می‌کنند و بعد در کیسه خرید می‌گذارند. حق هم دارند؛ چون برای هر یک عدد میوه‌ای که برمی‌دارند بین هزار تا ۲ هزار تومان باید بپردازند.

رشد قیمت زمستانه

قیمت میوه در سطح شهر طی یک‌ماه اخیر روزبه‌روز افزایش یافته و امروز نسبت به قیمت‌های پایان آذرماه با رقم‌های بالاتری مواجهیم. این گرانی حتی در میادین میوه‌و‌تره‌بار هم دیده می‌شود. توزیع میوه برای تنظیم بازار در شب یلدا تا حدودی قیمت‌ها را متعادل کرد، ولی پس از آن دوباره قیمت‌ها اوج گرفت و امروز بسیاری از مردم قدرت خرید میوه را از دست داده‌اند. حالا دیگر فقط حرف از موز و بحث واردات نیست، میوه‌های تولید داخل کشور که به‌گفته مسئولان به فراوانی تولید شده نیز با قیمت‌های گزافی به‌دست مردم می‌رسد. این در شرایطی است که با نزدیک شدن به شب عید این نگرانی در حال افزایش است که اگر رشد روزافزون قیمت در بازار میوه مهار نشود تا شب عید با چه نرخ‌هایی مواجه خواهیم بود.

توزیع تنها ۳۰ درصد از ذخایر انبار‌ها در بازار

دلیل طبیعی افزایش قیمت در هر بازاری کمبود عرضه و افزایش تقاضاست، اما بازار میوه درحال حاضر چنین شرایطی ندارد. به‌گفته نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور، استقبال از خرید میوه به‌ویژه سیب در کل امسال و به‌تبع آن پاییز و زمستان، به‌دلیل برگزار نشدن محافل و مجالس و همچنین کوچک شدن سبد مصرفی خانوار به‌شدت افت کرده و تولیدکنندگان نگران ضرر و زیان ناشی از فروش نرفتن محصولاتشان هستند. مجتبی شادلو در گفتگو با همشهری، ضمن رد هرگونه کمبود در بحث میوه‌های زمستانی می‌گوید: براساس آماری که از سردخانه‌ها و انبار‌های موجه برای نگهداری محصولات داریم، ذخایر کنونی ما از حدنصاب هر ساله برحسب مقدار تولید و عرضه مستمر و متداول بسیار بیشتر است که نگرانی خیلی زیادی را برای تولید‌کننده ایجاد کرده است. شیوه متعارف توزیع میوه‌های زمستانی به این شکل است که کل محصول سیب، پرتقال، کیوی و انار تولیدی، از مهرماه تا آذرماه برداشت و به سردخانه منتقل می‌شود که این ذخایر طی یک پروسه ۹ ماهه از ابتدای پاییز تا پایان بهار سال بعد که میوه‌های تابستانی به بازار می‌آید، به‌طور مستمر به مبادی عمده‌فروشی منتقل می‌شود. به‌گفته شادلو، با وجود گذشتن نزدیک به ۶۰ درصد بازه زمانی توزیع میوه‌های زمستانی، خروجی انبار‌های ذخیره میوه کمتر از ۳۰ درصد بوده به این معنی که جذب میوه به بازار مصرف از نصف میزان تولید نیز کمتر بوده است.

گرانفروشی در خرده‌فروشی‌ها

گرانی میوه‌های تولید داخل در چند‌ماه اخیر بار‌ها بحث صادرات انواع محصولات را به‌عنوان دلیل اصلی افزایش قیمت داغ کرده است. رئیس اتحادیه باغداران تهران، اما با اشاره به قیمت بعضی از محصولات در عمده‌فروشی‌ها، دلیل گرانی‌های اخیر را گرانفروشی در مغازه‌ها می‌داند. شادلو می‌گوید: خاص‌ترین سیب تولیدی کشور سیب دماوند است که بالاترین قیمت آن در عمده‌فروشی‌ها حدود ۱۴ هزار تومان بوده و کیفیت‌های مختلف آن بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان قیمت دارند. این محصول در خرده‌فروشی‌ها با ۳۰ درصد سود نهایتا باید با قیمت بین ۱۱ تا ۱۹ هزار تومان عرضه شود. او می‌افزاید: قیمت سیب قرمز نیز در عمده‌فروشی‌ها بین ۵ تا ۸ هزار تومان است که با احتساب سود خرده‌فروشی نباید بیش از ۶۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان عرضه شود، اما ما نمی‌دانیم در خرده‌فروشی‌ها چه می‌گذرد.

وقفه در تولید، عامل گرانی نارنگی

نارنگی و دیگر مرکبات تولید جنوب کشور به‌طور سنتی از مرکبات شمال گران‌تر هستند، اما اختلاف قیمت اخیر این محصول با ۲ ماه پیش که نارنگی شمال در بازار‌ها فراوان بود بسیار بیشتر از آن است که آن را تنها مرتبط با واریته این محصول دانست. به‌گفته نایب‌رئیس اتحادیه باغداران کشور وقفه در عرضه نارنگی تولید جنوب کشور که از استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس به تهران می‌رسد، باعث شد در کنار اختلاف قیمت معمول این نوع با نارنگی شمال، کمبود هم در بازار ایجاد شود چراکه به‌دلیل ماندگاری پایین این محصول امکان انبارسازی و ذخیره طولانی مدت این محصول وجود ندارد. ضمن اینکه میزان تولید گونه‌های جدید نارنگی که هم‌اکنون در نوار جنوبی کشور تولید می‌شود هنوز محدود است و این ارقام به تولید انبوه نرسیده‌اند.
درباره پرتقال، اما قیمت در بازار با توزیع بیشتر درحال کاهش است و در زمینه دیگر محصولات ازجمله سیب نیز باید گرانی‌های اخیر با نظارت بیشتر بر بازار کنترل شود، چون از لحاظ تولید هیچ کمبودی وجود ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: