کد خبر: ۲۹۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
گفت‌وگوی گسترده وزرای خارجه سه کشور اروپایی و آمریکا درباره ایران
همچنین در تحولی دیگر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت اگر جمهوری اسلامی به تعهدات خود در برجام برگردد، زمینه برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» فراهم می‌شود.
قلم‌نیوز:«جان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه شامگاه جمعه از گفت‌وگو گسترده با همتایان آمریکایی، انگلیسی و آلمانی خود درباره ایران خبر داد.

او در پیامی در توییتر نوشت: «گفت‌وگوهای گسترده‌ای با همتایان آمریکایی، انگلیسی و آلمانی درباره ایران و چگونگی تعامل با چالش هسته‌ای و در زمینه امنیت منطقه‌ای انجام شد.»

لودریان اضافه کرد که با «آنتونی بلینکن»، «هایکو ماس» و «دومینیک راب» درباره موضوعات دیگر گفت‌وگو کرده است.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، هم درباره نشست عصر جمعه خود با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و آمریکا گفت وزرای خارجه این چهار کشور در نشست خود درباره اینکه چگونه یک رویکرد متحد می‌تواند نگرانی‌های مشترک نسبت به ایران را برطرف کند، بحث کرده‌اند.

خبرنگار ان‌بی‌سی پیشتر در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته دیپلمات‌های ارشد چهار کشور دربار توافق هسته‌ای ایران، بیماری همه‌گیر جهانی کووید-۱۹، مسائل جوی، میانمار و «آلکسی ناوالنی»، مخالف غربگرای روسیه رایزنی کرده‌اند.

این نخستین رایزنی میان وزیران خارجه چهار کشور دو سوی آتلانتیک بعد از سال ۲۰۱۸ است.

از سوی دیگر، دولت بریتانیا از گفت‌وگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه خبر داد و افزود که رهبران دو کشور ضمن بحث درباره موضوعات بین‌المللی از جمله ایران، یمن، لیبی و روسیه، توافق کردند که رهبری اروپا همچنان به نقش اساسی خود در ایجاد امنیت در جهان ادامه دهد.

همچنین «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه گفت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا در حال انجام رایزنی‌هایی با فرانسه، آلمان و انگلیس جهت رسیدن به مواضع متحد در خصوص توافق هسته‌ای ایران است.

سالیوان در پاسخ به سئوالی درباره قصد دولت آمریکا برای بازگشت به برجام تصریح کرد: «فعالانه در حال تعامل با اتحادیه اروپا هستیم... در سطوح مختلف دولت با آنها گفت‌وگو می‌کنیم.»

آمریکا: توپ در زمین ایران است

همچنین در تحولی دیگر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت اگر جمهوری اسلامی به تعهدات خود در برجام برگردد، زمینه برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» فراهم می‌شود.

ساکی در کنفرانس خبری خود گفت: «توپ در زمین ایران است تا به تعهداتش عمل کند.»

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت بایدن برای مذاکره با ایران چارچوب زمانی خاصی دارد، گفت: «این به ایران بستگی دارد. اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود در توافق هسته‌ای برگردد، آمریکا نیز واکنشی مشابه خواهد داشت و از آن برای رسیدن به توافقی«طولانی‌تری و قوی‌تر استفاده خواهد کرد که پاسخگوی نگرانی‌های دیگر نیز باشد.»

ساکی در عین حال تاکید کرد: دولت آمریکا هر گونه اقدامی در این مورد را «در شراکت با کشورهای عضو برجام و مشورت با کنگره انجام خواهد داد.»

ادعای تازه علیه ایران 

در سومین تحول سه دیپلمات اروپایی جمعه ۱۷ بهمن به روزنامه وال استریت جورنال مدعی شده‌اند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شواهدی تازه‌ای از سایت‌های اعلام نشده ایران به دست آوردند که پرسش‌های تازه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور مطرح می‌کند.

این دیپلمات‌ها اضافه کرده‌اند، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پاییز امسال در جریان بازدید از دو سایت هسته‌ای اعلام نشده ایران نمونه‌هایی برداشتند که پس از آزمایش این نمونه‌ها مشخص شده که آنها حاوی آثار مواد رادیواکتیو هستند.

با این حال، این دیپلمات های اذعان کرده‌اند در خصوص ماهیت دقیق شواهد به دست آمده ابراز بی اطلاعی کرده‌اند.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: