کد خبر: ۲۸۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر بنای دلار ۲۳ هزار تومان باشد، باید این نرخ باز هم کاهش یابد پس نوسان در قیمت‌ها خواهیم داشت؛ گفت: ما مسائل روزمره مردم را به شرایط بازار آزاد نمی‌توانیم بسپاریم؛ ضمن اینکه اگر تحریم ادامه یابد باید روی خوراک روزانه مردم کنترل بیشتری داشته باشیم.
قلم‌نیوز: عبدالناصر همتی اظهارداشت: تغییر در بازار ارز بیشتر روانی است و انتظارات بالا و پایین می‌شود. مسوولان باید در اظهارات خود مراقبت کنند و جو روانی بر بازار حاکم است که برگرفته از مسائل سیاسی و تحریم و مسائل خارجی است. انتظارات تعدیل و مثبت می‌شود و قیمت ارز به زیر ۲۰ هزار تومان هم خواهد رسید.

او ادامه داد: نگران رشد نقدینگی بودیم و تلاش داریم رشد نقدینگی منطقی باشد. به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم، اما انتظارات تعدیل خواهد شد و نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد.

همتی در پاسخ به این سوال که دولت نقدینگی خود را چطور تامین کرده و آیا این تامین منابع، باعث افزایش قیمت ارز خواهد شد، افزود: بانک مرکزی طرفدار این نیست که قیمت ارز بالا بماند تا دولت نقدینگی تامین کند؛ بلکه بانک مرکزی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا نقدینگی مورد نیاز دولت را تامین نماید؛ این در حالی است که سال قبل ۱۵ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده که بانک مرکزی ۷ میلیارد دلار آن را از ذخایر خود تامین کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه همواره حمایت لازم را از بازار سرمایه به عمل آورده ام، گفت: از ۱۳ خرداد تا مرداد ۹۹ نرخ سود بین بانکی افزایش داشت، ولی در همان مدت شاهد رشد ۱۰۰ درصدی سهام بودیم؛ پس نرخ سود بین بانکی اگر هم افزایش یافت، بین خود بانک‌ها بوده است؛ اما نرخ سود سپرده برای مردم از ۱۵ درصد به ۱۶ درصد رسیده است؛ اما ما با توجه به عملیات بازار باز مصمم هستیم که نرخ بازار بین بانکی را به نرخ کریدور یعنی کف ۱۴ درصد و سقف ۲۲ درصد برسانیم.

همتی گفت: خرید و فروش اوراق خزانه از سوی بانک مرکزی شامل عملیات بازار باز می‌شود که زمانی که نرخ بین بانکی بالا رود، بانک مرکزی خرید اوراق را انجام می‌دهد؛ اما اکنون میانگین نرخ بین ۱۸ تا ۱۸.۵ درصد برسد ما ورود می‌کنیم و در روز‌های آینده نیز بازار بین بانکی را به ۱۸ تا ۱۸.۵ درصد خواهیم رساند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اکنون در ماه دهم از سال رشد ۱۸ درصدی پایه پولی را تجربه می‌کنیم که این علیرغم تحریم بسیار کارنامه خوبی است.

نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش خواهد یافت

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با کاهش نرخ سود بین بانکی و نرخ ارز، اظهارداشت: در مورد نرخ بهره بین بانکی باید گفت، زمان‌هایی که بانک‌ها به صورت روزانه با کسری تراز روبرو می‌شوند، از بازار بین بانکی، تسهیلات دریافت می‌کنند، این نرخ توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود، عملا با این اظهارات این سیگنال به نظام بانکی داده خواهد شد که به یکدیگر با نرخی پایین تری تسهیلات ارائه دهند.

وی افزود: طبعا با چنین سیاستی که بانک مرکزی در پیش گرفته، نرخ سود تسهیلات اعطایی نیز کاهش خواهد یافت، در نهایت نیز این موضوع سبب می‌شود نرخ سود سپرده بانکی نیز کاهش پیدا کند، تمامی این اتفاقات به خاطر کاهش انتظارات تورمی است، طی سه ماه اخیر نرخ ارز با افت روبرو بوده و به تبع آن نیز قیمت در بازار‌های مختلف از جمله، سکه، طلا، مسکن، خودرو و... نیز با کاهش همراه شده است. در چنین وضعیتی نیز تورم سیر نزولی خواهد داشت و می‌توان انتظار داشت در سال آینده نیز نرخ تورم در حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد که همان هدفگذاری تورمی بانک مرکزی است، باشد.

شقاقی اظهار داشت: این کاهش انتظارات تورمی به دلیل اتفاقاتی است که در انتخابات آمریکا رخ داد که ترامپ کنار رفت و بایدن به کاخ سفید راه پیدا کرد، در حال حاضر گمانه زنی‌هایی بسیاری در مورد بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها انجام می‌شود که در چنین صورتی به طور قطع سطح عمومی قیمت‌ها با کاهش قابل توجه‌ای روبرو خواهد شد، در این راستا یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌تواند صورت گیرد، کاهش نرخ دلار به ۲۰ هزار تومان است که نتایج بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه با رفع تحریم‌ها منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشور‌های مختلف در اختیار بانک مرکزی قرار خواهد گرفت، اضافه کرد: در حال حاضر کنترل نرخ ارز و ثبات آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیراکه ارز یک متغیر کلیدی در اقتصاد ایران به شمار می‌رود و می‌تواند بر روی بسیاری از موضوعات از جمله تولید اثرگذار باشد، این در حالیست که هزینه تولید در ایران به دلایل مختلف بالا است که در این رابطه یکی از اهدافی که بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بین بانکی دنبال می‌کند، با توجه به وضعیتی که به وجود آمده، کاهش هزینه تامین مالی بنگاه‌های تولیدی است.

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت، با توجه به تغییر فضایی که به وجود آمده می‌توان این انتظار را داشت که در این اتمسفر جدید بخش تولید کشور نیز با یک رونقی همراه شود، زیراکه طبیعتا با کاهش هزینه‌های تولید جذابیت برای ورود به این عرضه افزایش خواهد یافت و به نوعی کاهش هزینه تامین مالی بخش تولید نوعی مشوق برای جذب سرمایه گذاری‌های جدید به حساب می‌آید؛ بنابراین اگر این سیاست همراه با رفع تحریم‌ها شود، بدون شک، می‌تواند اقتصاد کشور را از رکود خارج کرده و به سمت رونق سوق دهد.

شقاقی همچنین در مورد تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بانکی بر روی عملکرد بورس یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث شد در مرداد ماه بعد از رشد فوق العاده‌ای که داشت، وارد یک اصلاح و ریزش شود، همین افزایش نرخ سود بین بانکی بود که به نوعی سیگنالی برای افزایش نرخ سود سپرده به حساب آمد، در آن زمان نرخ سود بین بانکی تا ۲۲ درصد نیز افزایش پیدا کرد که این موضوع برای بازار سهام بسیار چالش برانگیز بود.

منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: