کد خبر: ۲۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
در این مقاله، بهترین راه برای نجات گوشی هوشمند خیس‌شده را آموزش خواهیم داد.
قلم‌نیوز:راه‌های زیادی برای خیس‌شدن گوشی هوشمند وجود دارد؛ از ریختن لیوان آب گرفته تا افتادن درون استخر، همگی باعث می‌شوند دستگاه عزیز شما خیس شود و در خطر سوختن قرار بگیرد. شاید برای شما نیز چنین اتفاقی رخ داده باشد؛ اما نتوانسته باشید به‌سرعت گوشی هوشمندتان را نجات دهید.

به‌گزارش خبرگزاری Wired، خوشبختانه در بعضی از گوشی‌های هوشمند جدید از ویژگی ضدآب استفاده می‌شود؛ مثل گوشی‌های هوشمند آیفون و سامسونگ گلکسی و گوگل پیکسل. میزان مقاومت تلفن دربرابر آب در مقیاس IP (محافظت دربرابر ورود) اندازه‌گیری می‌شود. اگر دستگاه شما با اعدادی مانند IP۶۷ یا IP۶۸ در این بخش طبقه‌بندی شده باشد، می‌توانید به مقاومت آن دربرابر آب اعتماد کنید؛ اما اگر رتبه کمتری دارد یا اصلا چنین معیاری برایش در نظر گرفته نشده است، پس از خیس‌شدن گوشی باید خود را برای بدترین وضعیت ممکن آماده کنید.

هنگامی‌که گوشی هوشمند تصمیم می‌گیرد تنی به آب بزند، ممکن است به‌سرعت دست به کار شوید و سعی کنید از روش‌های مختلف برای رسیدن کمترین آسیب به آن استفاده کنید. در این موقعیت، بعضی‌ها شروع می‌کنند دکمه‌های دستگاه را بی‌دلیل فشار‌دادن یا از درگاه شارژر درون آن می‌دمند. بعضی نیز به‌سرعت سراغ سشوار می‌روند تا بتوانند با گرمای آن هرچه سریع‌تر آب‌های وارد‌شده به گوشی هوشمند را خشک کنند. درست است که تمام این کار‌ها برای آسیب‌رسیدن کمتر به دستگاه انجام می‌شود؛ اما باید گفت که این رویه‌ای اشتباه است. درادامه، روشی را آموزش می‌دهیم که می‌توانید با آن تلفن هوشمند خیس‌شده خود را از خراب‌شدن نجات دهید.

فرض کنید دستگاهتان به داخل آب افتاده و اکنون زمانش رسیده است که هرچه سریع‌تر واکنش نشان دهید. مطمئنا اولین قدم این است که گوشی هوشمند خود را از آب یا محیط خیس دور کنید؛ در‌نتیجه، اگر به درون استخر افتاده یا هنوز در نوشابه‌ی ریخته‌شده غوطه‌ور است، سریعا آن را به محلی خشک منتقل کنید. پس از آن به‌یاد بسپارید که نباید هیچ‌کدام از دکمه‌های دستگاه را فشار دهید یا سعی کنید اپلیکیشنی را اجرا کنید.

در این مرحله، فقط باید گوشی هوشمند خود را بدون انجام هیچ کار دیگری خاموش و سپس باتری آن را خارج کنید. با انجام این کار احتمال اتصالی‌کردن دستگاه را کاهش دهید و تقریبا به صفر می‌رسانید. اکثر تلفن‌های هوشمند جدید از باتری‌های داخلی استفاده می‌کنند؛ ازاین‌رو، نمی‌توان آن‌ها را جدا کرد؛ اما برخی از مدل‌های قدیمی یا حتی جدید مانند Nokia ۱.۳ که تعمیرشدنی هستند، به شما امکان می‌دهند باتری را بیرون بیاورید.

تلفن خیس خود را مقابل سشوار یا در اجاق گاز قرار ندهید؛ چراکه گرما ممکن است به لوازم الکترونیکی ظریف داخل آن آسیب برساند. کاری که باید انجام دهید، این است که قاب دستگاه را جدا و با حوله‌ی تمیز آن را پاک کنید. بسیار مراقب باشید تا حین انجام این کار قطره آبی به‌صورت اتفاقی به داخل پورت‌های مختلف و اسلات سیم‌کارت و جک هدفون وارد نشود.

اگر در شکاف یا تورفتگی‌های دستگاه خود آثاری از به‌دام‌افتادن قطرات آب مشاهده می‌کنید، با استفاده از هوای فشرده با دقت آن‌ها را از پاک کنید. اگر دستگاهی برای تولید هوای فشرده ندارید، می‌توانید از دهان خود نیز استفاده کنید تا مقداری از آب‌های موجود در بخش‌های یادشده از بین بروند. اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، توجه کنید که به‌اشتباه آب دهانتان را نیز هنگام فوت‌کردن به دستگاه منتقل نکنید؛ زیرا ممکن است وضعیت از قبل نیز بدتر شود. همچنین، دقت کنید که فشار باد باعث نشود آب بیشتر به درون دستگاه نفوذ کند.

سپس، چند گزینه مختلف وجود دارد. اگر در اینترنت جست‌وجو یا با یکی از دوستانتان مشورت کنید، احتمالا به توصیه‌ای معمول می‌رسید: دستگاه خود را درون کیسه برنج قرار دهید. این روش می‌تواند بعضی مواقع مؤثر باشد؛ اما مسئله این است که می‌تواند مشکلاتی نیز برای گوشی‌تان ایجاد کند. درست است که برنج خاصیت جذب‌کردن دارد؛ اما نمی‌تواند تمام رطوبت پنهان‌شده در اعماق تلفن هوشمندتان را جمع‌آوری کند؛ بنابراین، فقط به‌عنوان راه‌حلی جزئی و گذرا عمل می‌کند. همچنین، برنج وقتی آب را جذب می‌کند، نرم و چسبناک می‌شود؛ در‌نتیجه می‌تواند در درز و شکاف‌های دستگاه وارد شود و آن را دچار مشکل کند. برای اینکه با این مشکلات روبه‌رو نشوید، دستگاه خود را پیش‌از‌انداختن در کیسه برنج، درون حوله کاغذی بپیچید.

همیشه می‌توانید گوشی هوشمند خیس‌شده‌ی خود را به افراد حرفه‌ای واگذار کنید تا با استفاده از تجهیزات خاصشان آن را احیا کنند. البته این گزینه‌ی ارزانی نیست؛ اما برای بازگردانی گوشی هوشمندی که تمام اطلاعاتتان را در خود جای داده است، مجبورید مبلغ مدنظرشان را بپردازید.

بهتر است از قبل برای چنین اتفاقی آماده باشید؛ زیرا ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. هوشمندانه‌ترین گزینه این است که به مواد خشک‌کننده مصنوعی دسترسی داشته باشید. اغلب می‌توان آن‌ها را در بسته‌های کوچک و جعبه‌های کفش و دیگر وسایلی پیدا کرد که نباید مرطوب شوند. این بسته‌ها معمولا حاوی دانه‌های کمی از ژل سیلیکا هستند که رطوبت اطراف را جذب می‌کنند. آن‌ها سریع‌تر و کارآمدتر از برنج هستند و به دستگاه شما نمی‌چسبند.

از هم‌اکنون جمع‌کردن این بسته‌های کوچک خشک‌کننده را شروع کنید؛ زیرا شاید بتوانند روزی دستگاهتان را از خرابی حتمی نجات دهند. همه‌ی آن‌ها را در یک ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای بریزید و مطمئن شوید که راه ورود هوا وجود ندارد. اکنون شما به جعبه کمک‌های اولیه برای مواقع حساس دسترسی دارید که احتمالا گوشی هوشمندتان را پس از خیس‌شدن نجات می‌دهد. اگر روزی این اتفاق برایتان رخ داد، پس از انجام‌دادن مراحل اولیه، گوشی را داخل این ظرف بیندازید و در آن را ببندید و ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید. دلیل اینکه بر بسته‌بودن کامل در ظرف اصرار می‌کنیم، این است که بدون جذب رطوبت هوای اطراف، تنها آب‌های موجود در دستگاهتان خشک شوند.

البته بعضی از شرکت‌ها در حال فروش نمونه‌های مشابه هستند که می‌توانند در این مواقع به‌کمک شما بیایند. شرکت Nanoflow X محصولی تولید کرده است که می‌تواند مانند ظرفی عمل کند که شما با استفاده از بسته‌های کوچک خشک‌کننده مصنوعی ساخته‌اید. این کالا فقط ۱۵ دلار قیمت دارد. مهم‌ترین موضوع این است که بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستگاه هوشمندتان را خشک کنید تا صدمه‌ای به بورد‌های داخلی و دیگر اجزایش وارد نشود.


با رعایت این نکات و ساخت ظرف مخصوص خشک‌کردن گوشی‌های هوشمند خیس، احتمال از‌بین‌نرفتن دستگاهتان پس از خیس‌شدن افزایش می‌یابد. درنتیجه، هرچه سریع‌تر این کار‌ها را انجام دهید تا زمان وقوع این اتفاق آماده باشید. البته اگر بازهم از خراب‌شدن دستگاهتان می‌ترسید، شاید زمانش رسیده است که گوشی هوشمند ضدآب بخرید تا دیگر جایی برای نگرانی وجود نداشته باشد.

منبع: زومیت
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: