کد خبر: ۲۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
راه دلار نیمایی و فردوسی جدا شد؛
امروز معامله گران زیادی روی کاهش قیمت ارز حساب کرده اند اما در معاملات پشت خطی قیمت پایین نرفته است. این اتفاق در بازار نقدی بسیاری از بازیگران بازار را دچار زیان خواهد کرد.
قلم‌نیوز:اگر امروز دلار به زیر مرز 24 هزار تومانی نرود، معامله گران زیادی دچار ضرر خواهند شد. تصور کنید، یک معامله گر، دلار را با قیمت 24 هزار و 200 تومان پیش فروش کرده است، چرا که امیدوار بوده است، در زمان تحویل، قیمت فروش در سطح پایین تری قرار بگیرد. اگر این اتفاق رخ ندهد و دلار در زمان تحویل در سطح بالاتری مانند 24 هزار و 500 تومان بیایستد، فروشنده دچار ضرر شده است.

اگر امروز مشابه این اتفاق در بازار ارز رخ دهد، احتمالا نوسانات شدیدی رخ خواهد داد؛ چرا که خالی فروشان ناچار خواهند بود، در موقعیت خرید قرار بگیرند و ارز تعهد داده شده را به خریدار تحویل دهند. اگر قیمت کاهشی شود، خالی فروشان بدون اینکه ارزی جا به جا شود، سود ریالی را دریافت می کنند؛ خالی فروشان کسانی هستند که ارزی ندارند، ولی تلاش دارند از انتظارات کاهشی خود کسب سود کنند.افزایش فعالیت خالی فروشان موجب شد که دلار دیروز تا ابتدای مرز 24 هزار تومانی پایین برود، این در حالی بود که در بازار نیما قیمت دلار یک کانال پایین تر مورد معامله قرار می گرفت.

پاتک بایدنی به بازار ارز

روز دوشنبه دلار افت معناداری را تجربه کرد و همین مساله موجب شد که خالی فروشان هم در بازار فعال تر شوند. با این حال، در معاملات پشت خطی، دلار خود را بالای 24 هزار تومان نگه داشت و حتی به محدوده 24 هزار و 200 تومانی برگشت. گفته می شود علت برگشت قیمت دلار، به تعویق افتادن سخنرانی رییس جمهور آمریکا بود. کاهشی ها حساب باز کرده بودند که بایدن از بازگشت به برجام سخن بگوید و به همین دلیل به استقبال افت قیمت ها رفته بودند. اگر به هر دلیلی، سخنرانی بایدن برگزار نشود، اهرم روانی در اختیار نوسان گیران قرار خواهد گرفت که حداقل در ابتدای روز سه شنبه، دلار را به سوی اعداد بالاتر جا به جا کنند.

دلار پشت خطی

قیمت دلار در سامانه نیما و بازار آزاد یک ماه است که دو راه متفاوت را طی می کنند. سه هفته پیش در حلی که قیمت دلار در بازار آزاد تا مرز 21 هزار تومانی پایین رفته بود، در بازار نیما، اسکناس آمریکایی به زیر کانال 25 هزار تومانی نمی رفت. این موضوع موجب شده بود که برخی تحلیل گران عنوان کنند، افت قیمت دلار نمی تواند پایدار باشد. همین اتفاق نیز افتاد و اسکناس آمریکایی پس از افتی هیجانی به سوی سطوح بالاتر حرکت کرد.

با این حال، در همین فاصله اتفاق غیرمنتظره ای رخ داد و ارزش دلار در سامانه نیما در راه نزولی قرار گرفت. قیمت دلار در سامانه نیما به محدوده 23 هزار تومانی رسیده است که حدود هزار تومان از بازار آزاد پایین تر است. شنیده ها حکایت از آن دارد که عرضه ارز توسط صادر کنندگان شدت گرفته است. به نظر می رسد، بانک مرکزی نیز تمایل دارد که قیمت در بازار نیما نزولی شود و سعی دارد از این طریق سیگنال کاهشی به بازار آزاد ارسال کند.

با این حال، یک نکته در روند قیمتی نیما مستتر است. رییس کل بانک مرکزی دو روز قبل خبر داد که حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار از ابتدای بهمن ماه در بازار نیما عرضه شده است. در ازای چنین عرضه سنگینی قیمت دلار کمی بیش از هزار تومان پایین آمده است. با توجه به این مساله می توان گفت که سطح تقاضا نیز در سامانه نیما چندان پایین نبوده است، وگرنه با چنین سطح از عرضه در مدت زمانی کوتاه، دلار باید نرخ های پایین تری را نیز به ثبت می رساند. اگر در روزهای آتی، سطح تقاضا در همین محدوده باقی بماند، احتمال دوباره رشد قیمت در نیما وجود خواهد داشت.

البته در مدت اخیر گفته می شود سطح مداخله بانک مرکزی در بازار پایین بوده و ترکیب عرضه 80 به 20 به سمت صادرکنندگان بوده است. اگر منابع ارزی آزاد شود احتمال دارد بانک مرکزی با افزایش عرضه در نیما تقاضای حواله را مدیریت کند. اما این احتمال به شرط آزاد سازی منابع و عرضه آن از سوی بانک مرکزی در نیما است.

منبع: اقتصادنیوز
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: