کد خبر: ۲۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

سخن به ایجاز راندن و معانی در کلام سُفتن در دنیای قدیم خاص حکمای یونان بود که دور آنان دیری نپایید تا آنکه پس از دو قرن انتظار فارسی از فهلوی زاده شد.

- هزار و دوصد سال سلطنت زبان فارسی حکما و فلاسفه ای را ارزانی داشت که در بستر نظمی آهنگین و قالبی محدود، با کلمات بداهت کرده و تراوشات ذهن خود را ایجازگونه با جهان ایرانی به اشتراک نهادند؛ خیام یا حافظ، سعدی یا صائب، طاهر همدانی یا فائز دشستانی هر یک خداوندگارانی در این زمینه بودند.

- این بداهه گویی ها در فرهنگ ایرانی با بداهه نوازی هنرمندان چیره دست چونان آمیخت که قدرتی تاثیرگذاری فراوانی را تجلی بخشید.

- هوگوی فرانسوی یا پوشکین روس با سعدی آشنا شدند، گوته آلمانی از حافظ وام گرفت، فیتز جرالد آمریکایی مبهوت خیام شد و مضمون اندیشی و بکرگویی صائب با ظرافت بیان معانی و مجاز بعید جان دان انگلیسی درهم آمیخت.

- رابطه ایجاز در کلام آهنگین و بداهت در مقام اندیشه به سرعت از میان دو شاخه از موسیقیایی شرقی و غربی سر به درآورد.

- در سالهای اخیر توئیتر رسانه ای شده بود برای نشان دادن تراوشات ذهنی نخبگان و نظریه پردازان که بداهه وار در چند کلمه محدود توفانی در فکر و اندیشه مخاطب رقم می زنند.

- در دنیای سیاست، ابزار رسانه قدرت تاثیرگذاری بر اندیشه را تنها با استخدام مهارت در بدیهه گویی کلمات و عباراتی دارد که ایجاز سخن را نمایندگی کنند.

- در ایران سالیان اخیر، جواد ظریف نشان داد در عرصه جهانی قدرت مهار کلمات و ایجاز سخن را بلاواسطه زبانی دارد.

- بدیهه گویی های توئیتری، او را به همآوردی سخت در مواجهه با توفان های توئیتری ترامپ مبدل ساخت که زبان دفاع از کیان ملت و کشورش بود.

- استاد داریوش صفوت معتقد است بداهه پردازی همزمانی اجرا و خلاقیت موسیقیایی است که در شرق با موسیقی مقامی و در غرب با موسیقی جاز خودنمایی می کند.

- موسیقی در آمریکا با جاز شناخته شد، بداهه نوازی برگرفته از آواهای محزون بردگان سیاه که یکی از سازهای اصلی آن " گیتار" ، یک ساز شرقی با خاستگاه هندوایرانی بود.

- امروز در آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید بیش از آنکه به هنر دیپلماسی آوازه پیدا کند با صنعت بداهه نوازی در عرصه موسیقی جاز با ابزار گیتار و تحت نام هنری ABlinken نام گرفته بود.

- روانشناسان گیتاریست ها را انسانهای خلاقی می شناسند که  توانایی هماهنگی و همگام سازی مغز خود با دیگری برای درک موضوعات را به طور غریزی و بدون نیاز به استدلال آگاهانه دارند.

پرسش
آیا در روزهای باقیمانده ظریف و بلینکن نماینده بداهه پردازانی خواهند شد که با توانایی ذاتی خود بتوانند پنجره ای به دیپلماسی را با کلمات بگشایند؟
 

*رایزن دیپلماسی عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لهستان
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: