کد خبر: ۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
تیم ملی والیبال ایران کمتر از یک ماه دیگر برای رسیدن به اولین تجربه المپیکی خود در تاریخ، به مصاف 7 تیم قدرتمند می‌رود. رقابت‌هایی که امیدواری زیادی به کسب سهمیه المپیک در آن وجود دارد.
هفت خوان والیبال ایران برای صعود به المپیک

ملی پوشان والیبال ایران پس از یک دوره استراحت نسبتا طولانی در حال آماده سازی برای مسابقه‌های انتخابی المپیک هستند. اگر این اتفاق رخ دهد تنها خط تیره جدول افتخار والیبال ایران نیز پاک می‌شود. بعد از درخشش در رقابت‌های مختلف به مانند لیگ جهانی، مسابقه‌های قهرمانی جهان، جام جهانی و بازی های آسیایی حال نوبت به صعود به المپیک و درخشش در این بازی های مهم و معتبر رسیده است. هدفی که 8 کشور ایران، استرالیا، لهستان، چین، فرانسه، ژاپن، ونزوئلا و کانادا به دنبال رسیدن به آن هستند. از میان این تیم‌ها سه تیم برتر همراه با بهترین تیم آسیایی سهمیه المپیک را می‌گیرند. 7 حریف تیم ملی ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک به این شرح هستند.

* لهستان

تیم ملی والیبال لهستان مهم ترین و مدعی‌ترین تیم برای صعود به المپیک است. لهستانی ها یکی از پرافتخارترین تیم های والیبال جهان هستند که در سال های گذشته افتخارهای زیادی را در والیبال که ورزش اول این کشور است به دست آورده‌اند. لهستان قهرمانی المپیک، جام جهانی و مسابقه‌های جهانی در کارنامه دارد. لهستان تاکنون 8 دوره در المپیک بوده و بهترین عملکردشان به المپیک 1976 و کسب مدال طلا باز می گردد. لهستانی‌ها در مسابقه‌های قهرمانی اروپا عملکرد خوبی از خود ارائه ندادند و با باخت غیر منتظره به اسلوونی نتوانستند سهمیه المپیک بگیرند. با این حال این تیم پر قدرت یکی از مدعیان اصلی کسب سهمیه المپیک است و در ششمین دیدار خود برابر ایران به میدان می رود که با توجه به صعود چهار تیم به احتمال فراوان تا آن زمان تکلیف صعودش قطعی شده است.

* فرانسه

دیگر مدعی اصلی کسب سهمیه المپیک فرانسه است. تیمی که تا دو سال پیش جزو 10 تیم برتر دنیا نبود اما در لیگ جهانی 2015 عملکرد درخشانی داشت و قهرمانی این رقابت‌ها را نیز به دست آورد. با این حال فرانسوی ها هم نتوانستند در مسابقه‌های قهرمانی اروپا سهمیه بگیرند و از آن جایی که در جام جهانی نیز نتوانستند در میان دو تیم برتر باشند هنوز مجوز حضور در المپیک را نگرفته‌اند. امید فرانسوی ها به "اروین ان گاپت" ستاره خودشان است که در لیگ جهانی نمایش فوق‌العاده‌ای داشت. تیم ملی فرانسه تا الان سه بار حضور در المپیک را تجربه کرده که بهترین مقام ابن تیم عنوان هشتمی در المپیک 1988 سئول بوده است.

* استرالیا

تیم بلند قامت استرالیا یکی از حریفان مهم ایران برای صعود به المپیک محسوب می‌شود. با توجه به اختصاص یک سهمیه به بهترین تیم آسیایی، فرصتی برای لغزشی برابر این تیم وجود ندارد. تجربه تلخ شکست برابر این تیم در انتخابی المپیک لندن به اندازه کافی به شاگردان لوزانو انگیزه می‌دهد که به هیچ وجه این حریف را دست کم نگیرند. استرالیا سه دوره حضور در المپیک را در کارنامه دارد که همه آن در دوره‌های اخیر و از سال 2000 به بعد بوده است. بهترین نتیجه آن‌ها به المپیک 2000 سیدنی بر می‌گردد که با توجه به شرایط میزبانی هشتم شدند. المپیک 2004 آتن و 2012 لندن دو دوره حضور دیگر کانگوروها در المپیک بوده است. "توماس ادگار" 212 سانتی متری باز هم مهره اصلی آنهاست که یک سروگردن از نظر قامت و قدی بالاتر از سایر بازیکنان این تیم است. سبز پوشان استرالیا نخستین حریف ایران در مرحله انتخابی المپیک هستند.

* چین

رقیب سنتی ایران در آسیا که در سال های اخیر اکثرا چهره یک تیم بازنده را برابر ایران داشته یکی دیگر از رقیبان ایران است. چینی ها با توجه به افت چند سال اخیر خود شانس زیادی برای صعود به المپیک ندارند اما به هر حال به عنوان یک قدیمی قدرتمند آسیای شرقی نباید دست کم گرفته شود. ایران یک بار در جام جهانی 2010 این تیم را دست کم گرفت و ضربه سختی از این بابت خورد و نباید این اتفاق دوباره تکرار شود. چینی‌ها تاکنون دوبار به المپیک صعود کرده‌اند بهترین نتیجه آن‌ها به مانند استرالیا در شرایط میزبانی بوده و در سال 2008 توانسته اند در جایگاه پنجم قرار بگیرند. این تیم ششمین حریف ایران در این دوره از رقابت ها است.

* ژاپن

چشم بادامی‌هایی که در چند سال اخیر حتی با درخشش "شیمیزو" هم دیگر حریفی برای ایران به شمار نمی‌رفتند بار دیگر قدرتمند شده و حریف آسانی برای ایران نیستند. شکست تیم دوم ایران در فینال مسابقه‌های قهرمانی آسیا این تصور را به وجود آورد که تیم اصلی به راحتی می تواند برابر این تیم به پیروزی برسد، اما در جام جهانی این تیم دو ست برابر ایرانی‌ها به دست آورد تا این فکر از بین برود. هر چند شاگردان کواچ - سرمربی پیشین تیم ملی ایران - توانستند با هر سختی 3 بر 2 ژاپن را شکست دهند اما این نتیجه نشان داد که ژاپن دیگر حریف آسانی نیست.

با توجه به ارتباط مالی - اقتصادی چشم بادامی ها با FIVB آن‌ها تاکنون به راحتی میزبانی مسابقه‌های مختلف را به دست آورده‌اند هرچند شرایط مناسبی از لحاظ میزبانی برای ایران فراهم نمی‌کنند. برای نمونه درجام جهانی 2015 بدترین ساعت را برای بازی‌های ایران درنظر گرفتند و و مشکلات دیگری نیز برای ملی‌پوشان ایران به وجود آوردند. ژاپنی‌ها هشت دوره در المپیک حضور داشته اند و در سال 1972 که در اوج دوران قدرت بودند قهرمان المپیک شدند. دیدار با ژاپن ششمین دیدار ایران در مسابقات انتخابی المپیک است.

* ونزوئلا

حریف آمریکای جنوبی حریف سختی برای تیم ملی ایران نیست و رویارویی دو تیم در مسابقه های قهرمانی جهان با برتری سه بر صفر ایران همراه بود. آن‌ها تنها یک بار در المپیک 2008 پکن حاضر شده‌اند و تجربه چندانی در این رقابت‌ها ندارند. رقابت اصلی ونزوئلا با کانادا خواهد بود چرا که از چهار سهمیه موجود یکی حتما به تیم های آسیایی خواهد رسید و با توجه به صعود احتمالی دو تیم قدرتمند فرانسه و لهستان رقابت ونزوئلا برای رسیدن به سهمیه سوم است. کمبود تجربه بازی با تیم های آسیایی و عدم شناخت از سبک والیبال آسیا مهم ترین مشکل این تیم است. طبق تقویم ارائه شده بازی با ونزوئلا آخرین دیدار ایران است. پیروزی در این دیدار می تواند جشن صعود را تکمیل کند.

* کانادا

سهمیه آمریکای شمالی در این دوره از رقابت ها تیمی به نام کاناداست که اخیرا موفقیتی در سطح اول والیبال جهان نداشته است. کانادا سه بار حضور در المپیک را تجربه کرده‌اند که آخرین حضورش در سال 1992 بوده تا حسرت 24 ساله‌ای به اندازه سن برخی بازیکنانش را داشته باشد! با این حال کانادا که یکی از تیم های خوب والیبال در اوایل دهه هشتاد به شمار می رفت که توانست در المپیک 1984 به مقام چهارمی برسد. دیدار با کانادا دومین بازی ایران است. سابقه دیدار با این تیم اکثرا به بازی های دوستانه بر می گردد که پیروزی از آن ایران بوده است.

تیم ملی والیبال ایران برای صعود به المپیک باید روی یکی از سکوهای اول تا سوم بایستد و یا اینکه بتواند این تورنمنت را بالاتر از سایر تیم های آسیایی به پایان برساند. کسب پیروزی برابر تیم های آسیایی، کانادا و ونزوئلا می تواند حتی در صورت شکست برابر فرانسه و لهستان نخستین سهمیه المپیک تاریخ ایران را به ارمغان بیاورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: