کد خبر: ۲۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی راهور خبر داد؛
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور فاتب با تشریح جزئیات حکم تصادف با عابران متخلف و تعیین درصد تقصیر عابران در وقوع تصادفات گفت: برای عابران متخلف ۳۰ هزار ریالی جریمه در نظر گرفته می‌شود.
جریمه ۳۰ هزار ریالی عابران متخلف در وقوع تصادفات

سرهنگ مراد مرادی در مورد جزئیات تعیین درصد تقصیر عابران در تصادفات رانندگی اظهار داشت: در محل هایی که پل عابر پیاده وجود دارد، چنانچه عابر پیاده‌ای بی‌توجهی کرده از پل عابر پیاده عبور نکند و تصادفی رخ دهد، قطعا افسر کارشناس تصادفات بی احتیاطی عابر پیاده را لحاظ کرده و در اظهار نظر و تنظیم کروکی تقصیر عابر پیاده را نوشته و گزارش تصادف را برای مقام قضایی ارسال می کند.

وی افزود: افسر کارشناس با توجه به وضعیت، محل وقوع و شرایط، علت اصلی تصادف را تشخیص می د هد. از این رو، چنانچه راننده وسیله نقلیه کلیه شرایط و مقررات را رعایت کرده باشد، در تنظیم کروکی عابر پیاده مقصر شناخته می شود.

مرادی ادامه داد: طبق ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، عابران پیاده موظفند موارد ذیل را رعایت کنند:

۱- در محل هایی که پیاده‌رو وجود دارد، از سطح سواره‌رو استفاده نکنند.

۲- برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه های پیاده، پل های عابر پیاده، پل های هوایی و گذرگاه های زیرزمینی مجاز عبور کنند.

۳-از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو خودداری کرده و مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند.

۴- در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ سبز، مقابل خود حرکت کنند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود، جریمه می شوند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور فاتب افزود: هرگاه عابران به تکلیف خود عمل نکنند، در صورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به اینکه کلیه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه در جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارات مادی و بدنی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت.

سرهنگ مرادی با اعلام مبلغ جریمه در این خصوص برای عابران پیاده تصریح کرد: جدول جرایم تخلفات رانندگی مصوب ۱۷/۱۲/۹۴ هیات وزیران برای پیشگیری از این قبیل حوادث جریمه ۳۰ هزار ریالی را برای عابرانی که از محل های غیرمجاز سواره‌رو عبور کنند، تعیین کرده است. از این رو، ساز و کار اجرایی آن تاکنون فراهم نشده بود و عملا این بند از کدهای تخلفاتی، غیرقابل اجرا بود و متاسفانه همواره شاهد تصادفات ناگوار بین وسیله نقلیه و عابر پیاده بود که ناشی از بی‌دقتی و بی‌توجهی عابران به قوانین و مقررات عبور و مرور بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: