کد خبر: ۲۸۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
ریسک سرمایه گذاری در خودرو بالا رفته است
تحلیلگر صنعت خودرو معتقد است؛ با رفتار‌هایی که تصمیم گیران برای صنعت خودرو با توجه به مقاصد سیاسی بروز می‌دهند دیگر نمی‌توان براحتی وضعیت بازار خودرو را پیش بینی کرد، اما به مردم توصیه می‌شود امروز تنها برای استفاده شخصی، خودرو خریداری کنند .
قلم‌نیوز:وعده گران نشدن قیمت خودرو از سوی رئیس شورای رقابت موضوعی است که این روز‌ها تنش جدیدی را به پا کرده است.

مشتریان خودرو‌های داخلی در پی کاهش نرخ ارز انتظار کاهش قیمت خودرو را دارند، اما از قرار معلوم معمای بازار خودرو پشت سیاست‌های تصمیم گیران سیاسی هر روز پیچیده‌تر از قبل می‌شود و هر روز نسخه جدیدی بدون در نظر گرفتن جایگاه مشتری و حفظ ارزش مردم برای قیمت خودرو در نظر گرفته می‌شود.

یک روز از فرمول افزایش قیمت و روز بعد از بازاری بدون جهش قیمت خبر می‌رسد در صورتی که زمانی که نرخ ارز کاهشی می‌شود انتظار آن است که به واسطه آن، قیمت سایر کالا‌ها از جمله خودرو نیز به مسیر نزول باز گردد، اما از اظهارنظر‌های جدید متولیان قیمت گذاری خودرو چنین به نظر می‌رسد که قیمت خودرو قرار نیست از این رقم‌های عجیب و غریب فاصله بگیرد.

صنعت خودرو گوشت قربانی سیاستمداران

در همین رابطه امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد۲۴ با انتقاد از به سخره گرفتن مردم گفت: صنعت خودرو گوشت قربانی یکسری از سیاستمداران شده است و گویی آخرین میخ ها را بر تابوت این صنعت می زنند.

کاکایی گفت: آزادسازی قیمت خودرو می‌بایست ظرف همان سه ماه گذشته کلید می‌خورد چراکه در آن مقطع که قیمت دلار روند صعودی گرفته بود، آزادسازی قیمت در خودروسازی اثری بر قیمت خودرو کف بازار نداشت و خیلی سریع قیمت خودرو در حاشیه بازار به تعادل می‌رسید.

وی ادامه داد: در این موقع زیان خودروساز به ازای تولید هر خودرو از بین می‌رفت و بعد که زمان کاهش قیمت دلار فرا می‌رسید، قیمت خودرو در خودروسازی هم روند نزولی به خود می‌گرفت، اما برای خودروساز زیان‌ده نبود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: متأسفانه پیشتر موضوع قیمت گذاری بین مجلس، وزارت صمت و شورای رقابت پاسکاری و این موضوع به بازی گرفته شد تا اینکه طی چند هفته گذشته از فرمول جدید قیمت گذاری شورای رقابت رونمایی شد و به دنبال آن بلاتکلیفی صنعت خودروسازی کشور برای چندین بار طی سال‌های متوالی پیش بینی شد.

کاکایی افزود: در حال حاضر قیمت خودرو به دلیل کاهش نرخ ارز پایین خواهد آمد، اما همچنان قیمتی که در خودروسازی تعیین شده، حاشیه قیمت معناداری با قیمت بازار دارد و مهم این است که خودروساز در حال تولید با زیان بالا است.

وی تصریح کرد: بازار خودرو هیچ واکنشی با سخنان آقای شیوا نخواهد داشت، اما تنها موضوعی که مطرح می‌شود این است که صنعت خودرو به طور کامل نابود خواهد شد!

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: زمانی اعلام می‌شود صنعت خودرو زیان می‌دهد که این موضوع برای عده‌ای تفاوت ندارد چراکه معتقدند صنعت خودرو در حال هزینه کردن در مسیر‌های دیگری است که هیچ نیازی به این کار نیست.

به گفته کاکایی، اما در مقابل این اندیشه، ۷۰ درصد قطعات خودرویی که در همین خودروسازی‌ها در حال تولید است با قیمت مصوب و دستوری است که بسیار گران تولید شده و زیان‌ده است، چراکه قیمت عملیاتی تمام شده خودرو، ۳۰ درصد زیر قیمت تمام شده خودرو است و این به معنای فاجعه در تولید خودرو محسوب می‌شود.

دو خودروساز بزرگ کشور به مرز ورشکستگی رسیده‌اند

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: با این اوضاع و با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال دو خودروساز بزرگ کشور به مرز ورشکستگی رسیده‌اند. هرچند سال گذشته نیز خودروسازی کشور سناریوی ورشکستگی را تجربه کرده است، اما با تجدید ارزیابی که خود این موضوع نیز هزینه‌های صنعت خودرو را به شدت افزایش داد، از این مهلکه به امید نتایج مثبت عبور کردند، اما هنوز مشخص نیست برای سال آینده از چه منبعی قرار است بار دیگر دو خودروساز را از مرز نابودی نجات بدهند!

تحلیلگر صنعت خودرو گفت: به دنبال این تنش‌ها در سال جاری بازی سیاستمداران و سیاست گذاران و قیمت گذاری با زیان دهی در این صنعت ادامه پیدا کرد و نتیجه این مسیر افزایش زیان دهی صنعت خودرو شده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: هیچ کسی نمی‌داند که کدام بانک قرار است به این صنعت رو به زوال پول قرض بدهد و اگر بانکی هم راضی شد که چنین اقدامی را انجام دهد چه تضمینی در بازپرداخت آن وجود دارد.

به گفته کاکایی، البته ناگفته نماند هر زمانی که تورم سنگینی بر اقتصاد حاکم می‌شود مردم به دنبال خرید بیشتر از بازار هستند، اما زمانی که تورم معکوس باشد، اقتصاد با رکود عجیبی مواجه خواهد شد که قطعاً از این زاویه نیز صنعت خودرو با مشکلات جدیدی روبرو خواهد شد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: بازار خودرو بدون توجه به این نوع اظهارنظر‌ها به روند خود ادامه می‌دهد یعنی اگر قیمت خودرو را در خودروسازی افزایش می‌دادند هیچ اتفاقی در بازار رخ نمی‌داد چراکه اختلاف قیمت تولید تا کف بازار بسیار زیاد است، اما اگر یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال تولید می‌شد می‌توانست بر قیمت بازار تأثیری بگذارد.

وی ادامه داد: قیمت خودرو به دلیل کاهش قیمت ارز در مسیر نزول قرار گرفته است، اما با توجه به مسائل سیاسی و پشت پرده آن، باز هم در نحوه قیمت گذاری آن مداخله می‌شود، یعنی سیاست مداران ما از صنعت خودرو به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند که این موضوع باعث تأسف است.

خسارت ۶۰ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو با نظام قیمت گذاری غلط

کاکایی افزود: نظام قیمت گذاری غلط، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو خسارت وارد کرده است و دولت نیز نمی‌تواند از این صنعت عبور کند چراکه طبق قانون دولت باید در این مواقع جبران خسارت کند.

این تحلیلگر صنعت خودرو تأکید کرد: قیمت خودرو در بازار کاهش می‌یابد، چون نرخ دلار روند کاهشی به خود گرفته است. به مردم نیز توصیه می‌کنیم امروز تنها برای استفاده شخصی، خودرو خریداری کنند در غیر این صورت اگر در اندیشه سرمایه گذاری هستند به هیچ وجه وارد بازی سیاست گذاران این صنعت نشوند، چرا که بسیار پُرریسک و خطرناک است.

منبع: اقتصاد24

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: