کد خبر: ۲۸۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
رئیس جمهور چین در سخنرانی در کنفرانس مجازی مجمع جهانی اقتصاد تحت عنوان "دستور کار داووس" هشدار داد "یک جنگ سرد جدید" ممکن است تبدیل به یک جنگ داغ شود و باید از آن اجتناب کرد.
 قلم‌نیوز:به گزارش آکسیوس، شی جینپینگ، رئیس جمهور چین اشاره مستقیمی به تنش‌های آمریکا و چین نکرد، اما زیرمتن آن مشخص است. این اولین اظهارات او خطاب به مخاطبان بین‌المللی از زمان آغاز ریاست جمهوری جو بایدن بودند، در حالی که دولت بایدن پیشتر با تصمیم دولت دونالد ترامپ درخصوص متهم کردن چین به ارتکاب "نسل کشی" علیه مسلمانان اویغور موافق بوده و نسبت به تهاجم چین به تایوان نیز هشدار صادر کرده است.

شی جینپینگ اظهار کرد: ما باید به اختلافات احترام گذاشته و آن‌ها را رفع کنیم، از مداخله در امور داخلی کشور‌های دیگر اجتناب کنیم و اختلافات را از طریق مشورت و گفتگو حل کنیم. تاریخ و واقعیت بار‌ها روشن ساخته که رویکرد غلط تقابل و ستیز چه در شکل جنگ سرد، جنگ داغ، جنگ تجاری یا جنگ تکنولوژی در عمل به منفعت همه کشور‌ها آسیب خواهد زد و بهبود همه را تضعیف خواهد کرد.

رئیس جمهور چین همچنین به طرح یک رویکرد چهار مرحله‌ای برای تضمین خروج قدرتمندتر جهان از بحران کووید-۱۹ پرداخت.

این شامل یک "هماهنگی سیاست اقتصاد کلان"، اجتناب از "غرور، تعصب و نفرت" به نفع "همزیستی مسالمت آمیز"، کاهش نابرابری جهانی، و تقویت نهاد‌های جهانی در زمینه مسائلی همچون سلامت عمومی و تغییرات آب و هوایی است.

شی جینپینگ در طول این سخنرانی مکررا به اهمیت همکاری بین‌المللی در زمینه تقریبا هر مساله – بجز مسائلی همچون حقوق بشر، که او آن را "امور داخلی" تلقی می‌کند – پرداخت.

رئیس جمهور چین در سخنرانی‌اش تاکید کرد که چندجانبه گرایی باید شامل همه باشد نه اینکه به "حلقه‌های کوچک" واگذار شود.


این در حالی است که از نظر بایدن این مبتنی بر ائتلاف‌ها است.

شی جینپینگ به طور خاص با ایده اعمال تحریم‌ها یا تلاش برای "انزوا سازی" مخالفت کرد. او در عین حال هشدار داد که نباید اجازه داد که همه‌گیری بیماری موجب تسریع "جداسازی" یا تغییر مسیر زنجیره‌های تامینی شود.

او تاکید کرد: ما باید از رقابت عادلانه از طریق رقابت با یکدیگر در یک زمین رقابت و نه کوبیدن یکدیگر در یک میدان کشتی، حمایت کنیم.

به گزارش تلگراف رئیس جمهور چین هم‌چنین از بایدن خواست به جنگ تجاری واشنگتن علیه پکن پایان دهد.

شی جینپینگ در این سخنرانی تلویحا به رهبر جدید آمریکا پیام داد که موضع خصمانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی آمریکا را کنار بگذارد.

او گفت: ایجاد محافل کوچک یا آغاز کردن یک جنگ سرد جدید، رد کردن، تهدید کردن یا مرعوب کردن دیگران تنها جهان را به تفرقه خواهند کشاند.

هر چند که شی جینپینگ در سخنرانی خود نامی از بایدن یا ترامپ نبرد، اما مشخصا اظهارنظر‌های او به روابط خصمانه‌ای که بین آمریکا و چین در زمان سال‌های ریاست جمهوری ترامپ ایجاد شد، اشاره داشت.

هر چند که بایدن وعده پایان دادن به رویکرد "انزواطلبانه" ترامپ در قبال پکن را داده، اما خود او هم گفته که آمریکا باید "نسبت به چین سرسخت باشد" و پکن را به دزدی مالکیت معنوی و دادن یارانه‌های غیرعادلانه به صادرکننده‌های دولتی متهم کرده است.

شی جینپینگ تاکید کرد، چین نه درس یاد دادن به آن و نه تحریم‌ها به بهانه سوابق حقوق بشری‌اش یا سیاست‌های تجاری را نمی‌پذیرد.

او ابراز اطمینان کرد که جهان سرانجام از بحران همه گیری کووید ۱۹ که آن را درگیر بدترین رکود از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون ساخته خارج شود.

او همچنین در صحبتی که دیدگاهش را نسبت به جایگاه جدید چین در نظم جهانی مطرح کرد، گفت: جهان به وضعی که در گذشته داشت برنخواهد گشت.

او در ضمن تاکید بر این که پکن یک حامی چندجانبه گرایی است، آن را به عنوان یک شراکت بین طرف‌های برابر در نظر گرفت تا شراکتی که در آن یک کشور به کشوری دیگر برتری داشته باشد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: