کد خبر: ۲۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
اما و اگر طرح رایگان واکسیناسیون عمومی کرونا
خبر کشف واکسن کرونا در یکی، دو ماه گذشته، بارقه‌های امید را در جهان به‌وجود آورد. از این‌رو برخی کشورها، واکسیناسیون عمومی را شروع کردند و روز به روز بر تعداد این کشور‌ها افزوده می‌شود.
قلم‌نیوز:خبر کشف واکسن کرونا در یکی، دو ماه گذشته، بارقه‌های امید را در جهان به‌وجود آورد. از این‌رو برخی کشورها، واکسیناسیون عمومی را شروع کردند و روز به روز بر تعداد این کشور‌ها افزوده می‌شود.

ایران هم به‌عنوان یکی از کشور‌هایی که بر روی ساخت واکسن کرونا سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده است، اکنون در مرحله آزمایش انسانی است و اگر همه چیز بر وفق مراد پیش برود می‌توان به تولید انبوه این واکسن در اواخر بهار سال آینده امیدوار بود.

از طرفی، تحریم‌های سخت اقتصادی آمریکا علیه کشورمان باعث شد تا همچنان ایران نتواند از واکسن‌های موجود و تاییدشده در جهت پیشگیری از کرونا بهره ببرد. حال خبر‌ها حکایت از این دارد که در روز‌های آتی، اولین محموله واکسن کرونا به کشور وارد خواهد شد تا پیش از تولید واکسن ایرانی، واکسیناسیون برای افراد اولویت‌دار در دستور قرار بگیرد.

ماه‌ها پیش صحبت‌هایی در گوشه و کنار رسانه‌ها مطرح می‌شد که نشان از این داشت که تزریق واکسن کرونا برای ایرانی‌ها همراه با هزینه است. در حالی که خبر‌ها حاکی از این است که واکسیناسیون در دیگر کشور‌ها رایگان انجام می‌شود. از این‌رو به سراغ سه تن از نمایندگان مجلس رفتیم تا ببینیم واکسیناسیون رایگان، حق مردم است یا این مسیر باید توام با پرداخت هزینه باشد؟

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی: مردم قادر به هزینه‌کرد برای واکسن کرونا نیستند

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام به اقتصاد۲۴ گفت: ما کشوری هستیم که در بحث خدمات و هزینه‌های درمان که توسط دولت ارائه می‌شود در منطقه بی‌نظیر هستیم.

وی افزود: ان‌شاالله در موضوع تزریق واکسن کرونا هم، تصمیم پذیرش هزینه توسط دولت انجام شود، چون مردم در شرایطی نیستند که بخواهند برای واکسیناسیون، هزینه‌ای پرداخت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: من با سابقه‌ای که از دولت در حوزه درمان و به خصوص بیمه سلامت سراغ دارم مطمئنم که تقبل هزینه از سوی دولت انجام خواهد شد.

محمدمهدی زاهدی: واکسن کرونا برای دهک‌های پایین جامعه باید رایگان باشد

محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان نیز در این باره به اقتصاد۲۴ گفت: اولویت باید تزریق رایگان واکسن کرونا برای همگان باشد و اگر این امکان وجود ندارد، لااقل برای افراد کم‌بضاعت و بی‌بضاعت می‌باید این کار رایگان انجام شود.

وی یادآور شد: شاید ما نتوانیم به میزان کافی واکسن کرونا وارد و یا در آینده تولید کنیم، پس در تزریق واکسن باید دهک‌های پایین جامعه ویژه دیده شوند و نباید از آن‌ها هزینه‌ای دریافت شود.

علیرضا پاک‌فطرت: باید مردم را از افسردگی خارج کرد

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز نیز در این خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: اگر دولت این توان را داشته باشد که در نهایت واکسن را به تولید انبوه برساند، حتماً باید واکسن به صورت رایگان به همه تزریق شود و از طرفی، باید همه مردم را تشویق به شرکت در این طرح عمومی بکند، زیرا اگر برخی نسبت به تزریق واکسن بی‌تفاوت باشند می‌توانند به‌عنوان افراد مستعد به آلودگی ویروس، سلامتی جامعه را به خطر بیندازند.

وی افزود: من معتقدم اگر روزی واکسن مطمئنی که خط قرمز‌های رهبر انقلاب هم در آن رعایت شده بود به کشور وارد شد باز هم باید طرح رایگان واکسیناسیون عمومی را در پیش گرفت، زیرا این طرح سودش بیشتر از هزینه‌اش است. اگر جلوی این همه‌گیری ویروس گرفته شود، سودی که به بخش درمان وارد می‌شود چند برابر واکسیناسیون عمومی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: سود رخت بستن ویروس کرونا از کشور فقط در سیستم درمانی کشور مستتر نیست، بلکه یک سال است کار و کاسبی‌ها خوابیده و مردم افسرده شده‌اند. وظیفه همه مسئولان این است که چرخ اقتصاد را به حرکت دربیاورند و مسیری را دنبال کنند که امید به خانواده‌ها برگردد و مردم از افسردگی خارج شوند.

منبع: اقتصاد24

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: