کد خبر: ۲۸۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۹
گزارش از بورس تهران در روز سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۹
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه در نزدیکی رقم روز گذشته به کار خود پایان داد. شاخص کل تا نیمه معاملات کاهش ۲۰ هزار واحدی را پشت سر گذاشته بود و در نیمه دوم بازار با روند صعودی به جایگاه اولیه خود برگشت و نهایتا ۳۸۵ واحد معادل سه صدم درصد بالاتر از رقم روز گذشته ایستاد.
قلم‌نیوز:شاخص کل در ادامه روند کاهشی روز‌های گذشته، صبح امروز کار خود را با عقب‌نشینی ۱۶ هزار واحدی آغاز کرد. این روند نزولی بعد از ۳۰ دقیقه به کاهش ۲۰ هزار واحدی شاخص کل منجر شد.

تا اینجای کار شاخص کل ۱.۷۴ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۰۸ درصد کاهش پیدا کرده‌اند. وضعیت بازار امروز نسبت به روز‌های خونین گذشته بهتر است، اما همچنان روند نزولی در اکثریت نماد‌ها وجود دارد. تا اینجای کار فارس، فملی، فولاد، وبملت، شپنا، وپاسار و وتجارت بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل گذاشته‌اند.  
 
ظهور نماد‌های سبزرنگ روی نقشه بازار

دوره آموزشی بورس به ارزش یک میلیون و 200 تومان رایگان شد!!
به گزارش فرارو، در ساعات ابتدایی معاملات امروز از مجموع ۳۰۴ نماد بورسی حدود ۲۴۴ نماد روند نزولی دارند و شاهد افزایش نسبی قیمت سهام در ۶۰ نماد هستیم. همچنین در فرابورس هم از مجموع ۲۱۲ نماد معامله شده، ۱۶۹ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و ۴۳ نماد در مدار صعودی حرکت می‌کنند. شرایط نسبت به روز گذشته کمی بهتر است، اما همچنان نماد‌های قرمزرنگ اکثریت قاطع را در اختیار دارند.
 
 رنگ سبز به برخی نمادهای بازار برگشته است. هرچند خیلی از نماد‌ها همچنان در صف فروش قرار دارند و رنگ سرخ به خود گرفته‌اند. مثلا در گروه محصولات شیمیایی شاهد افزایش قیمت و حتی تشکیل صف خرید برای زاگرس، بوعلی، شفن و چند نماد دیگر هستیم.

در طرف مقابل نوری، پترول، شاروم، فارس، قرن، شلرد و شگویا همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهند. در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF شاهد‌ی تغییر روند عجیب هستیم. قیمت واحد‌های سرمایه‌گذاری در اغلب صندوق‌های سهامی بیش از پنج درصد افزایش پیدا کرده  واین رشد نصیب صندوق‌های دولتی دارا یکم و پالایش هم شده است.

در گروه فلزات اساسی تعداد صف‌های فروش کمتر شده، اما نماد‌های فلزی هنوز نتوانسته‌اند به روند صعودی برسند و شاهد رنگ قرمز برای آن‌ها هستیم. در گروه خودرو و ساخت قطعات، خساپا نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شود، اما دیگر نماد‌های گروه همگی نزولی و قرمزرنگ هستند. بانک‌ها صف فروش ندارند، اما با کاهش قیمت روبرو شده‌اند و تمام نماد‌های گروه قرمزرنگ است. در بین دارویی‌ها، داوه، ددام و دتوزیع روند صعودی و دیگر نماد‌های از جمله برکت عموما روند نزولی دارند. هولدینگ‌ها، سیمانی‌ها و استخراج کانه‌های فلزی از جمله گروه‌های نسبتا سبزرنگ بازار امروز هستند و انبوه‌سازی، فرآورده‌های نفتی، نهاد‌های مالی، غذایی‌ها، اطلاعات و ارتباطات، عرضه برق و گاز، بیمه‌ها، حمل و نقل و ساخت محصولات فلزی از جمله گروه‌های قرمزرنگ بازار امروز به حساب می‌آیند.
 
نصف بازار در صف فروش باقی ماند

با معکوس شدن جهت شاخص بورس در نیمه معاملات شاهد جمع‌آوری تعداد زیادی از صف‌های فروش بودیم. هرچند، تا ساعات پایانی بازار، همچنان ۴۴ درصد از نماد‌های بازار سرمایه در صف فروش قرار داشتند. این نماد‌ها که تعدادشان به ۲۸۰ نماد می‌رسید، شاهد تشکیل صف فروش به مجموع ارزش دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بودند. در طرف مقابل امروز ۱۱۱ نماد که ۱۷ درصد بازار را تشکیل می‌دهند، با صف خرید با ارزش مجموع ۸۰۰ میلیارد تومان به کار خود پایان دادند.
 
رفت و برگشت ۲۰ هزار واحدی شاخص بورس در روز پرنوسان

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه در نزدیکی رقم روز گذشته به کار خود پایان داد. شاخص کل تا نیمه معاملات کاهش ۲۰ هزار واحدی را پشت سر گذاشته بود و در نیمه دوم بازار با روند صعودی به جایگاه اولیه خود برگشت و نهایتا ۳۸۵ واحد معادل سه صدم درصد بالاتر از رقم روز گذشته ایستاد. در این روز شاخص هم‌وزن همچنان ۱.۴۸ درصد منفی بود که نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک اصلا شرایط مساعدی نداشتند. عمده رشد امروز شاخص کل بر دوش نماد‌های فولاد، شستا، کگل، کچاد، خودرو و فخوز بود و در بین نماد‌های شاخص‌ساز، فارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشت.

بررسی نقشه بازار نشان می‌دهد امروز شرکت‌های بزرگ با روند نزولی خداحافظی کردند و به رنگ سبز درآمدند. در گروه خودرویی‌ها، خساپا، خودرو، خگستر و خزر صف خرید داشتند و دیگر نماد‌ها از جمله خبهمن، خزامیا، خشرق و ورنا در صف فروش باقی ماندند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF سهامی امروز رکورد شکستند. اغلب این صندوق‌ها بیشتر از پنج درصد بازدهی را نصیب سرمایه‌گذارانشان کردند. تا جایی که قیمت هر واحد آوا امروز ۱۷ درصد رشد کرد. آگاس با افزایش قیمت ۱۲ درصدی در رتبه دوم بیشترین بازدهی روزانه صندوق‌ها بود. دارا یکم و پالایش هم هرکدام ۱۰ درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشتند. در بین محصولات شیمیایی شاهد روند ثابتی نبودیم.

شپلی، نوری، شاروم، فارس و قرن نزولی بودند و زاگرس، پترول، شگویا و شکلر با رنگ سبز به کار خود پایان دادند. نماد‌های بزرگ فلزی امروز بعد از مدت‌ها رنگ سبز به خود گرفتند و شاهد افزایش قیمت سهام فملی، وفولاد، میدکو و فخوز بودیم. هرچند، اغلب نماد‌های کوچک این گروه همچنان قرمزرنگ باقی ماندند. بانکی‌ها امروز تا پایان معاملات به رنگ سبز درآمدند، اما خبری از صف خرید و فروش نبود. وتجارت نزدیک به قیمت روز گذشته و وبصادر و وبملت هر کدام حدود سه درصد بالاتر از قیمت روز گذشته به کار خود پایان دادند. دارویی‌ها به جز داوه و دتوزیع اغلب نزولی بودند. این بار عروسی به کوچه پالایشگاه‌ها رسید. شپنا، شترا، شبندر و شبریز همگی با صف خرید به کار خود پایان دادند. شستا هم شرایط مشابهی داشت. انبوه‌سازی‌ها، بیمه‌ها، نهاد‌های مالی، حمل و نقل، عرضه برق و گاز، ماشین آلات، کاشی و سرامیک، کانی غیرفلزی، زراعت، محصولات فلزی، هتل و رستوران، اطلاعات و ارتباطات و محصولات کاغذی از جمله گروه‌های قرمزرنگ بازار امروز بودند.
 
افزایش ارزش معاملات تا ۱۴ هزار میلیارد

معامله‌گران بورس در روز پرنوسان بازار، حدود ۱۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون سهام و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و ۱۴۴ هزار معامله به ارزش ۹ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات پنج هزار و ۲۵۹ میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود ۱۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که افزایش قابل توجهی نسبت به روز گذشته پیدا کرده است. امروز نماد‌های شستا، فملی، خساپا، وتجارت، برکت، شتران و ثبهساز، پرتراکنش‌ترین نماد‌های بازار بورس بودند. این فهرست در فرابورس در اختیار نماد‌های وسپهر، سپیدار، شاروم، بپیوند، کرمان، وپویا و بگیلان بود.
 
منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: