کد خبر: ۲۸۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۷ دی ۱۳۹۹
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس محدود و صرفاً برای گروه کوچکی از دانش‌آموزان است، گفت: در این شرایط امکان اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی وجود دارد.
قلم‌نیوز:محمدمحسن بیگی درباره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط دانش‌آموزان همزمان با بازگشایی مدارس اظهار کرد: توجه داشته باشید بازگشایی مدارس از اول بهمن شامل حال تمام دانش‌آموزان نیست و فقط گروه‌هایی از دانش‌آموزان که نیاز بیشتری به آموزش حضوری دارند، به مدارس می‌آیند.

وی افزود: دانش‌آموزان کلاس اول و دوم دبستان و هنرستانی‌ها برای دروس مهارتی و کارگاهی به مدارس می‌آیند همچنین در شهرهای آبی مدارس کمتر از 50 نفر که بیشتر در مناطق روستایی قرار دارند، در تمام پایه‌های تحصیلی دایر هستند.

محسن‌بیگی گفت: برای رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، اعلام شد در کلاس درس بیش از 10 دانش‌آموز حضور نداشته باشد و در کارگاه‌های هنرستان‌ها نیز حداکثر 15 نفر مجاز به حضور هستند.

مدیرکل سلامت و تندرستی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دستورالعمل بهداشتی که با همراهی وزارت بهداشت تدوین و شهریور ماه ابلاغ شد، هم‌اکنون مبنای بازگشایی مدارس است، متذکر شد: خانواده‌ها نگران نباشند با توجه به اینکه حضور دانش‌ آموزان محدود و کنترل شده است رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقیق‌تر انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: مدارس برای تهیه مواد ضدعفونی کننده و شوینده دست در شهریور ماه اعتباراتی را دریافت کرده بودند و با توجه به اینکه بازگشایی مدارس را نداشتیم می‌توانند هم‌اکنون از همان اعتبارات برای خرید مواد مورد نیاز اقدام کنند.

در بخشی از دستورالعمل بهداشتی بازگشایی مدارس که در شهریور ماه ابلاغ شد، آمده است:

خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید از علائم بیماری کرونا مطلع باشند به صورتی که بدون ایجاد اضطراب در آنها علائم بیماری را بشناسند و بدانند که در صورت وجود هر یک از علائم در دانش‌آموز یا اعضای خانواده از فرستادن دانش‌آموز به مدرسه خودداری کنند به این منظور علاوه بر شبکه‌های ملی استانی و شهرستانی استفاده از کانال‌های مجازی اختصاصی مدارس برای اطلاع رسانی در مورد بیماری و ارائه مواردی لازم ضروری است.

بازگشایی مدارس منوط به داشتن امکانات کامل ضدعفونی در مدارس، تامین صابون و محلولهای مناسب ضدعفونی کننده دست و امکان فاصله‌گذاری مناسب برای صندلی‌ها در کلاس‌های درس و سالن‌های مدارس است اقلام اشاره شده باید به مقدار کافی و متناسب در محل موجود باشد.

حداکثر حضور افراد در کلاس‌ها با احتساب حداقل یک متر فاصله به مدت حداکثر یک ساعت در هر جلسه پیش بینی شود.

فاصله صندلی‌ها باید یک متر باشد

قرار دادن صندلی، نیمکت، کامپیوتر و... دانش آموز و نظایر آن در فواصل لازم و ایمن حداقل یک متر با فاصله طولی و عرضی.

در مدت زمان حضور در مدرسه تمام دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان باید از ماسک استفاده کنند.

انجام تمام فعالیت‌های ورزشی جمعی و پربرخورد تا اطلاع ثانوی در مدارس ممنوع است.

مواجهه چهره به چهره کارکنان کاهش یابد و سعی شود از تلفن، شبکه‌های اجتماعی و ویدیو کنفرانس برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنانی که در داخل یک ساختمان هستند استفاده شود.

از تجمع در اتاق کار، آبدارخانه، اتاق کپی و هر جایی که کارکنان می‌توانند تجمع کنند خودداری شود.

در صورت امکان سرویس های ایاب و ذهاب حذف و از خودروهای شخصی برای جابه‌جایی دانش‌آموزان استفاده شود در صورت فعال بودن سرویس ایاب و ذهاب کارکنان و دانش آموزان در خودرو سواری و بدون احتساب راننده حداکثر سه نفر در ون،  مینی‌بوس و اتوبوس با چیدمان سرنشین به صورت ضربدری و حداکثر 50 درصد ظرفیت برای جابجایی کارکنان و دانش‌آموزان استفاده شود.

ترجیحا از بزرگترین کلاس‌ها برای حضور دانش‌آموزان استفاده شود و می‌توان از سالن‌های امتحانات و نمازخانه‌ها در این موارد استفاده کرد.

مراسم صبحگاه و فوق برنامه‌ها از قبیل اردوها، مسابقات، گردهمایی‌ها، جشنواره‌ها و سایر رویدادهایی که موجب تجمع و ازدحام می‌شود لغو شود.

استراحت بین کلاسهای دانش‌آموزان در حداقل زمان و در زمان‌های مختلف بین کلاس‌ها انجام شود.

ساعت شروع و پایان مدرسه به گونه‌ای تعیین شود که از همزمانی رفت و آمد و دانش آموزان و ازدحام جلوگیری شود.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: