کد خبر: ۲۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۹
بورس با کاهش انتظارات تورمی به روال سابق برمی‌گردد؟
این روز‌ها بورس شرایط خاصی را تجربه می‌کند و گویا تصمیمات وزارت صمت برای قیمت‌گذاری‌های دستوری در بورس کالا، بهانه‌ای برای تشکیل صف‌های فروش در بازار شده است، اما حواشی کاهش قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا به نظر می‌رسد که همچنان ادامه داشته باشد...
قلم‌نیوز:ضمن آنکه علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفته است؛ این وزارتخانه به هیچ عنوان موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست. به گفته او هر چند در همه جای دنیا برای ورود کالا‌ها به بورس یک قیمت پایه تعیین می‌شود و این قیمت ارتباطی با قیمت‌گذاری دستوری ندارد، اما سهامداران خرد باید بدانند که این وزارتخانه با قدرت پیگیر منافع آنهاست. همچنین حسن روحانی نیز اخیرا اعلام کرده که بورس سازوکار‌های ویژه خود را دارد و سیاستگذاری‌های آن نیز باید از طریق شورای عالی بورس انجام گیرد و از مداخلات غیرکارشناسی در بورس پرهیز شود. بورس بستر معاملاتی شفاف است و دولت همواره در پی تقویت و حمایت بازار بورس بوده و اولین گام و شرط حمایت و تقویت از این بازار را قاعده‌مندی و رعایت قانون در آن می‌داند.

انتظارات تورمی رو به کاهش است

مهیار بقایی، کارشناس بورس در این خصوص به «اعتماد» گفت: ریسک‌های خارجی در حال حاضر افت پیدا کرده و انتظارات تورمی هم رو به کاهش است و تنها موضوعی که در شرایط فعلی حایز اهمیت است مربوط به تصمیمات دستوری داخلی در نرخ‌گذاری‌های صنایع مختلف است همان‌گونه که در مورد نرخ‌گذاری فولادی‌ها نیز این روز‌ها شاهد آن هستیم. بقایی با اشاره به عدم شفافیت در بازار فولاد گفت: عدم مدیریت واحد و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نهاد‌های موازی باعث شده، بازار فولاد از رسیدن به ثبات باز بماند. البته در گذشته این قبیل اتفاقات در صنایع دیگر مانند پتروشیمی‌ها نیز افتاده بود. این کارشناس بورسی ادامه داد:گاهی به دلیل برخی ابهام‌ها در وضعیت متغیر‌های اقتصادی، بازار قادر به تجزیه و تحلیل نیست که یکی از آن‌ها تعیین نرخ دستوری برای صنایع مختلف از سوی دولت است. او در ادامه به نرخ ارز اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند بازار سرمایه، نرخ ارز است و با توجه به ابهاماتی که در رابطه با روابط سیاسی ایران و امریکا وجود دارد، نرخ آتی ارز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

کدام صنایع بورسی مورد توجه هستند؟

این کارشناس بورسی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر صنایع مختلف تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که این روز‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته در مورد صنایع غذایی و دارویی است زیرا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این صنایع در نظر گرفته شد (این صنایع با نرخ ارز ۷ و ۸ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شدند) سهم‌های چندان جالبی نبودند، اما در شرایط کنونی و با تصمیماتی که در خصوص افزایش نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گرفته شده به نظر می‌رسد سهام این صنایع نیز رونق پیدا کند.

بقایی با اشاره به برگزاری عید چینی‌ها در بهمن ماه افزود: در حال حاضر بیشترین نقل و انتقالات مالی ما با کشور چین صورت می‌گیرد و شاهرگ حیاتی حواله‌های ما این کشور محسوب می‌شود. در دو هفته‌ای که این کشور تعطیل است، نرخ ارز رشد خواهد کرد و ممکن است نوساناتی را هم در بورس شاهد باشیم البته چشم‌انداز نرخ ارز در بلندمدت رو به کاهش خواهد بود.
او با اشاره به نوسانات کنونی در بازار خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در حال حاضر با فرض اینکه قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد به نوعی در حال واکنش نشان دادن است.

چشم‌انداز نرخ ارز کاهشی است

بقایی با بیان اینکه در حال حاضر چشم‌انداز قیمت دلار کاهشی است، گفت: ذهنیت بازار سرمایه این است که با حضور بایدن از تنش کاسته خواهد شد که روی قیمت دلار اثرگذار خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رکود در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ممکن است تا پایان سال ۱۳۹۹ وضعیت بورس به همین منوال ادامه پیدا کند و شاخص‌ها بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در نوسان باشند، اما بعید به نظر می‌رسد شاخص‌ها افت بیشتری داشته باشند. بقایی ادامه داد: البته با نزدیک شدن به ایام سال نو چینی در بهمن ماه مجدد شاهد تشکیل صف‌های فروش در بورس خواهیم بود، اما پس از عید مجدد شاخص‌ها جهش خواهند کرد.

افت بورس در فصلی که گذشت

بر اساس این گزارش؛ بورس تهران فصل پاییز را با افت ۸/۹درصدی به پایان رساند تا پس از دو فصل مثبت با رشد پرشتاب قیمت‌ها مسیری معکوس را طی کند. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان صنایع ۳۸ گانه بورسی ۲۰ گروه با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند و در مقابل شاهد رشد قیمت‌ها در ۱۸ صنعت بودیم. در این میان ۱۳ صنعت افتی بیشتر از شاخص کل را ثبت کردند و در مقابل شاهد سبقت ۲۵ گروه از شاخص کل بودیم. در این میان گروه‌های بزرگ کالایی بیشترین تاثیر بر عملکرد منفی شاخص کل در سومین فصل سال را بر عهده داشتند. این در حالی است که در ۶ ماه نخست سال ۹۹ نیز این گروه‌های کامودیتی محور بازار بودند که فرمان رشد شاخص کل را در دست داشتند.
 
به نظر می‌رسد در شرایط فعلی با احتمال کاهش دخالت دستگاه‌های دولتی در روند‌های قیمت‌گذاری روند بهبود بازار تسریع پیدا کند با این حال دو موضوع کاهش قیمت ارز در بازار آزاد همچنین مصوبات مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال آینده می‌تواند از جمله ریسک‌های پیش روی بازار باشد. تلاش دولت برای تامین درآمد بودجه نیز نگرانی‌هایی را برای اهالی بازار به وجود آورده است که این احتمال وجود دارد، دولت برای تامین درآمد‌های خود دست به ایجاد و تغییر قوانینی بزند که موجب ضرر شرکت‌های بورسی شود از جمله این موارد تصمیم اخیر صمت در صنعت فولاد است.

منبع: اعتمادآنلاین
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: