کد خبر: ۲۸۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۹
مولفه‌های پیشتازی بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها
کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ هنوز ابهامات زیادی برای بازار سرمایه در ۱۴۰۰ وجود دارد، اما با خوشبینی همراه با چاشنی احتیاط می‌توان بورس را متمایز از سایر بازار‌ها ترسیم کرد.
قلم‌نیوز:بازار سرمایه به‌طور مستقیم از روند تورم تأثیر می‌پذیرد؛ از این رو با توجه به نرخ تورم نگاه مثبت به این بازار برای سال ۱۴۰۰ بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر طبق لایحه بودجه، دولت تصمیم گرفته تا برای تامین منابع بودجه، ۹۵ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی را در سال آینده از طریق بازار سرمایه بفروشد و مطابق این لایحه فروش ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی پیش‌بینی شده است.

احتمالا سال آینده یک سال رویایی از نظر عرضه‌های اولیه در بورس خواهد بود؛ زیرا آنطور که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده، فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس در نوع خود بی‌سابقه است.

عوامل داخلی تأثیر گذار بر بازار سرمایه

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در بازار ابهام‌های سیاسی و اقتصادی زیادی وجود دارد به اقتصاد۲۴ گفت: یکی از موضوعات مهم که در ادامه روند بازار طی چند ماه آینده می‌تواند تأثیر داشته باشد، بودجه ۱۴۰۰ است که از چند جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حدادی گفت: در ابتدا بحث واقعی بودن درآمد و یا همان منابع دولت است که باید میزان فروش نفت و درآمد‌های ناشی از اخذ مالیات و سایر منابع درآمدی درنظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: زمانی که درآمد دولت کاهش می‌یابد یا واقعی نباشد دو اتفاق مهم خواهد افتاد؛ یکی کسری بودجه که با توجه به تجربه سنوات گذشته در کشور عمدتاً از محل‌های تورم زا تأمین شده که این موضوع باعث جهش بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قیمت ارز اتفاق دیگری است که می‌تواند بر بازار سرمایه تأثیرگذار باشد. چرخه اقتصادی کشور به گونه‌ای است که اگر فروش نفت با مشکل مواجه شود نقدینگی افزوده می‌شود و این حجم نقدینگی گرانی ارز را درپی خواهد داشت و همین مسئله می‌تواند شرایط بازار سرمایه را برای سال ۱۴۰۰ تقویت کند.

حدادی با تأکید بر اینکه سهم درآمدزایی و تأمین مالی دولت از بازار سرمایه چه به لحاظ ریالی و چه روش تأمین موضوع دیگری در رابطه با آینده این بازار است که به استناد بودجه ۱۴۰۰ می‌تواند مسیر همواری را برای توسعه بورس رقم بزند گفت: نحوه تأمین آن، چه از طریق صندوق‌های‌ ای تی اف و چه از محل انتشار اوراق بدهی، هر کدام تأثیر جداگانه‌ای در بازار سرمایه خواهند گذاشت؛ حالا با توجه به ابهامات در تحقق این سهم خواهی دولت نشان می‌دهد، بودجه‌ای که بتواند به بازار سرمایه کمک کند قابل تصور نیست.

بازار سرمایه متأثر از سیاست‌ خارجی

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یکی دیگر از عوامل مهمی که در بازار سرمایه کشور دخیل خواهد بود موضع‌گیری‌های مسئولان در حوزه سیاست خارجی است چه در رابطه با آمریکا و یا سایر اتفاقات نظیر طرح مجلس برای مکلف کردن دولت به نابودی اسرائیل یا احتمالات لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و بازگشت به برجام و حضور ایران پای میز مذاکره با آمریکا و سایر مسائل دیگر که در نهایت چیزی که بتواند به بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ کمک کند در آن دیده نمی‌شود.

حدادی در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴ یادآور شد: شاید یکسری از اخبار به طور مقطعی تغییراتی را در بورس ایجاد کند و باعث رشد کوتاه مدت آن شود، اما در کنار این موضوعات دو مورد می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند و به رشد بورس در سال ۱۴۰۰ امیدوار شد.

وی تصریح کرد: تورم در سطح جهان با توجه به شیوع کرونا افزایش یافته و بانک‌های جهانی شروع به خلق نقدینگی و چاپ پول کرده اند که این تورم در سطح دنیا باعث افزایش قیمت کالا‌ها شده است. از سوی دیگر افزایش تقاضای چین برای کالا‌های پایه و همچنین نفت و مشتقات نفتی موضوع دیگری است که باعث رشد قیمت‌های جهانی می‌شود که در سال ۱۴۰۰ پایدار خواهد بود و به نفع بازار سرمایه در کشور ما نیز خواهد شد.

این فعال بازار سرمایه رشد قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ را عامل تأثیرگذار دیگری بر تقویت بازار سرمایه دانست و گفت: قطعاً نرخ دلار در سال آینده با توجه به شرایط سال جاری افزایشی خواهد بود؛ از این رو بازار سرمایه با اندکی امید نسبت به سایر بازار‌های موازی در سال ۱۴۰۰ می‌تواند پیشتاز‌تر باشد.

حدادی در پایان با تأکید بر اینکه بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها بازدهی بیشتری در سال ۱۴۰۰ خواهد داشت گفت: این بازدهی رقمی معادل ۳۰ تا ۵۰ درصد در یک سال را شکل خواهد داد؛ از این رو می‌توان خوشبینانه با چاشنی احتیاط بازار سرمایه را برای سال ۱۴۰۰ ترسیم کرد.

منبع: اقتصاد24
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: