کد خبر: ۲۸۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۹
سخنگوی ستاد ملی کرونا خبر داد:
دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در کشور در عین حال توضیحاتی درباره نحوه تامین واکسن ارائه کرد و گفت: برنامه زمان بندی هم بر اساس تعداد واکسنی که به دستمان خواهد رسید پیشبینی کردیم و بر اساس برنامه سند قبل از پایان سال واکسیناسیون آغاز خواهد شد و تمام تلاشمان این است که فاز یک دریافت واکسن را قبل از سال جدید انجام دهیم.
قلم‌نیوز: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مصوبه جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: کلیات بحث سند ملی واکسیناسیون کشور امروز مصوب شد. انجام واکسیناسیون کرونا در دنیا به عنوان کالای استراتژیک سلامت تقاضای زیادی دارد.

این موضوع جوانب بسیار زیادی دارد و مباحث اخلاقی. اولویت‌بندی تزریق واکسن در تمام دنیا وجود دارد. در ایران کمیته فنی متشکل از ۱۹ متخصص برجسته حدود ۴ هفته این مستئل را بررسی کردند و این موضوعات در کمیته اخلاق تکرار شد و نهایتا دیروز در ستاد ملی کرونا مطرح و مصوب شد که امیدوارکننده است و مردم بدانند تزریق واکسن در کشور در یک چارچوب مشخص خواهد بود.

وی افزود: بر اساس جمعیت کشور سن، جنس و بیماری زمینه‌ای که افراد دارند اولویت‌ها تعیین شده است. افراد بالای ۶۴ سال، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و... در اولویت هستند. تهیه سند مبتنی بر این است که بر اساس شواهد علمی و بررسی‌هایی که انجام شد کمیته‌های تخصصی، این برنامه را تدوین کردند و بر اساس بار بیماری، میزان شیوع بیماری‌های پرخطر و زمینه‌ای هر استان، شهر و شهرستان مشخص شده است و با طبقه بندی که انجام شده تزریق واکسیناسیون در ۴ فاز انجام می‌شود.

رئیسی تاکید کرد: وقتی تزریق واکسن فاز بندی می‌شود تنها تفاوت میان فازها زمان تزریق واکسن است و نه چیز دیگر. بسته به اینکه چه مقدار واکسن به دست ما برسد تزریق واکسن انجام می‌شود. کاهش مرگ و میر و قطع زنجیره انتقال ویروس از اهداف مهم تزریق واکسن است. در فاز اول افراد کادر بهداشت و درمان که مستقیماً با بیماران کرونا سر و کار دارند، کسانی که در خانه‌های سالمندان کار می‌کنند و همچنین جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰ درصد واکسن دریافت می‌کنند. همچنین کارکنان مربوط به تغسیل اموات، افراد کم‌توان ذهنی و جسمی که این فاز تقریباً یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: در فاز دوم سایر گروه‌های پرخطر مانند سالمندان بالای ۶۵ سال هستند که به ترتیب اول از ۸۰ تا ۸۵ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال و… اولویت بندی می‌شوند و افرادی بین ۱۶ تا ۶۴ سال که بیماری زمینه‌ای دارند در این فاز هستند. با واکسیناسیون فاز یک و دو کاهش مرگ و میر خواهیم داشت اما در فاز ۳ و ۴ قطع زنجیره انتقال مهم است.

رئیسی گفت: فاز سه برای مراکز تجمعی مانند پادگان‌ها، زندان‌ها، گرمخانه‌ها، کمپ مهاجرین، پرسنل حمل و نقل، معلمین، کارمندان بانک و... و افرادی است که ریسک کمتری نسبت به فاز دو دارندو نهایتاً فاز ۴ عموم مردم هستند. در کشور ما با وجود شبکه بهداشت و درمان پیش‌بینی ایجاد پایگاه تزریق واکسن در ۴۰۰ بیمارستان‌ را کرده‌ایم و همچنین ۴۰۰۰ مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت را برای شیفت بعد از ظهر و تزریق واکسن تجهیز می‌کنیم.

وی افزود: در کنار آن یک نرم‌افزار داربم که به سامانه یکپارچه بهداشت ما متصل است و دقیقا مشخص می‌کند در هر استان و شهر چند نفر گروه پرخطر داریم و چه تعداد واکسن باید به آنها تحویل داده شود. نرم افزار دیگری هم طراحی شده است که افراد می‌توانند سن، شغل و بیماری زمینه‌ای خود را وارد آن کنند و ببینند در کدام فاز قرار خواهند گرفت. جزئیات این اپلیکیشن متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن زیرنظر افراد آموزش دیده توسط پزشک انجام می‌شود، ادامه داد: این سند شنبه در ستاد ملی مطرح شد. ما برنامه زمان بندی هم بر اساس تعداد واکسنی که به دستمان خواهد رسید پیش‌بینی کردیم و بر اساس برنامه سند از قبل از پایان سال واکسیناسیون آغاز خواهد شد و تمام تلاشمان این است که واکسیناسیون افراد فاز یک را قبل از سال جدید انجام دهیم که تاحدود خیلی زیادی در کاهش مرگ و میر موثر است. پس از آن با بقیه واکسن‌هایی که از طریق کوواکس به دستمان خواهد رسید ان‌شاءالله فاز دو را آغاز خواهیم کرد.

اگر قرار باشد ۶۰ میلیون نفر واکسن دریافت کنند یعنی ۱۲۰ میلیون دوز واکسن احتیاج خواهیم داشت و اگر ماهیانه ۱۰ میلیون دوز واکسن هم بتوانیم تزریق کنیم، یک سال طول می‌کشد تا جامعه هدف واکسن دریافت کنند. البته ما این توانمندی را داریم که این کار را انجام دهیم به شرط آنکه اطمینان داشته باشیم این واکسن‌ها به موقع به دستمان می‌رسد.

رییسی درباره آخرین خبرها از واکسن ایرانی کرونا، گفت: روز یکشنبه (۲۱ دی) این واکسن بر روی هفت نفر دیگر تزریق خواهد شد. در فاز اول کارآزمایی بالینی بیشتر بحث ایمنی واکسن مطرح است که کمیته عالی نظارت مستمر داشته و دارند و خوشبختانه تاکنون عوارض خاصی مشاهده نشده است و این روند تا تزریق واکسن به ۵۶ نفر ادامه خواهد یافت. در این ۵۶ نفر هم به برخی واکسن‌نما تزریق می‌شود تا قدرت مقایسه وجود داشته باشد. اگر مشکلی نباشد در بهار سال آینده واکسن ایرانی به دست ما می‌رسد. انستیتو رازی هم کار پره‌کلنیکال را انجام داده و به زودی کارآزمایی بالینی انسانی را آغاز خواهد کرد. کشور ما با کشور دیگری هم به توافق رسیده که با انتقال تکنولوژی تولید واکسن را پیش ببرند.

وی افزود: در زمینه تامین ریال مشکلی برای تامین واکسن نداریم بلکه مشکلات دیگری وجود دارد که بحث انتقال ارز است و ما اصرار داریم پیش از سال جدید افراد آسیب‌پذیر واکسن دریافت کنند.
رییسی در تعریف رنگ جدید اضافه شده برای طبقه بندی شهرهای کرونایی، اظهار کرد: روند بیماری در کشور به گونه‌ای است که ۸۰ درصد کاهش بستری و ۷۰ درصد کاهش مرگ و میر را داشتیم.

ویروس ضعیف‌تر نشده است و این آمار به دلیل کمک و رعایت مردم است. اگر رعایت نکنیم موج بعدی بیماری به مراتب سهمگین‌تر از قبل خواهد شد. با اضافه شدن رنگ آبی به طبقه بندی‌ها مشاغل گروه ۴ شامل استخرها، سینماها تالارها، باشگاه‌ها، مهدکودک‌ها و... با شرط رعایت پروتکل‌ها مجاز به فعالیت خواهند بود.

در رنگ آبی کمتر از یک بیمار در هر ۱۰۰ هزارنفر داریم و یعنی منطقه کم خطر است. در رنگ آبی حتی برخی فعالیت‌های آموزشی می‌توانند فعال باشند البته این محدودیت‌ها هوشمند است و اگر اوضاع خطرناک شود مجددا محدودیت خواهیم داشت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به زرد شدن وضعیت تهران و البرز، گفت: در روز شنبه میزان بستری در تهران کمتر از ۱۵۰ نفر بود. اینکه نوع و میزان فعالیت مشاغل در رنگبندی آبی به چه شکل باشد ظرف روزهای آینده اعلام خواهد شد.

وی درباره برگزاری جشنواره‌های فرهنگی- هنری دهه فجر، اظهار کرد: اگر رعایت‌ها بر اساس تعداد مشخصی که اعلام می‌کنیم در سالن‌های تئاتر، سینما و... انجام شود برگزاری آن ایرادی ندارد. ظرفیت‌ها تا روز چهارشنبه اعلام خواهد شد. مثلا درمورد تالارهای پذیرایی باید این اطمینان حاصل شود که کارکنانشان به کرونا مبتلا نیستند و باید مشخص کنیم فواصل انجام تست برای آنها چه مدت باشد و از طرفی کسانی که متقاضی دریافت خدمت هستند باید با کارت ملی چک شوند که خودشان مبتلا نباشند.

رییسی درباره بازگشایی مدارس، گفت: همه پایه‌های مدارس زیر ۵۰ نفر در مناطقی که آبی هستند می‌توانند بازگشایی شوند اما پایه اول و دوم با حداکثر ۱۰ دانش‌آموز می‌توانند در مناطق آبی و زرد بازگشایی کنند.

وی درباره کرونای انگلیسی، گفت: گفتند در سنندج یک نفر مبتلا به این نوع بیماری شده که مورد بررسی قرار گرفت و حتی ۳۰۰ نفر از افرادی که این فرد با آنها ارتباط داشته بررسی شدند و هیچکدام هیچ ردی از کرونای انگلیسی نداشتند. مورد مبتلا در تهران خانواده‌ای بسیار قانونمدار بودند که به محض ورود به کشور خودشان را قرنطینه کردند و سپس به بیمارستانی خصوصی رفتند و پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد اولین کیس کرونای انگلیسی است. پس تاکنون آمار ابتلا به کرونای انگلیسی همان یک نفر است. البته نمی‌توان ۱۰۰ درصد جلوی ویروس تنفسی را گرفت. یکی از راه‌ها کنترل مرزهاست که تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است. هرچند کنترل برخی مبادی مانند مرزهای شرقی سخت است.

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، درباره طرح محله محور مقابله با کرونای شهید سلیمانی، افزود: این طرح بسیار درست و موفق است زیرا شناسایی زودرس بیمار، قرنطینه و شناسایی اطرافیان بیمار به خوبی انجام می‌شود. در کنار آن ارائه بسته‌های حمایتی هم داشتیم. در سطح کشور در حیطه مراقبت، نظارت و حمایت با کمک بسیج و هلال احمر خوب عمل کردیم و تنها نسخه مبارزه با ویروس انگلیسی هم همین است. جلوگیری از پیک بعدی یک دستاورد است. به شدت نگران پیک مجدد در اواخر بهمن و اوایل اسفندماه هستیم زیرا بازگشایی‌ها صورت گرفته و هوا سردتر شده است و ترددها هم وجود دارد که البته به معنای سفر رفتن نیست.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: