کد خبر: ۲۸۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۹
هفته های پایانی حضور ترامپ در کاخ سفید با گزینه های مختلفی همراه بوده است. یکی از گزینه های مطرح شده گزینه ی حمله به ایران تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ است.ر
قلم‌نیوز:علی علینقی پور نوشت: هفته های پایانی حضور ترامپ در کاخ سفید با گزینه های مختلفی همراه بوده است. یکی از گزینه های مطرح شده گزینه ی حمله به ایران تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ است.

می توان نزدیک بودن دولت ترامپ به رژیم صهیونیستی از طریق اقدامات و افراد صهیونیست نزدیک به ترامپ و اقدامات ضد ایرانی ترامپ به نفع رژیم صهیونیستی مثل شهادت سردار سلیمانی جزو مسائلی دانست که این گمانه زنی ها را تقویت می کند. همزمان، تحرکات نظامی و سیاسی در منطقه غرب آسیا طی ماههای اخیربه عنوان تغییرات احتمالی در رفتار آمریکا ارزیابی شده است.اما با شکست ترامپ از جو بایدن رقیب دموکرات انتخاباتی تهدیدات دوره ریاست جمهوری ترامپ بر علیه جمهوری اسلامی ایران به پایان نرسیده است.

شواهد حمله به ایران

اخیرا اتفاقات زیادی دال بر حمله نظامی به ایران رخ داده است. که این اتفاقات نشانه ی تغییر گسترده در رفتار ایالات متحده می باشد. ترامپ مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا را از سمت خود برکنار و کریستوفر سی میلر را جایگزین او کرد. این تغییر در شرایطی است که ریاست جمهوری بایدن مسجل شده و مدت زمان کمی تا پایان ریاست ترامپ باقی مانده .اسپر نیز علت برکناریش را بله قربانگو نبودن عنوان کرده اما از میلر، به عنوان مطیع ترامپ یاد می شود. در این میان نکته ی مهم این است که این تغییر موجب نگرانی در پنتاگون از ماجراجویی نظامی ترامپ شده. در واقع، مقامات پنتاگون نگرانند که ترامپ عملیات نظامی آشکار یا پنهانی علیه ایران یا دیگر کشورها انجام دهد.. می توان گفت اسپر با دونالد ترامپ درباره ترور سردار «سلیمانی» اختلاف داشت. میلر به دلیل تمایلات جاه طلبانه تر و فرمانبرداری بیشتر از ترامپ به منصب وزارت دفاع رسید. می توان گفت میلر نفوذ بسیار زیادی بر ترامپ در ارتباط با افزایش فشارها به حزب الله لبنان د اشته است .نکته جالب توجه این که ترامپ در یکی از توئیت های خود ماموریت بزرگی را برای میلر در آینده نه چندان دور درنظر گرفت.

در ماه های اخیر حلقه  اطرافیان ترامپ رایزنیهای بسیاری با مقامهای صهیونیستی را علیه ایران داشته اند و "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا نیز برای دیدار از سرزمین های اشغالی و رایزنی با مقامات صهیونیست وارد مناطق اشغالی شد. در همین راستا. دیدار نتانیاهو، وزیر امور خارجه آمریکا و بن سلمان در عربستان سعودی تقویت کننده سناریوی حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران با استفاده از توافق سیاسی پشت پرده است.در ادامه ماشاهد پروژه آشتی سازی عربستان و قطر در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس هستیم که به نحوی می توان آن را تلاش برای انزوای ایران ـ با توجه به روابط نزدیک ایران و قطر در سالهای اخیر ـ دانست. میتوان به این نکته اشاره داشت که هرگونه حمله ی نظامی احتمای پیامدهایی برای جمهوری اسلامی ایران دارد که عبارتند از : گسترش تنش منطقه ای و بین المللی، افزایش تهدیدات اطلاعاتی امنیتی در داخل، فرسایش سرمایه اجتماعی نظام و سخت شدن کاهش تنش با آمریکا در دولت بایدن که این موارد نقاط مثبتی در راستای منافع رژیم صهیونیستی و عربستان ارزیابی می شوند.

شواهد منطقه ای دال بر حمله نظامی

تحرکات اخیر در منطقه و مستنداتی که نشان دهنده ی درخواست سعودی و رژیم صهیونیستی از ترامپ برای حمله به ایران تا قبل از روی کار آمدن بایدن است، سناریوی حمله به ایران را تقویت می کند.

ایالات متحده از ماه اکتبر، سه بار بمب افکن های B 52را به منطقه فرستاده است.علاوه بر اینها، رژیم صهیونیستی نیز که ترور ماه گذشته دانشمند هسته ای ایران را به عهده گرفته یک زیر دریایی هسته ای را به خلیج فارس فرستاده است. پرواز هواپیمای بمب افکن بی- 52 آمریکا از داکوتای شمالی واقع در آمریکا به مقصد غرب آسیا جهت قرار گرفتن در کنار جنگنده های اف- 15و هواپیماهای - 1۰KCو- 1۳5 KCدر منطقه تحت پوشش سنتکام آرایش تهاجمی نیروهای آمریکایی را در منطقه تقویت کرده است.

در عراق نیز دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح مبنی بر عقب نشینی لشکر هفتم از مرزهای عراق با سوریه به کرکوک اتفاق افتاده است. در واقع می توان گفت روند انتقال قدرت و ماجراجویی های ترامپ در روزهای پایانی حضور خود در کاخ سفید ، احتمال حمله نظامی امریکا به ایران و تغییر آرایش منطقه غرب آسیا در کوتاه مدت را تقویت میکند. در این میان عدم اجازه ترامپ به دیدار تیم دولت انتقالی بایدن با آژانس های اطلاعات دفاعی آمریکا می تواند دال بر این نکته باشد که ترامپ می خواهد ماجراجویی محرمانه انجام دهد.

رخدادهایی که گزینه حمله  احتمالی را تقویت می کند

حمله نظامی به ایران می تواند در پروسه ی انتقال دولت اختلالاتی ایجاد می کند .میتوان گفت این اختلالات برای دولت جدید دشواری هایی ایحاد میکندکه این خود یکی از اهداف ترامپ است. در واقع اگرچه این کار از دید بسیاری از سیاستمداران عملی غیر منطقی بنظر می آید اما با کمی دقت و روانشناسی رفتار سیاسی ترامپ این کار بعید بنظر نمی رسد. در ادامه این موضوع می توان به ترور عالی ترین ژنرال ایرانی که بسیار دور از ذهن بود به فرماندهی شخص ترامپ اشاره داشت. میتوان گفت این عمل عملی غیر منطقی است ولی غیر منطقی بودن آن به منزله انجام آن از سوی ترامپ نیست. در این میان یکی از نکات برجسته توییت اخیر هیلاری کلینتون خطاب به ترامپ و توصیه به عدم ورود به جنگ نظامی با جمهوری اسلامی ایران است.درواقع هیلاری کلینتون از چهره های شاخص دموکرات و رقیب اصلی ترامپ در انتخابات 2۰16حمله ی نظامی به ایران در 15روز آخر دولت ترامپ را حماقت وی دانسته است.

عربستان در سالهای اخیر بارها وعده تامین هزینه های حمله به ایران را به مقامات ایالات متحد داده است و از سویی پس از سه سال امیر قطر با استقبال ملک سلمان وارد عربستان شد و در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس عربستان رسما ایران را محکوم کرد و خواستار مقابله با برنامه ی هسته ای ایران شد. از سوی دیگر نتانیاهو تلاش میکند بوسیله ی تحریک آمریکا برای حمله به مراکز هسته ای ایران در آخرین ماه ریاست جمهوری ترامپ به اهداف خود دست یابد.چون رژیم صهیونیستی میداند دیگر هیچ دولتی در آمریکا مثل ترامپ حاضر نیست برای اسراییل اینگونه هزینه بدهد و از طرفی سابقه عملکرد بایدن نشان داده که از اسراییل فاصله دارد.

موانع حمله به ایران از دید ترامپ

یکی از موانع مهم تحقق سناریوی حمله به ایران عدم پیش بینی ترامپ از واکنش تهران در مقابل این حمله بود .مسئله ای که در زمان ساقط کردن پهباد گلوبال هاوک از سوی ایران و تصمیم برای حمله تلافی جویانه از سوی ترامپ مانع این حمله شده بود. در عین حال خروج نیروهای نظامی ایالات متحده و در پی آن کاهش هزینه های نظامی یکی از مهمترین وعده های ترامپ در چهارسال اخیر بوده که صورت حمله خلاف شعارهای خود عمل کرده است.اما در اروپا از سویی مسائل مختلف از جمله ضررهای اقتصادی حاصل از خروج آمریکا از برجام،مشکلات اقتصادی کشورهای ارو پایی و بیماری کرونا اروپا را از فهرست حامیان حمله نظامی آمریکا خارج ساخته است.

نتیجه

با توجه به مطالب فوق و در جمع بندی عوامل و موانع حمله آمریکا به ایران موانع این حمله قانع کننده تر هستند. در واقع از مهمترین عوامل حمله ی ترامپ میتوان به شخصیت خود ترامپ و این مسئله که ترامپ توانایی یادگیری از تجربیات گذشته را ندارد و اتفاقات گذشته که هر چه ترامپ ناامید تر باشد، بی پرواتر بوده است را نام برد. آنچه مانع سنگینی برای حمله به ایران است پاسخ پیش بینی ناپذیر ایران، بی ثمر بودن این اقدام،عدم همراهی متحدان جهانی ایالات متحده و هزینه های سنگین آن برای این کشور است. موردی که در حمله به پایگاه عین الاسد و عدم حمایت سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات شاهد آن بودیم.ایالات متحده با کمتر از 5هزار نظامی در عراق آمادگی جنگی به وسعت یک سرزمین را ندارد. اعلام عمومی انتقال هواپیمای بی- 52به منطقه بیشتر جنبه ی تبلیغاتی در سال روز شهادت سردار سلیمانی و ترس ایالات متحده از اقدامات تلافی جویانه ی جمهوری اسلامی ایران شبیه آنچه که در عین الاسد اتفاق افتاد، دارد. از سویی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی خواستار رودررویی با ایران به وسیله ایالات متحده هستند چون خود جرات این اقدام را ندارند. در واقع حمله نظامی به ایران نه تنها در بین متحدان جهانی ایالات متحده از هیچ گونه حمایتی برخوردار نیست بلکه پنهان سازی هرچه بیشتر فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلای ایران را در آینده ای نه چندان دور رقم خواهد زد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: