کد خبر: ۲۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۶ دی ۱۳۹۹
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: حمل‌ونقل عمومی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین محل برای انتقال ویروس کوویدـ۱۹ است.
قلم‌نیوز: علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: در تهران تمام عوامل خطری که در موج سوم شیوع کرونا موجب افزایش بار بیماری شده، شناسایی و سهم و وزن اثربخشی آنها مشخص شده است.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین عامل همچنان وسایل نقلیه عمومی است، افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات زیرساختی، با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی در شهرداری تهران، فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو با محدودیت‌های بسیار جدی مواجه است.

زالی در این باره توضیح داد: به خصوص در ساعات پیک که شهروندان از مترو استفاده می‌کنند فاصله‌گذاری اجتماعی مخدوش می‌شود و مسئله مدیریت فضای مترو نیازمند یک عزم جدی برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب در مترو و حمل‌ونقل عمومی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دوستان در مترو در تلاش هستند که با یک سری اقدامات مانند ضد عفونی مستمر واگن‌ها این مسئله را بهبود بخشند.

به گفته وی، سهم حمل‌ونقل عمومی در شیوع بیماری کرونا در حدود ۳۵ درصد است.

زالی ادامه داد: از سوی دیگر همچنان مسئله و دغدغه جدی ما بحث تجمعات خانوادگی است.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران افزود: در موج سوم، تفاوت میزان مبتلایان و مراجعان به مراکز بهداشتی در این بود که اعضای خانواده بیشتر با هم مبتلا شده بودند که این نشان‌دهنده سهم قابل توجه دورهمی‌های خانوادگی در ابتلا به این بیماری است.

وی گفت: نکته سوم موثر در انتقال ویروس کرونا حضور افراد در فضاهای سربسته به علت قرار گرفتن در فصل سرماست.

زالی افزود: در فصل سرما بسیاری از فرصت‌های فضای باز را از دست داده‌ایم و مردم اکنون چون مجبورند در فضای مسقف و سربسته دورهم جمع شوند، احتمال شیوع بیماری افرایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که مسئله دیگر عدم انجام صحیح و کامل محدودیت‌ها در تهران است توضیح داد: این موضوع به‌ ویژه در تغییر ساعت کار کارمندان و به خصوص عدم همکاری بخش خصوصی در تقلیل تعداد کارمندان و ساعت کار آنان مشهود و موثر بوده است.

وی گفت: شلوغی سطح شهر و ترددهای بالایی که در سطح شهر رخ می‌دهد با وجود رعایت ۸۵ درصدی پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، نیز در شیوع بیماری موثر است.

زالی افزود: استفاده از ماسک در کاهش میزان مرگ و میر کمک کرد اما این خود به تنهایی کافی نیست و مهم‌ترین فاکتور در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی این است که زمینه مراودات اجتماعی به حداقل برسد.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: