کد خبر: ۲۷۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۹
یک مقام آمریکایی در واکنشی عصبانی تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، آن را «باج‌گیری هسته‌ای» توصیف کرده است.
قلم‌نیوز:یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت: «اقدام ایران در غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد در فردو تلاشی آشکار در راستای تشدید کمپین باج‌خواهی هسته‌ای این کشور است. این تلاش همچنان به شکست خواهد انجامید.»

این مقام که خواسته نامش فاش نشود در ادامه گفت: «آمریکا و جامعه بین‌المللی همچنان برای گزارش واقعیت‌های میدانی چشم به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند داشت.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «اطمینان داریم که آژانس اتمی فعالیت‌های هسته‌ای جدید ایران را زیر نظر خواهد داشت و آن را گزارش خواهد کرد.»

پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با اشاره به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد گفت که این تصمیم نشان دهنده هدف ایران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای است و اسرائیل چنین اجازه‌ای را به آن‌ها نخواهد داد.

نتانیاهو تأکید کرد این اقدام  را فقط می‌توان در راستای توسعه برنامه هسته‌ای نظامی ارزیابی کرد.

در همین رابطه پیتر استانو سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا هم گفت: « اگر به گفته دولت ایران غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم اجرایی شده باشد، باید گفت که نشانه مهم و بزرگی نسبت به خروج ایران از تعهدات برجامی‌اش خواهد بود. زیر پا گذاشتن تعهداتی که مفاد تعهدات عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای را به چالش می‌کشد.»

روز دوشنبه دولت ایران اعلام کرد که فرآیند غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد در مجتمع غنی‌سازی فردو آغاز شده است.

این اقدام ایران در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها  است. 

ساعتی پیش هم سخنگوی سازمان انرژی اتمی از آغاز برداشت اورانیوم ۲۰ درصد از تأسیسات غنی سازی فردو خبر داد.

در همین رابطه «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین نیز امروز (دوشنبه)، گفت: «به دنبال ارائه اصلاحیه پرسشنامه اطلاعات طراحی سایت فردو به آژانس و حضور بازرسان در این سایت در صبح روز جاری برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده و برداشتن مهر و موم سیلندر حاوی اورانیوم ۴.۱ درصد، مدیرکل آژانس طی گزارشی آغاز تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد را تایید کرد. در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر ۱۳۷.۲ کیلوگرمی اورانیوم ۴.۱ درصد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد از سوی ایران آغاز شد.» 

 منبع: فارس

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: