کد خبر: ۲۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۹
یک فرد سالم از گذشته عبور می‌کند، مشکلات گذشته را با تمام تلخی‌ها و شکست‌هایی که داشته، رفع یا قبول می‌کند و از کنار آن‌ها می‌گذرد و البته تلاش می‌کند از آن‌ها درس بگیرد تا تکرار نشوند.

قلم‌نیوز:خیلی از افراد به لحاظ جسمی و سن تقویمی بزرگ هستند، ولی در موقعیت‌های حساس و پر استرس که قرار می‌گیرند به کودک نابالغ شبیه‌ترند! فردی که دارای سلامت‌روان است به دلیل وجود انگیزه‌های فراوان قابلیت تاثیرگذاری بر خویش و محیط پیرامون خود را دارد و در هر جایگاه و مرتبه‌ای که قرار دارد، می‌تواند فرد موثر و موفقی باشد.

به گزارش خراسان، اما همیشه یک سوال در ذهن بسیاری از افراد به خصوص جوانان وجود دارد که یک انسان بالغ و سالم، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ علم روان‌شناسی به این سوال پاسخ داده است و در ادامه این مطلب سعی شده است به اصلی‌ترین ویژگی‌های رفتاری یک فرد بزرگ سال سالم اشاره شود.

کمک گرفتن از هوش اجتماعی

با داشتن هوش اجتماعی، فرد فعالیت‌های بی‌ارزش و بی‌فایده را از فهرست کار‌هایی که باید انجام دهد، حذف می‌کند و به انجام رفتار‌های مفید و سازنده می‌پردازد. واضح است که یکی از دلایل نرسیدن افراد به اهداف‌شان، اختصاص دادن زمان شان به انجام کار‌هایی است که یا ضروری نیستند یا اولویت ندارند.

داشتن قدرت حل‌مسئله

با داشتن توانایی و یادگیری مهارت حل مسئله فرد در برابر مشکلات تسلیم نمی‌شود و سعی می‌کند راه حل مناسب را پیدا کند. حتی به تکرار مکررات هم نمی‌پردازد، برای حل مشکلات باید ابداع و تنوع در تصمیم‌گیری داشت که بهره‌بردن از مهارت حل‌مسئله باعث می‌شود به این هدف دست یافت.

بروز احساسات

بزرگ سال سالم باید گذشت و بخشش داشته باشد و سخت و غیر قابل‌انعطاف نباشد و در عین حال بتواند خشم خود را بروز دهد. فردی که مدام خشمش را فرو می‌خورد و جرئت بروز احساسات خود را ندارد، عادی و سالم نیست. البته بروز خشم باید بدون صدمه و اهانت به خود و دیگران باشد و نباید ذره‌ای به شخصیت خود یا دیگران لطمه بزند.

مقابله با استرس

واقعیت این است که ما در فضایی سرشار از استرس و اضطراب به سر می‌بریم. بزرگ سال سالم با این فشار‌ها مقابله یا از سازوکار‌های مقابله‌ای برای رفع استرس‌ها استفاده می‌کند تا خود را برای رو به رو شدن با هر موضوع استرس‌زایی آماده کند. بزرگ سال سالم تحمل خود را برای محرومیت‌ها و فقدان‌ها بالا می‌برد و در نهایت به پذیرش واقعیت می‌رسد.

داشتن قدرت مدیریت

فرد سالم قدرت مدیریت محیطی را که در آن زندگی و کار می‌کند، دارد. او با فکر کردن و تحلیل رفتار‌های اعضای خانواده، دوستان، همکاران و ...، تلاش می‌کند شرایط زندگی را برای اطرافیانش مطلوب‌تر و با انتقاد‌های سازنده به آن‌ها کمک کند تا پیشرفت چشمگیری داشته باشند.

شجاعت

شخصیت سالم شجاعت دارد و در واقع حد مطلوبی از آن مد نظر است که نه در آن تهور و خطرپذیری بسیار است و نه زمین گیر شدن پای ترس‌های افراطی. شجاعت برای انجام امور، اعتماد به نفس را بالا می‌برد و این یکی از رموز موفق شدن در هر کاری است.

در نظر گرفتن جوانب احتیاط

بزرگ سال سالم برای انجام کار‌ها و اقدامات خویش، تمام جوانب موجود را می‌سنجد. البته این مسئله با دو دل بودن و بدبینی متفاوت است. در واقع به عبارت ساده‌تر چشم بسته و از سر خوش باوری و ساده لوحی کاری را انجام نمی‌دهد، اما تمام جوانب احتیاط را در نظر می‌گیرد تا در آینده، پشیمان نشود.

حامی و مهربان بودن

بزرگ سال سالم حمایت‌گر و هدایت‌گر است و چون امن است می‌توان به او در حد مطلوب به عنوان همسر، همکار، دوست و ... تکیه کرد. او خودش را دوست دارد و چون توانسته خودش را از محبت پر کند به دیگران هم محبت می‌کند. پس بسیار مهربان است و گوش شنوایی بدون تعصب و سرزنش دارد.

کنجکاوی و علاقه‌مندی

انسان‌های بی‌تفاوت، بی‌احساس و غیر کنجکاو به موضوعات روزمره، انسان‌های طبیعی و عادی نیستند. علاقه‌مندی و شور و حرارت متناسب و به‌جا از ویژگی‌های رفتاری یک بزرگ سال سالم است که بعضی‌ها، درک و نگاه درستی به آن ندارند.

گیر نکردن در گذشته

یک فرد سالم از گذشته عبور می‌کند، مشکلات گذشته را با تمام تلخی‌ها و شکست‌هایی که داشته، رفع یا قبول می‌کند و از کنار آن‌ها می‌گذرد و البته تلاش می‌کند از آن‌ها درس بگیرد تا تکرار نشوند.

آینده‌نگر بودن

فرد سالم در باره آینده خود جهت‌گیری دارد و برای سنین جوانی، میان‌سالی و سالمندی خود برنامه‌ریزی واقعی و عاقلانه بر اساس داشته‌ها و نه آرزو‌ها و خیالات دارد.

خلاقیت و نوآوری

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری یک بزرگ سال سالم، این است که باید خلاق باشد و برای زندگی خود ایده و اهداف نو و سازنده داشته باشد تا احتمال دستیابی‌اش به موفقیت، بیشتر شود.

نکته

واقعیت این است که بسیاری از موارد مطرح شده نیاز به آموزش و بهره‌گیری از مشاوره دارد. عده‌ای در دوران کودکی در بستری امن و بدون تنش بزرگ نشده‌اند و ممکن است والدینی آگاه و کاربلد نداشته‌اند پس خود به خود نمی‌توانند شخصیت سالم داشته باشند، اما می‌توان با آگاهی از شخصیت فعلی برای بهتر شدن آن، اقدام کرد و نتایج بسیار خوبی هم گرفت.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: