کد خبر: ۲۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۰ دی ۱۳۹۹
«جمعه‌بازار پروانه» با انتقال به اراضی عباس‌آباد تهران از پایان این هفته فعالیت خود را از سر می‌گیرد.
قلم‌نیوز:جمعه‌بازار پروانه محلی برای عرضه تولیدات هنری، صنایع دستی و آثار آنتیک بود که تا پیش از همه‌گیری کرونا در پارکینگ طبقاتی پاساژ پروانه، واقع در خیابان جمهوری برقرار بود و با تبلیغات مردمی، این اواخر به پاتوغ گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده بود. اما با تعطیلی این مرکز، زمزمه‌های انتقال آن به جای دیگر به بهانه ایمن‌سازی ساختمان پروانه بلند شد.

برخی اظهارات حاکی از این بود که این بازارچه هنری ـ توریستی قرار است به «پارک شهر» انتقال داده شود، هرچند که فروشندگان معترض و مخالف این جابه‌جایی بودند. حالا روابط عمومی اراضی عباس‌آباد در خبری اعلام کرده که با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت نوسازی عباس‌آباد، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شرکت سامان‌دهی صنایع و مشاغل شهر، جمعه بازار پروانه با تاکید بر صنایع دستی و هنری در «باغ هنر» بازگشایی می‌شود.

قرار است جمعه این هفته، ۱۲ دی‌ماه بازارچه یک پیش‌گشایش داشته باشد و جمعه، ۱۹ دی‌ماه با حضور مسؤولان رسما افتتاح شود.

خبر انتقال هنرمندان جمعه‌بازار به اراضی عباس‌آباد حدود دو ماه پیش داده شد اما تا الان خبری نشده بود. روابط عمومی این منطقه درباره این تأخیر توضیح داده است: جمعه‌بازار پروانه قرار بود در آبان‌ماه امسال افتتاح شود که بنا به بخشنامه و اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی تجمعات به تعویق افتاد.

جمعه‌بازار پروانه با سابقه ۲۰ساله، نزدیک به یک سال است که تعطیل شده و حدود ۱۳۰۰ غرفه‌دار و هنرمند آن با مشکل معیشت مواجه شده‌اند.

«محمد ندرلو»، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۲ گفته است: نزدیک به دوهزار نفر در این مجتمع مشغول به کار بودند و هر هفته ۲۱ هزار بازدیدکننده به پاساژ پروانه می‌رفتند.

باغ هنر عباس‌آباد که قرار است محل جدید این بازارچه باشد، پنج‌هزار مترمربع مساحت دارد و در غرب باغ کتاب تهران واقع شده که متشکل از دو آمفی‌تئاتر روباز و بسته، تالار اجتماعات مرکزی، شش سال همایش ۲۰ تا ۵۰ نفره، باشگاه هنرمندان، قهوه‌خانه و سالن غذاخوری است که هنوز مشخص نیست هنرمندان بازارچه پروانه قرار است در کجای آن بساط‌شان را پهن کنند و معلوم نیست چه تعداد از غرفه‌داران و هنرمندان از محل جدید استقبال کنند.

راه دسترسی به این بخش از اراضی عباس‌آباد نیز از طریق دو ایستگاه مترو شهید حقانی و همت ممکن است که البته مسیری را تا باغ هنر باید پیاده طی کرد. دسترسی با خودرو شخصی نیز از طریق اتوبان همت (شرق به غرب) یا حقانی (غرب به شرق) امکان‌پذیر است که البته آن منطقه با کمبود فضای پارکینگ مواجه است.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: