کد خبر: ۲۷۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۰۹ دی ۱۳۹۹
رسانه‌های خارجی نظیر بی‌بی‌سی تیتر زدند: «عامل حمله به سفارت عربستان، مشاور فدراسیون جودوی ایران شد» و رسانه‌های داخلی با احتیاط بیشتری نوشتند: «حسن کردمیهن مشاور فدراسیون جودو شد»

قلم‌نیوز:به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو؛ طی حکمی از سوی آرش میراسماعیلی، رییس فدراسیون جودو، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن کردمیهن به عنوان مشاور و رییس کمیته فرهنگی فدراسیون منصوب شد. کردمیهن جای حجت‌الاسلام اصغر آقایاری را در فدراسیون گرفت و آقایاری از این پس صرفا در سمت مشاور فرهنگی رییس فدراسیون جودو به کار مشغول خواهد بود. همین خبر کوتاه و در ظاهر بی‌اهمیت به اضافه یک عکس تبدیل به بزرگ‌ترین سوژه رسانه‌های داخلی و خارجی در دو روز گذشته شد.

رسانه‌های خارجی نظیر بی‌بی‌سی تیتر زدند: «عامل حمله به سفارت عربستان، مشاور فدراسیون جودوی ایران شد» و رسانه‌های داخلی با احتیاط بیشتری نوشتند: «حسن کردمیهن مشاور فدراسیون جودو شد» و برای اینکه نشان بدهند این خبر مساله‌ای عادی نیست از یک علامت تعجب در انتهای جمله استفاده کردند. نام حجت‌الاسلام حسن کردمیهن برای نخستین‌بار در ماجرای حمله به سفارت عربستان مطرح شد. اتفاقی که در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۴ رخ داد.

حاضرین نسبت به اعدام شیخ نمر روحانی شیعه عربستان توسط مقامات آل‌سعود اعتراض داشتند. آن حمله به گفته مقامات کشور هزینه‌های سنگین سیاسی به همراه داشت و موجب قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان شد. بعد از مدتی اعلام شد این حمله کار عده‌ای «خودسر» بوده است. آیت‌الله امامی کاشانی، امام‌جمعه موقت تهران روز جمعه ۱۸ دی همان سال در خطبه‌های نمازجمعه تهران حمله معترضان به سفارت عربستان در تهران را محکوم کرد و گفت: «شواهدی نشان می‌دهد که حمله‌کنندگان دو گروه بودند. یک گروه پشت کار این ماجرا قرار داشتند و هدایت می‌کردند.» مدتی بعد قوه قضاییه نیز برای چند نفر از افرادی که در این حمله دخالت داشتند قرار بازداشت صادر کرد.

یکی از این افراد حسن کردمیهن بود که هنگام صدور رای در سوریه حضور داشت. وی بعد از بازگشت از سوریه در فرودگاه بازداشت شد، ولی بعد از مدتی بدون منتشر شدن جزییات دادگاه یا حکم آزاد شد. دفعه بعد که نام کردمیهن سر زبان‌ها افتاد مناظرات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۹۶ بود. در اولین جلسه مناظره، اسحاق جهانگیری برای تحت فشار قرار دادن قالیباف گفت: «حمله‌کنندگان به سفارت عربستان در حال حاضر در ستاد انتخاباتی شما مشغول کار هستند.»

بلافاصله خبرگزاری‌ها نام کردمیهن را در کنار اظهارات جهانگیری قرار دادند و دوباره بحث‌ها در این رابطه بالا گرفت. کردمیهن در آن برهه همانند سال ۱۳۹۲ در ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف فعالیت می‌کرد و در کرج برای شهردار سابق تهران کمپین انتخاباتی به راه انداخته بود. از همین رو کردمیهن را یک «قالیبافی» می‌دانند. انتصاب «حاج‌آقا کردمیهن» به سمت مشاور و رییس کمیته فرهنگی فدراسیون جودو واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است.

طرفداران ایشان از لحظه انتشار خبر با گذاشتن پست‌ها و استوری‌هایی در شبکه‌های مجازی که همگی در صفحه شخصی حسن کردمیهن انتشار یافت از این انتخاب ابراز رضایت کردند و نوشتند: «وقتی همه شبکه‌های مزدور اونور آبی دارن شما رو می‌زنن یعنی کار درستی انجام شده.» همچنین این جمله که «تا کور شود هرآنکه نتواند دید» هم زیاد به کار برده شد. در این میان دوستان کردمیهن در واکنش به آن‌هایی که پرسیده بودند ایشان را چه به جودو؟ نوشتند: «حاج آقا کردمیهن دان ۵ جودو داره، داور بین‌المللیه و سال‌ها توی این رشته کار کرده.» مخالفین نیز با اشاره به داستان سفارت عربستان که علاوه بر مشکلات سیاسی یک مشکل ورزشی بزرگ برای فوتبال ایران به همراه داشت از این انتصاب ابراز ناراحتی کردند.

آن‌ها نوشتند: «کسی که باعث شده تیم‌های ایرانی مجبور شن توی زمین بی‌طرف جلوی تیمای عربستانی بازی کنن شده مشاور فرهنگی فدراسیون جودو.» البته طرفداران کردمیهن در رابطه با دخالت ایشان در حمله به سفارت عربستان مدعی شدند: «ایشون اون موقع اصلا ایران نبوده که بخواد دخالت کنه» کردمیهن نیز با بازنشر این ادعا‌ها نشان داد با فهوای کلام مشکلی ندارد. گرچه مدتی پیش در یک سخنرانی از حاج آقا کردمیهن که توسط خبرگزاری آنا منشتر شد ایشان گفته بود: «پرتاب مهر به علی لاریجانی و حمله به سیدحسن خمینی لازم نبود، اما حمله به سفارت عربستان لازم بود.»

جدا از این مسائل حضور کردمیهن در فدراسیون جودو از یک منظر دیگر قابل بررسی است. فدراسیون جودوی ایران از حدود ۲ سال پیش درگیر پرونده شکایت فدراسیون جهانی جودو شده که کار را به تعلیق فدراسیون کشانده است. فدراسیون جهانی جودو بر اساس شهادت سعید مولایی جودو کار سابق تیم ملی کشورمان، فدراسیون جودوی ایران را به دخالت دادن سیاست در ورزش و عدم رعایت منشور المپیک متهم کرده است. فدراسیون جودوی ایران نیز بابت همین مساله از فدراسیون جهانی جودو در دادگاه CAS شکایت کرد که جلسه این دادگاه چند ماه پیش برگزار شد و بدون نتیجه پایان یافت و حالا آرش میراسماعیلی و جامعه جودوی ایران منتظر اعلام حکم توسط دادگاه حکمیت ورزش هستند.

در چنین شرایطی حضور فردی نظیر حجت‌الاسلام کردمیهن که سابقه پرحاشیه سیاسی دارد در فدراسیون جودو عجیب به نظر می‌رسد. انگار که آرش میراسماعیلی خواسته باشد با این حرکت به نوعی مقابل فدراسیون جهانی جودو ایستاده باشد. البته همه افراد نزدیک به فدراسیون از روابط حسنه و قدیمی آرش میراسماعیلی و حسن کردمیهن خبر داده‌اند. در شرح وظایف کمیته‌های فرهنگی فدراسیون‌ها موارد متعددی نظیر «تقویت هویت ایرانی اسلامی جامعه ورزشکاران آن رشته»، «بهبود سبک زندگی ایرانی اسلامی ورزشکاران»، «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» و «بهبود دیپلماسی عمومی و تعاملات فرهنگی» به چشم می‌خورد.

همچنین رییس کمیته فرهنگی باید حداقل لیسانس مدیریت یا فقه، الهیات، علوم دینی و یا معادل تحصیلات حوزوی داشته باشد. این فرد اختیار دارد در مسائل مربوط به رعایت منشور‌های اخلاقی همه اعضای خانواده فدراسیون مربوطه اعمال نظر کند. او باید در راستای اشاعه و ترویج مسائل فرهنگی و دینی در محیط‌های ورزشی و اداری بکوشد. از این منظر‌ها انتخاب حسن کردمیهن چندان با شرایط کمیته فرهنگی یک فدراسیون منافات ندارد، مگر گزینه بهبود دیپلماسی! با این حال این انتصاب به دلایل گفته شده همچنان یک انتصاب جنجالی به حساب می‌آید. انتصابی که می‌تواند روی روابط فدراسیون جودوی ایران و فدراسیون جهانی جودو تاثیر بگذارد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: