کد خبر: ۲۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۹
در اولین روز هفته، دلار از مرز ۲۶هزار تومانی دورتر شد. روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۲۵۰تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۵هزار و ۷۰۰ تومان رسید.
قلم‌نیوز:افت قیمتی دلار در شرایطی رخ داد که بسیاری از نوسان‌گیران سعی کرده بودند، با استفاده از اخبار سیاسی پیرامون حوادث عراق، اسکناس آمریکایی را به سوی نرخ‌های بالاتر هدایت کنند. با این حال، سه عامل دست به دست هم دادند تا دلار به سوی نرخ‌های پایین‌تر هدایت شود و به جوسازی‌های نوسان‌گیران توجهی نکند.

اولین عامل، کاهش تقاضا در سمت معاملات حواله‌ای بود. نشانه مهم این کاهش تقاضا، پایین آمدن نرخ حواله درهم بود. بر اساس صحبت‌های فعالان، نرخ حواله درهم روز شنبه به زیر سطح ۷هزار و ۱۵۰ تومان رفت. قیمت حواله درهم و دلار بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به طور سنتی کاهش یکی به افت دیگری منجر می‌شود. عامل دومی که به قیمت دلار در روز شنبه ضربه وارد کرد، بالا نرفتن ارزش دلار در شهرهای مرزی بود. در واقع برخی فعالان عنوان می‌کردند، تقاضا برای دلار در سلیمانیه عراق و هرات افغانستان در ابتدای هفته بالا نبود و این مساله موجب شده بود که سمت و سوی انتظارات در بازار ارز تاحدی نزولی شود.

عامل سوم کاهنده دلار در روز شنبه، رفتار معامله‌گران فنی بود. به گفته فعالان، معامله‌گران فنی زمانی که دیدند قیمت دلار توان عبور از مرز ۲۶هزار تومانی را ندارد، تصور کردند قیمت به سقف برخورد کرده و بهتر است که از موقعیت خرید خارج شوند. بازار ارز در هفته‌های اخیر دشواری‌های زیادی برای نوسان بالای مرز ۲۶هزار تومانی داشته و این موضوع هم تا حدی انتظارات معامله‌گران فنی بازار را تحت‌تاثیر قرار داده بود. در مجموع، کاهش تقاضای حواله‌ای، بالا نرفتن ارزش دلار در شهرهای مرزی و افزایش فروش معامله‌گران فنی سه متغیری بودند که زمینه‌ساز افت قیمت اسکناس آمریکایی در بازار داخلی شدند. «دنیای‌اقتصاد» هم در گزارش پیشین خود از برگشت قیمت دلار با توجه به سه متغیر خبر داده بود. افزایش احتیاط دلاری‌ها در آستانه مرز ۲۶هزار تومانی، برگشت احتمالی نرخ حواله درهم و حل مشکل ایران برای تهیه واکسن سه متغیری بودند که با توجه به آنها، افت قیمت دلار در روز شنبه پیش‌بینی شده بود.

در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود، نگاه معامله‌گران بازار سکه به بازار ارز داخلی معطوف شد. در این شرایط، افت قیمت دلار توسط معامله‌گران بازار سکه بسیار جدی گرفته شد و این فلز گرانبها را از مرز ۱۲ میلیون تومانی دورتر کرد. فلز گرانبهای داخلی در روز شنبه ۱۴۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. به گفته تحلیلگران فنی، قیمت سکه برای اینکه افت بیشتری را تجربه کند، نیاز دارد که محدوده حمایتی ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد. سکه در هفته‌های اخیر تا حد زیادی سعی کرده است که حمایت یاد شده را حفظ کند.

 به گفته فعالان، با توجه به اینکه بعدازظهر روز شنبه روند نزولی دلار ادامه داشت، نمی‌توان احتمال ادامه افت قیمت سکه در روز یکشنبه را دور از انتظار دانست. عده‌ای از معامله‌گران باور دارند، هر قدر به پایان دوران ترامپ نزدیک‌تر شویم، میزان فروش‌ها در بازار افزایش پیدا می‌کند. با این حال، عده‌ای از معامله‌گران هم عنوان می‌کنند که تا پایان دوران ترامپ ترجیح می‌دهند در زمینه فروش ارز احتیاط به عمل آورند. از نگاه این گروه یک اتفاق غیرمنتظره می‌تواند جهت قیمت‌ها را تغییر دهد. بازار ارز در یک ماه گذشته نوسان افزایشی و کاهشی خاصی را تجربه نکرده است و اوضاع، به کام کسانی بوده که چندان فعالیتی در بازار ارز نداشته‌اند. وضعیت سایر بازارها هم در یک ماه اخیر تفاوت زیادی با بازار ارز نداشت. تنها در بازار سهام نوسانات مثبتی به ثبت رسید، ولی ریزش‌های بازار سهام از انتهای تابستان موجب شده که معامله‌گران برای ورود به این بازار احتیاط بیشتری به خرج دهند. برخی تحلیلگران باور دارند، افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند، بیشتر سرمایه‌گذاران را به سمت بانک‌ها بازگرداند.

منبع: دنیای اقتصاد

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: