کد خبر: ۲۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۴ دی ۱۳۹۹
در مورد قمارخانه‌های اینترنتی رویکرد رسانه ملی چیست؟
اتهام به بانک مرکزی درخصوص همراهی نظام بانکی با سایت‌های شرط‌بندی و قمار در‌حالی از سوی صداوسیما مطرح می‌شود که مدتی پیش مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگویی مفصل با صداوسیما توضیح داده بود که این افراد از کارت‌های اجاره‌ای و درگاه‌های اجاره‌ای استفاده می‌کنند.
قلم‌نیوز:«قماربازان، ریال از داخل کشور می‌گیرند و آن‌سوی مرز‌ها دلار تحویل می‌دهند. مبلغان آن‌ها هم شاخ‌های مجازی و برخی فوتبالیست‌های سابق و خوانندگان آن طرف آبی هستند. حال چگونه این سایت‌های خارجی پول مردم را از کشور خارج می‌کنند؟ از طریق درگاه‌های پرداخت متصل به سیستم بانکی. با وجود استفاده از درگاه‌های پرداخت متصل به سیستم بانکی توسط قماربازان بانک مرکزی هم می‌گوید مردم خودشان مراقب باشند».

این بخش کوتاهی از گزارش هشت‌دقیقه‌ای صداوسیما درباره فعالیت قماربازان در خارج از کشور است. اتهام به بانک مرکزی درخصوص همراهی نظام بانکی با سایت‌های شرط‌بندی و قمار در‌حالی از سوی صداوسیما مطرح می‌شود که مدتی پیش مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگویی مفصل با صداوسیما توضیح داده بود که این افراد از کارت‌های اجاره‌ای و درگاه‌های اجاره‌ای استفاده می‌کنند. اما در گزارش صداوسیما نه‌تن‌ها به این بخش از صحبت‌های محرمیان اشاره نشد بلکه تنها این جمله محرمیان که گفته بود: «آگاهی‌رسانی کنند به‌نحوی‌که کسی که می‌خواهد وارد این حوزه شود با ناآگاهی در دام نیفتد و دچار تبعات بعدی آن نشوند» پخش شد و گزارشگر با مصادره به مطلوب جمله گفته‌شده این موضوع را القا می‌کند که بانک مرکزی می‌گوید مردم خودشان مراقب باشند.

این در حالی است که محرمیان توضیحات مفصلی درخصوص چگونگی شناسایی سایت‌های شرط‌بندی و نحوه اجاره‌ای‌بودن درگاه‌های پرداخت به صداوسیما داده بود.

حضور یک کارشناس دستگیرشده در صداوسیما

نکته قابل‌تأمل دیگر در گزارش صداوسیما حضور یک کارشناس امنیت شبکه بود که در این گزارش اتهام خروج پول‌های مردم از کشور را متوجه درگاه‌های پرداخت متصل به سیستم بانکی یا درگاه‌های پرداخت واسط دانست. صداوسیما در حالی از این فرد به‌عنوان کارشناس امنیت شبکه نام می‌برد که او اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ به‌عنوان یکی از عوامل و گردانندگان سایت‌های مستهجن فارسی‌زبان تحت عنوان اعضای شبکه مضلین پنج، دستگیر شده بود. در گزارشی که خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ منتشر کرده، آمده است: «دایره بررسی جرایم سایبر مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته وابسته به معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مشخصات سه نفر دیگر از عوامل و گردانندگان سایت‌های مستهجن فارسی‌زبان را تحت عنوان اعضای شبکه مضلین پنج، منتشر کرد. به گزارش ایسنا، در اطلاعیه مربوط به انتشار مشخصات این افراد آمده است: عناصر شبکه مضلین پنج جهت جذب مخاطب فارسی‌زبان، اقدام به راه‌اندازی و مدیریت پایگاه‌های اینترنتی با محتوای ضد‌ارزشی و مستهجن می‌کردند و سایت‌های آنان تأثیر بسزایی در انتشار این نوع مطالب در محیط اینترنت داشته است. یکی از اهداف این افراد، جذب مخاطبان فعال در سایر شبکه‌ها و سایت‌های مضلین به پایگاه‌های اینترنتی خود بوده است».

در ادامه این گزارش کارشناس مزبور به‌عنوان نفر دوم این‌گونه معرفی می‌شود: «نفر دوم ۲۴ ساله، متولد نجف‌آباد، مجرد، دانشجو، ساکن نجف‌آباد. نامبرده با الگوگیری از سایت‌های شبکه‌های مضلین دو و چهار به راه‌اندازی سایت ضد ارزشی و مستهجن خود (Bo....com) با طراحی بسیار جذاب و کار‌آمد جهت جذب مخاطب اقدام کرده است. نکته حائز اهمیت در طراحی به‌کار‌رفته در این سایت، استفاده از خط کوفی همراه با اعراب در طرح‌های گرافیکی و طراحی‌های خود جهت توهین به متون اسلامی و دینی است. از فعالیت‌های عمده وی در سایتش (Bo....com) می‌توان به انتشار عکس‌های مستهجن ایرانی با کیفیت بسیار بالا و منحصر‌به‌فرد، اشاره کرد. سایت وی شامل چهار بخش صفحه اصلی، چت‌روم، انجمن‌های گفتگو و آپلودسنتر اختصاصی است. بخش انجمن‌های گفت‌وگوی سایت این متهم شامل بخش‌های عکس، فیلم و داستان‌های مستهجن به دو زبان انگلیسی و فارسی بوده است. وی مدیر یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس هاستینگ است که برای پوشش فعالیت‌های غیراخلاقی خود در اینترنت به ارائه هاست و خدمات اینترنتی با تخفیف ویژه به سایت‌های ارزشی و فرهنگی اقدام می‌کرده است. لازم به ذکر است که شرکت نامبرده نیز به دلیل تخلف ضدفرهنگی با دستور مقام محترم قضائی پلمب شد». با‌این‌حال در بخشی از گزارش صداوسیما این کارشناس حضور پیدا کرده و می‌گوید: «این درگاه‌ها از PSP‌های بانکی گرفته می‌شود. مثل آسان‌پرداخت و به‌پرداخت ملت. این‌ها تا «ای‌نماد» نداشته باشید، به شما درگاه پرداخت نمی‌دهند. اما یک‌سری دیگر از درگاه‌ها هستند مثل زرین‌پال که درگاه واسط پرداختی هستند. یعنی شما را احراز می‌کنند، اما برای استفاده از خدمات آن نیازی به «ای‌نماد» ندارید. این‌ها درگاه همه بانک‌ها را دارند و به‌عنوان واسط، کاربر خود را به درگاه بانک متصل می‌کنند. چندین سال پیش هم درگاه واسط را می‌خواستند ببندند، اما به دلیل آنکه تراکنش‌های بسیار زیادی روی آن انجام می‌شد، این کار را نکردند. یکی از مشکلاتی که باعث فعالیت همه کسب‌وکار‌های غیرقانونی می‌شود همین درگاه‌های پرداخت است.

قمارخانه‌داران چگونه درگاه پرداخت می‌گیرند

گزارش دیروز و اتهامات وارده به سیستم بانکی و بانک مرکزی سبب شد با مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تماس بگیریم و از او درباره درگاه‌های پرداخت پرمسئله و نحوه شناسایی قماربازان بپرسیم.
محرمیان ابتدا درخصوص اقدامات بانک مرکزی برای مبارزه با سایت‌های قمار و شرط‌بندی گفت: مهم‌ترین اقدام بانک مرکزی در این حوزه بحث شناسایی درگاه‌ها و حساب‌هایی است که برای سوءاستفاده در اختیار قمارخانه‌داران قرار می‌گیرد. او در گفتگو با «شرق» تأکید کرد: نکته مهم و مغفول‌مانده این است که بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت این درگاه‌ها را به‌صورت آگاهانه و مستقیما در اختیار قمارخانه‌داران قرار نمی‌دهند بلکه درگاه‌ها و ابزار‌های پرداخت را بر اساس مجوز‌های قانونی به صاحبان کسب‌وکار که متقاضی درگاه هستند، ارائه می‌دهند.

محرمیان افزود: پس از ارائه درگاه به فرد متقاضی، قمارخانه‌داران با تطمیع صاحبان درگاه و با پرداخت مبالغ کلان به آن‌ها درگاه و حساب بانکی را از مالک اصلی درگاه اجاره کرده و نسبت به سوءاستفاده از درگاه اقدام می‌کنند و در بسیاری موارد حتی صاحب درگاه نمی‌داند که درگاه او برای امر قمار و شرط‌بندی استفاده می‌شود؛ بنابراین اجاره‌دهندگان درگاه‌ها و حساب‌های بانکی باید آگاه باشند که عواقب قضائی و مجازات‌های در نظر گرفته‌شده که در حال تشدید نیز هستند، دامن‌گیر آن‌ها خواهد شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: بنابراین بانک مرکزی هم قبل از اینکه تراکنش‌های مشکوک از یک درگاه انجام شود، نمی‌تواند نسبت به شناسایی و مسدودسازی آن اقدام کند و صرفا پس از انجام تراکنش‌ها و نقل‌و‌انتقالات مشکوک آن درگاه را شناسایی و به مراجع قضائی معرفی می‌کند و پس از صدور و ابلاغ حکم نسبت به مسدودسازی آن درگاه اقدام می‌کند که د‌رحال‌حاضر این پروسه به‌صورت هوشمند و در اسرع وقت انجام می‌شود.

محرمیان افزود: علاوه بر شناسایی و مسدودسازی درگاه‌ها، اخیرا شناسایی قماربازان نیز در دستور کار بانک مرکزی و شبکه پرداخت کشور قرار گرفته که این امر با پایش مستمر تراکنش‌ها امکان‌پذیر است. در همین راستا ۷۰ هزار نفر قمارباز به مراجع قضائی معرفی شده‌اند. البته لازم به توضیح است به کسانی که برای بار اول به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند، در دفعات مقدماتی اخطار داده می‌شود، اما در صورت تکرار امر مجرمانه قمار و بی‌توجهی به اخطار‌ها نسبت به معرفی آن‌ها به مراجع قضائی اقدام می‌شود.

بازداشت ۱۰ سلبریتی در پرونده سایت‌های شرط‌بندی

در این خصوص روز گذشته رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی پلیس فتا از دستگیری ۱۰ سلبریتی خبر داد و گفت: ۱۰ سلبریتی اعم از هنرمند یا ورزشکار به جرم تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی دستگیر شدند. آن‌ها با هدف افزایش فالوور خود به تبلیغ برای سایت‌های شرط‌بندی می‌پرداختند که تحویل مراجع قضائی شدند. او افزود: دو نفر از گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی خارج از کشور به ایران بازگردانده شدند. سرهنگ نوروزی، رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتای ناجا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: پنج دسته مجرم در حوزه جرم و قمار در سایت‌های شرط‌بندی دخیل هستند. با تبلیغات اغواکننده متأسفانه قشر جوان و نوجوان در این ورطه گرفتار شده‌اند. او تأکید کرد: باید با افرادی که کارت‌های بانکی خودشان را اجاره می‌دهند یا برنامه‌نویسان و گردانندگان این سایت‌ها برخورد قطعی و جدی داشت.

درخصوص تبلیغ‌کنندگان قمار در یک ماه اخیر قریب به ۹۰۰ کانالی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی و تلگرام فعالیت می‌کردند و دارای باند سازمان‌یافته بودند، شناسایی شده‌اند و ۳۰۲ نفر آن‌ها افرادی بودند که این تبلیغات را به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌دادند. ۱۰ سلبریتی به جرم تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی دستگیر شدند که اغلب این افراد در ترکیه و خارج از کشور و در کشور‌های دیگر اقامت دارند.

منبع: روزنامه شرق
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: