کد خبر: ۲۷۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۲ دی ۱۳۹۹
دبیر کمیته ستاد مقابله با کرونا: فایرز و مدرنا فعلا اولویت نیست
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا با اشاره به اقداماتی که برای تولید واکسن ایرانی کرونا صورت گرفته است، در عین حال درباره آثار تحریم‌ها بر ساخت واکسن گفت: هرجا که بفهمند می‌خواهیم به فناوری دست پیدا کنیم تا نیاز داخل را مرتفع کنیم، جلوی آن را می‌گیرند.
قلم‌نیوز: دکتر مصطفی قانعی درخصوص واکسن ایرانی کرونا، گفت: فعلا تغییرات خاصی نسبت به روزهای قبل رخ نداده است و سه شرکتی که نسبتا کارشان ادغام یافته است، برای اخذ مجوز انسانی در حال تکمیل مدارک در سازمان غذا و دارو هستند.

تکمیل آزمایشهای حیوانی در 3 واکسن ایرانی

وی افزود: این سه واکسن‌ تمام مراحل غیر انسانی و آزمایش روی حیوانات را پشت سر گذاشته‌اند و مدارک باید به حدی برسد که سازمان غذا و دارو آنها را به کمیته اخلاق بفرستد.

تولید صنعتی واکسن ایرانی؛ اواخر خرداد 1400

قانعی با اشاره به اینکه تولید صنعتی واکسن ایرانی کرونا در اواخر خرداد ماه ۱۴۰۰ میسر خواهد شد، اظهار کرد: این تولید صنعتی در حد واکسیناسیون همگانی خواهد بود.
 

آمریکا مانع رسیدن واکسن آنفلوآنزا و کیت تشخیص کرونا به ایران

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر تولید واکسن ایرانی کرونا، تصریح کرد: تحریم ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا مدیریت شده است و مردم را هدف گرفته است. مثلا در مورد واکسن آنفلوآنزا این هدف‌گیری انسانی را دیدیم که در حالی که خرید واکسن صورت گرفت و وجه آن پرداخت شد، اما مانع رسیدن آن به مردم شدند. یا مثال دیگر پول ما در کره جنوبی است که از آنها کیت تشخیصی کرونا خواستیم و آمریکا نگذاشت به دست ما برسد.

کارشکنی نمی کردند، اورژانسی واکسن وارد می کردیم

قانعی تاکید کرد: هرجا که بفهمند می‌خواهیم به فناوری دست پیدا کنیم تا نیاز داخل را با تولید داخل مرتفع کنیم، جلوی آن را می‌گیرند. در تولید واکسن هم جاهایی که متوجه شدند، کارشکنی‌هایی کردند و مثلا نگذاشتند دستگاهی که در این راه نیاز داریم را وارد کنیم.

وی همچنین گفت: اگر این کارشکنی‌ها نبود می‌توانستیم به شکل اورژانسی تعدادی واکسن وارد کنیم تا مشکل گروه‌های پرخطر رفع شود.

وی درخصوص واردات واکسن خارجی کرونا، گفت: در این مورد هم وزارت بهداشت اقداماتی انجام داده است ولی کارشکنی‌هایی از سوی آمریکا و هم پیمانانش صورت می‌گیرد که ممکن است کارها را دچار اختلال کند. فعلا در لیست خرید ایران واکسن‌های کرونای فایرز و مدرنا اولویت ندارند، ما بر اساس زیرساخت‌ها، امکانات، قیمت و کشوری که قرار است از آن واکسن را خریداری کنیم تصمیم می‌گیریم که البته اختیارات این امر با سازمان غذا و دارو است.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله کرونا درباره قرارداد تولید مشترک واکسن کرونا با یکی از کشورها نیز، تصریح کرد: تا زمانی که قرارداد نهایی نشود اطلاعات بیشتر در این خصوص بیان نمی‌شود.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: