کد خبر: ۲۷۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۰۱ دی ۱۳۹۹
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز دوشنبه اول دی‌ماه با کاهش دو هزار و ۶۸۵ درصدی به رقم یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۴۳۸ واحد رسید. در این روز شاخص کل چهار مرتبه روند خود را تغییر داد و در نهایت عقب‌نشینی ۱۹ صدم درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.
قلم‌نیوز:شاخص بورس صبح امروز کار خود را با کاهش ۱۰ هزار واحدی آغاز کرد، اما بعد از گذشت ۲۰ دقیقه شاهد کاهش فشار فروش و بازگشت روند صعودی به بازار بودیم. تا جایی که در پایان ۳۰ دقیقه اول بازار، میزان کاهش بورس به منفی پنج هزار واحد رسیده و شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۴۳۳ هزار واحد قرار دارد. در این لحظه شاخص کل ۳۷ صدم درصد کاهش و شاخص هم‌وزن ۲۳ صدم درصد افزایش داشته و این یعنی شرکت‌های کوچک روند صعودی دارند و نماد‌های شاخص‌ساز که از جمله آن‌ها می‌توان به شستا، خودرو، شپنا، فارس، حکشتی و وتجارت اشاره کرد، با روند نزولی خود تاثیر منفی روی شاخص کل گذاشته‌اند.

اختلال در سامانه‌های معاملات کارگزاری‌ها

در ساعات اولیه معاملات امروز دوشنبه اول دی‌ماه، سایت‌های جانبی بازار سرمایه از جمله سامانه معاملات آنلاین بار دیگر با اختلال روبرو شده و اطلاعات دقیقی از شاخص کل ارائه نمی‌کنند. تا جایی که با وجود روند نزولی شاخص کل، در سامانه معاملات کارگزاری‌های بزرگ شاخص کل بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی مانده است.
 
 
بررسی نقشه بازار در ابتدای معاملات امروز با وجود اینکه روند کلی نزولی است، اما چند گروه مثل محصولات شیمیایی، محصولات غذایی و فلزات اساسی شرایط خوبی را تجربه می‌کنند. گروه محصولات شیمیایی بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده و اغلب نماد‌های این گروه به رنگ سبز درآمده‌اند. زاگرس، شجم، شاروم و شپلی از جمله نماد‌های دارای صف خرید در این گروه هستند. هرچند، نماد‌های بزرگ شیمیایی از جمله شگویا، فارس و پترول در این روند صعودی همراهی نمی‌کنند. گروه خودرو و ساخت قطعات برای بار دیگر به رنگ قرمز درآمده. خودرو و خساپا تا سه درصد و خگستر تا پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. ختور، خمحرکه و ختوقا هم صف فروش دارند. محصولات غذایی از جمله سبزترین نماد‌های بازار امروز هستند و در این گروه شاهد تشکیل صف برای خرید سهام غپینو، غویتا، غصینو، غسالم، غنوش، تبرک، غبهشهر و غمینو هستیم. فلزات اساسی هم شرایط مشابهی دارند و اغلب نماد‌های این گروه به رنگ سبز درآمده‌اند، اما فملی و فولاد با قیمتی نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند. گروه فرآورده‌های نفتی بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از معامل‌ها از فشار فروش خلاص سده و قیمت شپنا و شتران به ارقام روز گذشته برگشته و شبندر و شبریز صعودی شده‌اند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF سهامی نوسان کمی دارند، اما اغلب سبزرنگ هستند. گروه بیمه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، نهاد‌های مالی، دارویی‌ها، محصولات فلزی، لیزینگ‌ها و کانی‌های غیرفلزی از جمله گروه‌های نسبتا سبز بازار هستند. دیگر گروه‌ها هم عموما شرایط متعادلی دارند.
 
یک سوم نماد‌های بازار به صف خرید رسیدند
بازگشت روند صعودی در ابتدای بازار امروز باعث شد حدود ۲۰۵ نماد شاهد تشکیل صف برای خرید سهام باشند. ارزش کل صف‌های خرید به رقمی حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و در طرف مقابل ان حدود ۴۴ نماد صف فروش به ارزش مجموع هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دارند و می‌توان گفت ارزش صف‌های خرید تقریبا سه برابر صف‌های فروش است.  
 
قرن؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار
نماد شرکت پدیده شیمی قرن از گروه محصولات شیمایی، بعد از نماد‌هایی که به تازگی عرضه اولیه شده‌اند، بزرگترین صف خرید را شاهد است. امروز بوعلی حدود ۶۳۰ میلیارد تومان صف خرید دارد و ارزش صف خرید قرن به حدود ۱۹۶ میلیارد تومان می‌رسد. بعد از آن هم سمگا با صف خرید ۱۳۰ میلیارد تومانی به چشم می‌خورد. از جمله دیگر نماد‌های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز می‌توان به وکبهمن، کوثر، چخزر، گدنا، کگهر، برکت، ونوین، کماسه، فخوز و بموتو اشاره کرد.
 
غبهنوش؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار
شرکت بهنوش ایران بعد از روند صعودی عجیبی که داشت امروز در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش قرار گرفته است. ارزش صف فروش نماد غبهنوش حدود ۲۳۰ میلیارد تومان است. با افزایش دامنه نوسان این نماد به ۱۰ درصد، در ۲۰ روز کاری گذشته قیمت هر سهم غبهنوش از پنج هزار و ۳۸۷ تومان به ۱۷ هزار و ۳۲۶ تومان رسیده و تقریبا ۳.۲ برابر شده بود. امروز با اطلاعیه ناظر بازار مبنی بر بازگشت دامنه نوسان به پنج درصد، غبهنوش حالا سنگین‌ترین صف فروش بازار را دارد. زمگسا، پتایر و قصف‌ها شرایطی مشابه غبهنوش دارند و امروز با بازگشت دامنه نوسان به پنج درصد شاهد تشکیل صف فروش ۸۸ تا ۱۳۰ میلیارد تومانی در این نماد‌ها هستیم. پدرخش، انرژی ۱ و ثنوسا از دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین در بازار هستند.
 
پالایش یکم، غرق در ضرر و زیان
صندوق ETF دولتی پالایشی یکم بعد از شکست حمایت ۱۰ هزار تومانی وارد زیان شد و در جریان معاملات امروز قیمت هر واحد از این صندوق به هشت هزار و ۷۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. در نتیجه تا اینجای کار بازدهی سرمایه‌گذاری در این صندوق با وجود تخفیف ۳۰ درصدی در نظر گرفته شده، منفی ۱۳ درصد است. کسانی که در شهریورماه پنج میلیون تومان برای پذیره نویسی صندوق پالایش سرمایه‌گذاری کرده بودند، حالا سرمایه آن‌ها به چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده. مدیر صندوق پالایشی یکم اعلام کرده منابع لازم برای بازارگردانی صندوق وجود ندارد.
 
کاهش دو هزار واحدی شاخص کل در روز پرنوسان
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز دوشنبه اول دی‌ماه با کاهش دو هزار و ۶۸۵ درصدی به رقم یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۴۳۸ واحد رسید. در این روز شاخص کل چهار مرتبه روند خود را تغییر داد و در نهایت عقب‌نشینی ۱۹ صدم درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. در طرف مقابل شاخص هم‌وزن ۱.۰۳ درصد رشد داشته که نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک تا پایان معاملات همچنان روند صعودی خود را حفظ کردند. نماد‌های شستا، خودرو، فولاد، شپنا و کگل بیشترین تاثیر منفی و نماد‌های فخوز و رمپنا بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل امروز داشتند.
 
 
بررسی نقشه بازار در پایان معاملات امروز نشان می‌دهد روند صعودی محصولات شیمیایی در ابتدای بازار، در ادامه به روند تعادلی تبدیل شد. طوری که در این گروه هم نماد‌های قرمز و هم نماد‌های سبز به چشم می‌آیند. نماد‌های بزرگ بانکی از جمله وتجارت، وبملت و وبصادر ارزش سهام خود را از دست دادند و نماد‌های متوسط این گروه از جمله ونوین، وپست و وسینا روند صعودی داشتند. در گروه خودرو و ساخت قطعات، نماد‌های بزرگ یعنی خودرو، خساپا و خگستر با صف فروش به کار خود پایان دادند. البته نماد‌های کوچک این گروه عموما سبزرنگ بودند. فلزات اساسی شرایطی مشابه داشتند. فولاد کاهش قیمت پیدا کرد و فملی بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی ماند، با این وجود نماد‌های کوچک گروه اغلب با صف خرید رشد پنج درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF سهامی نوسان قابل توجهی نداشتند و اغلب با رنگ تیره به تابلو بورس آمدند. در گروه پالایشگاه‎ها، شبریز و شبندر نزدیک به قیمت روز گذشته معامله شدند و شپنا و شتران قرمزرنگ بودند. محصولات غذایی، استخراج کانه‌های فلزی، نهاد‌های مالی، بیمه‌ها، دارویی‌ها، ساخت محصولات فلزی، سیمانی‌ها، ماشین آلات و خدمات فنی مهندسی از جمله گروه‌های سبزرنگ بازار امروز بودند و حسابی سهامدارانشان را خوشحال کردند. 
 
کاهش ارزش معاملات به ۱۶ هزار میلیارد تومان
معامله‌گران بورس امروز بیش از ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و ۴۰۰ هزار معامله به ارزش ۱۰ هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات پنج هزار و ۵۱۴ میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود ۱۶ هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به دیروز و هفته‌های گذشته کاهش پیدا کرده و نشان می‌دهد سهامداران برای خرید و فروش سهام دو به شک هستند و اغلب دست نگه داشته‌اند.

منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: