کد خبر: ۲۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۹
آخرین اخبار از واکسن ایرانی کرونا
در حالیکه بسیاری از کشورهای جهان اقدام به خرید واکسن کرونا کرده‌اند اما در ایران مشخص نیست وزارت بهداشت در این باره چه اقداماتی انجام داده است. وزیر بهداشت مدام وعده می‌دهد که به زودی واکسن مورد تائید و معتبر کرونا را خریداری خواهیم کرد اما در ادامه هیچ اطلاعاتی در این باره ارائه نمی‌کند.
قلم‌نیوز:در حالی که بسیاری از کشورهای جهان اقدام به خرید واکسن کرونا کرده‌اند اما در ایران مشخص نیست وزارت بهداشت در این باره چه اقداماتی انجام داده است. وزیر بهداشت مدام وعده می‌دهد که به زودی واکسن مورد تائید و معتبر کرونا را خریداری خواهیم کرد اما در ادامه هیچ اطلاعاتی در این باره ارائه نمی‌کند. 

شب گذشته وزیر بهداشت به مناسبت روز پرستار پیامی ویدئویی منتشر کرد و گفت که ایران به زودی واکسن کرونا را از منابع معتبر تهیه خواهد کرد و در روزهای آینده خبرهای خوشی را از ورود واکسن به مردم می‌دهیم.  او همچنین از به نتیجه رساندن یک قرارداد خارجی در این رابطه خبر داد.

این توضیحات وزیر بهداشت در شرایطی مطرح  شد که روز گذشته کاربران ایرانی با به راه انداختن طوفان توئیتری از مقامات کشور خواستند "واکسن بخرند". کاربران زیادی از بی عملی مسئولان در این باره انتقاد کردند.

همچنین محمدرضا ظفرقندی رییس نظام پزشکی هم در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار  خرید واکسن کرونا شد. ظفرقندی در این نامه نوشت: "ضمن ارج نهادن بر تلاش‌های دانشمندان عزیز کشورمان برای تولید واکسن کرونا، عنصر زمان برای مقابله با این بیماری بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است و با توجه به تولید و شروع استفاده از واکسن در کشورهای مختلف به نظر می‌رسد، لازم است همه تلاش‌ها بر خرید هر چه سریع‌تر واکسن و شروع واکسیناسیون مردم عزیز کشورمان در یک بازه زمانی مشخص متمرکز شود."

پیش تر مصطفی قانعی از مقامات ارشد بهداشتی کشور گفته بود ایران به دلیل نداشتن امکانات حمل و نقل نگهداری واکسن در دمای 70درجه به کوواکس اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی خواهد. 

این در حالی است که مسئولان وزارت راه و هواپیمایی می گویند امکانات لازم برای انتقال واکسن را فراهم می‎‌کنند. 

اظهارات مسئولان کشور درباره خرید واکسن کرونا متناقض و پر از ابهام است.

وزیر بهداشت هفته‌هاست که وعده ورود واکسن به کشور را داده است. او دو هفته پیش در یک برنامه تلویزیونی گفت: "به دلیل فشارهای ناجوانمردانه آمریکایی‌ها برای نقل و انتقال پول در گرفتاری بودیم و خوشبختانه گره‌های مشکل تهیه واکسن کرونا از خارج از کشور که مدت‌ها دنبال می‌شد به زودی باز می‌شود. به زودی واکسن وارداتی هم با رفع این مشکلات وارد می‌شود."

در حالی که ایران یکی از دلایل عدم خرید واکسن را تحریم های آمریکا دانسته، اما کوواکس(برنامه جهانی واکسن) می‌گوید ایران هیچ محدودیتی در این راستا ندارد. 

متاسفانه مقامات بهداشت و درمان در رابطه با خرید واکسن شفاف عمل نمی‌کنند و هیچ اطلاعات دقیقی در این باره ارائه نمی‌دهند و حتی نمی گویند ایران برای خرید چه واکسنی اقدام کرده است. این بحث وجود دارد که ایران واکسن چینی و روسی که مجوز بهداشت جهانی را ندارد، می‌خرد. 

به هر ترتیب نگرانی‌ها درباره تهیه واکسن در ایران بسیار بالا است. کشورهایی همچون ونزوئلا، عراق، عربستان، پاناما، نیکاراگوئه و ... واکسن کرونا خریداری کرده‌اند و احتمالا به زودی برنامه واکسیناسیون را آغاز می‌کنند.

واکسیناسیون کرونا در  آمریکا، کانادا و انگلیس هم آغاز شده است. 

این گمانه وجود دارد که مقامات بهداشت و درمان ایران دلخوش به تولید واکسن داخلی کرونا هستند اما منتقدان می‌گویند زمان زیادی تا تولید واکسن ایرانی مانده است. 

آخرین اخبار از واکسن ایرانی کرونا

در همین حال محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به جزییات فاز اول انجام تست انسانی واکسن کرونای ایرانی، گفت: "احتمالا فاز اول تست انسانی این واکسن از هفته اول دی ماه آغاز می‌شود."

دکتر مینو محرز درباره تست انسانی واکسن ایرانی کرونا به ایسنا گفت: "تاکنون تعداد بسیار زیادی برای شرکت در تست انسانی داوطلب شده‌اند و فاز اول تست انسانی واکسن کرونای ایرانی با ۵۶ نفر آغاز می‌شود."

او افزود: «در این فاز دو تزریق برای داوطلبان در فاصله دو هفته انجام می‌شود. یعنی ابتدا یک تزریق را انجام می‌دهند و دو هفته بعد هم تزریق دوم را انجام می‌دهند.»

محرز ادامه داد: «از آنجایی که شیوع بیماری کووید-۱۹ در سطح شهر زیاد است و ممکن است آنتی‌بادی افراد دچار اشکال شود، در سری اول داوطلبین در یک جای خاص نگهداری می‌شوند و بعد از اینکه نوبت دوم تزریق را انجام دادند، وضعیت آنتی‌ بادی شان چک می‌شود.»

او درباره شرایط داوطلبان شرکت در تست انسانی واکسن کرونا، گفت: "این افراد باید کاملا سالم باشند، تمام تست‌های لازم برایش انجام می‌شود، در عین حال نباید سابقه ابتلا به کووید-۱۹ را داشته باشد و آنتی‌بادی‌اش باید منفی باشد و بین ۱۸ تا ۵۰ سال باشد."

محرز پیش بینی کرد که اگر همه چیز با موفقیت پیش رود و تایید آن را هم از سازمان بهداشت جهانی دریافت کنیم، نهایتا در بهار بتوانیم واکسن کرونای ایرانی را داشته باشیم. نهایتا و حداکثر می‌توانیم اواخر بهار این واکسن را در صورت موفقیت داشته باشیم.

منبع: فرارو

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: