کد خبر: ۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
جابری انصاری خبر داد
جابری انصاری درباره تحرکات عربستان علیه ایران در منطقه گفت: منطقه ما دستخوش تحول درونی و بیرونی است و برخی دولت‌ها سعی بر ممانعت از تحولات دارند.
 حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری این هفته خود ادامه داد: سیاستی که تحولات طبیعی سیاسی و غیر سیاسی را نمی پذیرد و مقاومت می کند عقیم است.

وی با اشاره به سفر ظریف به نیویورک گفت: در سفر وزیر خارجه به نیویورک علاوه بر دیدارها و گفت‌وگوهای حاشیه‌ای با چند تن از نمایندگان گنگره گفت‌وگو شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که ایران در اجلاس سیکا که اواخر هفته جاری در پکن برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد ولی شخص وزیر به دلیل مجموعه برنامه‌هایی که دارند در این نشست شرکت نخواهند کرد و قطعاً نماینده‌ای از جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس حضور خواهد داشت.

از دولت‌های آذربایجان و ارمنستان درخواست کردیم دو طرف به سمت حل مسالمت‌آمیز مناقشه پیش بروند
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دیپلماسی فعال ایران برای حل عادلانه مناقشه قره باغ با توجه به نقض پی در پی آتش بس در این منطقه گفت:‌ ما صراحتا از ابتدای درگیری‌ها اعلام کردیم که تشدید تنش‌ها با توجه به مجموعه بحران ها در منطقه نتایج خطرناکی می‌تواند داشته باشد و کمربندی بی ثباتی را گسترش می‌دهد و در رایزنی‌های تلفنی و گفت‌وگوهای حضوری با دولت های آذربایجان و ارمنستان درخواست کردیم که دو طرف به سمت حل مسالمت آمیز این موضوع پیش بروند.

برای هرگونه مداخله و اعزام نیرو به سوریه باید هماهنگی و توافق دولت سوریه وجود داشته باشد
وی ادامه داد: ما آمادگی خود را برای ایفای نقش فعال تر در صورت درخواست دو دولت آذربایجان و ارمنستان اعلام کرده ایم. اما تا وقتی این درخواست مطرح نباشد به طور طبیعی از سازوکار بین‌المللی که مورد توافق دو طرف مناقشه است برای حل این مسأله حمایت می‌کنیم.

جابری انصاری درباره برخی مداخلات و تصمیمات برای اعزام نیرو از سوی دولت های فرامنطقه ای و منطقه‌ای به سوریه با بیان اینکه هرگونه مداخله خارجی بدون هماهنگی با دولت دمشق به تشدید این بحران می انجامد، افزود: در رابطه با هرگونه مداخله و اعزام نیرو به سوریه باید هماهنگی و توافق دولت سوریه وجود داشته باشد خارج از این قاعده هر گونه اقدامی تنها به تصویب بحران و پیچیده کردن آن منجر خواهد شد.

انجام هرگونه اقدامی در واکنش به رای دادگاه آمریکایی باید بر اساس محاسبات نتیجه‌بخش انجام شود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره اقدامات حقوقی ایران در واکنش به رای دادگاه آمریکایی در مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران پرسید گفت:‌ انجام هرگونه اقدامی در واکنش به چنین رویدادهایی باید بر اساس محاسبات نتیجه بخش انجام شود. در سطح بین‌المللی برخی قدرت ها بر اساس قدرتی که دارند و یا تصور می‌کنند قدرت دارند قوانین بین‌المللی را صراحتا نقض می‌کنند که نقض مبانی اولیه حقوق بین‌الملل است و در مورد رای دادگاه آمریکایی در مسأله اخیر در ارتباط با ایران کاملا بارز است. در عین حال این اولین بار نیست که در سطح بین‌المللی چنین نقض آشکاری صورت می گیرد.

وی افزود:‌ ایران در صورتی که امکان تاثیرگذاری و نتیجه بخشی از پیگیری روش‌های خارج از روابط دو جانبه در قالب قوانین بین‌المللی در ارتباط با حکم دادگاه آمریکایی وجود داشته باشد، اقدام می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: