کد خبر: ۲۷۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹
سخنگوی شورای نگهبان:
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ برای افزایش سقف سهام سازمان تامین اجتماعی چندین بار به شورا آمد و با ایراد مواجه شد که در آخرین اصلاح که مجلس به عمل آورد عدم مغایرت اش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.
نظامیان برای حضور در انتخاباب باید با نهاد خود قطع ارتباط کرده باشدقلم‌نیوز:عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز(شنبه) در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و به صورت مجازی برگزار شد،‌ ضمن تبریک روز پرستار به پرستاران و همچنین گرامی داشت سالروز شهادت دکتر مفتح و روز پژوهش و همچنین یاد و خاطره حضرت آیت الله یزدی و همچنین محکومیت شهادت شهید فخری زاده، اظهار داشت: در طول این مدت مصوبات متعددی در شورای نگهبان رسیدگی شد که برخی از آن ها منتشر شد و برخی از آنها نیز خبر شان منتشر نشد.

وی افزود: طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ که این طرح افزایش سقف سهام سازمان تامین اجتماعی بود که چندین بار به شورا آمده و با ایراد مواجه شده بود و در آخرین اصلاح که مجلس به عمل آورد عدم مغایرت اش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

کدخدایی ادامه داد: طرح استفساریه تبصره یک بند «ذ» ماده ۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را داشتیم که این طرح هم طرحی در ارتباط با جذب ایثارگران بود که مقرراتی را وضع کرده بود و تفسیری بود که مجلس داشت و افراد مشمول ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به صورتی که غیر از استخدام رسمی به کار گیری شده اند بر اساس آن شرایط به کار بگیرند که در دو نوبت قبل شورای نگهبان ایراداتی نسبت به آن داشت و مجلس ایرادها را برطرف کرد و در نهایت به تایید رسید.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا، فارس و مهر بخوانید؛

*{ در پاسخ به سوالی درباره  برگزاری انتخابات الکترونیک و اعلام آمادگی وزارت کشور در این رابطه و رایزنی شورا در این زمینه}: من قبلا اعلام کردم امسال ما علاوه بر سلامت انتخابات که وظیفه اصلی مان است وظیفه دیگری هم داریم و آن هم  سلامت مردم است و همه دستگاه ها و شورای نگهبان همت می  کنند و تا آنجایی که ممکن است براساس پروتکل‌های بهداشتی انتخابات را به نحوی برگزار کنند که کمترین آسیب به مردم برسد.

* کارگروه‌هایی در این زمینه  تشکیل شده و هماهنگی‌هایی صورت می گیرد البته برخی مطالب که مطرح می شود نیازمند قانون است و باید قانون را اصلاح کنیم و فرصت هست و آنچه که به شورا و وزارت کشور مربوط است که نیاز  به قانون  نیست  را انجام می دهیم مثل اینکه شعب را افزایش دهیم و افراد بیشتری را بر سر صندوق ها داشته باشیم از جمله تدابیری است که انجام می شود.

* انتخابات الکترونیکی را  تا آنجا که  زیرساخت‌ها اجازه داده وزارت کشور پیگیری کرده و مراحل زیادی انجام می شود و مراحل پایانی آن  انجام می شود و ما مخالفتی نداریم.

 *{ در پاسخ به سوالی  درباره بودجه سال آینده }: درباره بودجه فعلا نمیتوانم نکته‌ای بگویم چون  همه چیز در حال تغییر است و اخیرا رییس مجلس به رییس جمهور نامه ای نوشته اند و ما نگرانی هایی از قانون بودجه داریم و بودجه باید کارامد و واقعی و منطبق با نیازهای کشور باشد. نواقص بودجه  را در سالهای گذشته یادآوری کردیم و امسال هم گفتیم.

*{ در پاسخ درباره  لایحه " مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی"  و ضرورت تصویب هرچه سریعتر این لایحه}: هنوز آن را ندیدیم و نمی توانم اظهار نظر کنم ولی از لحاظ  موضوعی کار خوبی است و می تواند بسیاری از مشکلات را در کشور در سطوح مدیریتی حل کند  و نگرانی‌های  مردم را  برطرف کند و اظهارنظر را بعد ازدریافت مصوبه و بررسی آن در شورا اعلام می کنم.

کدخدایی

*{ درباره اصلاح قانون انتخابات}: تا زمانی که مصوبه اصلاح قانون انتخابات به‌دست‌مان نرسد، نمیتوانیم اعلام نظر کنیم اما اصل اصلاح قانون اقدام خوبی است.  اگر قرار است رای گیری مکاتبه‌ای یا پستی انجام شود، قانون چنین اجازه‌ای نمیدهد و اگر بناست چنین اقدامی انجام شود، قانون باید اصلاح شود.

* قانون بودجه ایرادات متعددی دارد و ما بارها ایرادات را به دولت و مجلس اعلام کردیم. مجلس نمی تواند شاکله بودجه را تغییر دهد. بودجه باید واقعی و منطبق بر نیازهای کشور باشد و توصیه می‌کنیم بودجه امسال هم همین گونه باشد.

*{ با اشاره به طرح مالیات بر خانه های خالی}: این طرح البته ایرادتی داشت و عمدتا ایرادات مربوط به حقوق مردم بود. خوشبختانه مجلس این ایرادات را مرتفع کرد و نهایتا عدم مغایرت این طرح با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

*{ با اشاره به تصویب طرح دو فوریتی  اقدام راهبردی برای لغو تحریم}: در نوبت بررسی اول، این طرح به دلیل عدم رعایت مفاد مصوبه شورای عالی امنیت ملی مورد اشکال قرار گرفت و اما بعد از رفع ایراد این موضوع در مجلس، عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه مختلف می‌توانند تفسیر خود را از قانون داشته باشند}: تفسیر قوانین بر عهده مجلس است و وقتی که قانونی به تایید شورای نگهبان می‌رسد، این انتظار است که همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به صورت واحد و یکصدا قانون را به شکل واحد به اجرا در بیاورند که مشکل نباشد. طبیعتا اگر ابهامی وجود دارد، دولت هم نمی‌تواند از مجلس درخواست تفسیر کند.

*{ در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات انتخابات}: یکی از مشکلاتی است که قبلاً هم گفتم و حوزه تبلیغات و اعلام آمادگی دو مقوله متفاوت است که باید مرزهای آن روشن شود. بر این اساس ما نمی توانیم خیلی صریح اظهار نظر کنیم که آیا اعلام آمادگی افراد به منزله تبلیغات محسوب می‌شود یا خیر. نیازمند قانون است اما اگر مصداق تبلیغات باشد، طبعاً تذکر خواهیم داد اما تا الان چیزی گزارش داده نشده است.

*{در پاسخ به سوال دیگری درباره مصوبه مجلس درباره سهام عدالت}: در این جهت مصوبه ای ارسال نشده است. اگر مصوبات قبلی باشد یا بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد، به زودی نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

*{ در پاسخ به سوالی درباره لایحه مدیریت تعارض منافع}: ما می‌توانیم بگوییم کار خوبی است و می تواند بسیاری از مشکلاتی را که در کشور در سطوح مدیریتی مختلف داریم، برطرف کند. شورای نگهبان بعد از دریافت مصوبه، درباره آن اعلام نظر می کند.

*{ در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا افرادی که رد صلاحیت شده بودند می توانند دوباره در انتخابات ثبت نام کنند}: طبق قانون همه کسانی که رد صلاحیت شدند می‌توانند در انتخابات ثبت نام کنند. اما اینکه تایید می‌شوند، بستگی به شرایط و پرونده ای دارد که در اختیار شورای نگهبان است.

*{ ضمن ذکر خاطراتی از آیت الله یزدی}: ما از او خاطرات زیادی داشتیم. وی از مردان بزرگ انقلاب اسلامی بود که در پیروزی انقلاب و بعد از آن سهم به سزایی داشت. او همیشه در جلسات شورای نگهبان جزو اولین کسانی بودند که حضور داشتند و تا پایان جلسه هم می‌ماندند و اگر جلسات فوق‌العاده داشتیم هم برای آن جلسات می‌آمد. همه مطالب را در چارچوب نظام اسلامی ارزیابی می‌کرد و این نگاه یک نگاه ارزشمند بود که در شورای نگهبان داشتیم و از آن بهره مند می شدیم.

*{در پاسخ به سوالی در خصوص حضور افراد نظامی در انتخابات و اینکه آیا باید حتما درجه آنان سرلشکر باشد}: طبیعتاً اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت نام و حضور در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد.

* اگر آن فرد نظامی باشد، درجات و اینگونه مسائل تاثیری ندارد. ممکن است فردی پایین ترین درجه را داشته باشد اما ثبت نام هم کند.‌ بنابراین نه‌تنها درجات تأثیری در بررسی صلاحیت‌ها ندارد بلکه بایدبا نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد و رسماً به ما اعلام کنند.

* برای رای‌گیری مکاتبه‌ای و پستی برای انتخابات آینده نیز، نیازمند قانون هستیم و آمادگی داریم نظرات مشورتی خود را در این زمینه به وزارت کشور و مجلس ارائه کنیم.

 

*{ در پاسخ به سوالی درباره ورود شورای نگهبان به فرآیند انتخابات شورای شهر و روستا}: چندین بار مجلس سعی کرد در دوره های مختلف قوانینی را وضع کند که نظارت بر انتخابات شوراها را به شورای نگهبان واگذار کند اما اعضای شورا نگهبان در این زمینه مخالفت کردند آن هم به این دلیل که نظارت بر انتخابات شوراها در اصل ۹۹ قانون نیامده است.

* البته ما آنقدر امکانات و نیرو در این زمینه نداریم تا ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین از نظر اجرایی ما موافق این موضوع نیستیم.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس در حال بررسی است که در آن نمایندگان حتی سکونت در خارج از کشور را مانع تایید صلاحیت ریاست جمهوری کردند و موضع شورای نگهبان در این میزان محدودیت چیست و اگر این طرح تایید شود، شما که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اید، مجاز به بررسی صلاحیت کاندیداها خواهید بود؟}: بنده که نمی‌خواهم در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنم.

* آنچه در قانون مدنی تاکنون بوده، بحث تابعیت بوده است که مانع تصدی در مجلس و ریاست جمهوری می‌شد که تشخیص کارشناسی مجلس این است که اقامت هم شامل آن می‌شود. باید ببینیم، شورای نگهبان چه نظری نسبت به این مسئله خواهد داد و من امروز صحبتی در این خصوص نمی‌کنم.

 

*{ با اشاره به طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه سلامت}: این طرح کاری هست که در جهت تنقیح قوانین به موجب قانون سال ۸۹ در مجلس انجام می‌شود و بخشی از آن در حوزه سلامت بود که شورای نگهبان ایرادهایی در وهله اول داشت و پس از رفع ایراد عدم مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

*{ با اشاره به لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی}: این لایحه مواجهه با ایراد شده بود و ایراد هم در خصوص افراد کم بضاعتی بود که امکان بیمه کردن خودشان را نداشتند و فقهای شورای نگهبان ایراد گرفته بودند که نسبت به اینگونه افراد چه تکلیفی هست و چه اقدامی باید صورت بگیرد که مجلس با اصلاحیه این بخش ایراد شورای نگهبان را برطرف کرد و عدم مغایرتش با شرح مقدس قانون اساسی اعلام شد.

* طرح بعدی طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بود، این طرح هم درخصوص ساختار جدیدی بود که برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی بود که یک نوبت با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود و بعد از رفع ایرادات عدم مغایرتش با شرع مقدس قانون اساسی اعلام شد.

* درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده دو مصوبه داشتیم، یک مصوبه تمدید مهلت اجرای آزمایشی بود که این مهلت آزمایشی با توجه به این که در خلاء بی قانونی قرار می‌گرفتیم عدم مغایرت آن با شرع مقدس قانون اساسی اعلام شد و نسبت به خود قانون رسیدگی‌ها در حال انجام است.

 

*{ درباره طرح تنظیم برخی از مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش}: این طرح که به مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان موسوم شده است خیلی از عزیزان فرهنگی پیگیر آن بودند که البته ایرادهایی داشت، ۴بار مواجه با ایراد شورای نگهبان شده بود و در نهایت با رفع ایرادات از سوی مجلس، عدم مغایرت با شرع و قانون اعلام شد.

* طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم را نیز داشتیم که این طرح هم موسوم به مالیات بر خانه های خالی بود، این طرح هم البته ایرادهایی داشت و از سوی اعضای شورای نگهبان در دو مرحله مواجهه با ایراد شده بود و عمدتاً هم ایرادات مربوط به حقوق مردم بود و اینکه تصمیماتی که گرفته می‌شود حقوق مردم را تحت‌الشعاع قرار ندهد و خوشبختانه مجلس  آن را مرتفع کرد و عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی تایید شد.

*{ درباره طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی}: این طرح هم در یک نوبت مغایر با اصل ۷۵ شناخته شد چون منابعی که تعیین کرده بودند، شاید واقعی نبود و همچنین ابهامی وجود داشت که مقصود از سایر دهک‌ها روشن نشده بود و این ابهام را اعضاء شورای نگهبان داشتند که در هر دو مرحله مجلس ایرادات را برطرف کرد و عدم مغایرت آن هم با شرع مقدس قانون اساسی اعلام شد.

منبع: اقتصادنیوز
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: