کد خبر: ۲۷۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه ۹۹
شاخص کل بورس در ۳۰ دقیقه ابتدای بازار امروز ۴۵ هزار واحد سقوط کرد. از دست دادن حمایت ۱.۵ میلیون واحدی برای بورس گران تمام شد و شاخص کل با این سقوط ترسناک به محدوده یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحد رسید.
قلم‌نیوز:شاخص کل بورس در ۳۰ دقیقه ابتدای بازار امروز ۴۵ هزار واحد سقوط کرد. از دست دادن حمایت ۱.۵ میلیون واحدی برای بورس گران تمام شد و شاخص کل با این سقوط ترسناک به محدوده یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحد رسید. تا اینجای کار شاخص کل ۳.۰۷ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۶۵ درصد کاهش پیدا کرده‌اند. عمده ریزش بورس بر عهده نماد‌های فارس، فملی، فولاد، شستا، شپنا، کگل و تاپیکو است.
 
آیا ریزش بورس دوباره آغاز شده؟

در ساعات ابتدایی معاملات امروز از مجموع ۳۰۱ نماد بورسی، تنها ۲۶ نماد با رنگ سبز به تابلو آمده‌اند. شاهد کاهش قیمت سهام در ۲۷۵ نماد هستیم. همچنین در بازار فرابورس، از مجموع ۲۲۹ نماد معامله شده، ۴۵ نماد در مدار صعودی حرکت می‌کنند و ۱۸۴ نماد رنگ قرمز به خود گرفته‌اند. با این حساب می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد نماد‌ها امروز روند نزولی دارند و نگرانی بابت ریزش دوباره بازار افزایش پیدا کرده است.


 
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه ۹۹
نقشه بازار در ابتدای معاملات روز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه
 
نقشه بازار امروز سراسر قرمزرنگ است و به سختی می‌توان نقاط سبز روی آن پیدا کرد. فلزات اساسی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند و در بین آن‌ها تنها نماد‌های فروس و فالوم در مدار صعودی قرار دارند. در تمام نماد‌های بانکی به جز وپاسار صف فروش تشکیل شده و خودرویی‌ها به جز خعمرا، خمحور و خکار وضعیت مشابهی دارند. حمایت ۱۰ هزار تومان برای صندوق پالایش هنوز پابرجاست و مانع ریزش قیمت این صندوق ETF شده است. در طرف مقابل دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی بیش از پنج درصد ارزش خود را از دست داده‌اند. در گروه قرمزرنگ محصولات شیمیایی، نماد‌های شصدف، شسینا، شلعاب و شگامرن در مدار صعودی حرکت می‌کنند. فرآوره‌های نفتی همگی به صف فروش رسیده‌اند. دانا و بپاس تنها نماد‌های سبزرنگ گروه بیمه‌ها هستند. تعداد نماد‌های سبز در گروه غذایی‌ها بیشتر به چشم می‌آید. هولدینگ‌ها، دارویی‌ها، سیمانی‌ها، لیزینگ‌ها، لاستیک و پلاستیک، عرضه برق و گاز، استخراج کانه‌های فلزی، نهاد‌های مالی، قند و شکر، مخابرات و کاشی و سرامیک از جمله گروه‌هایی هستند که اکثر غریب به اتفاق نمادهایشان به صف فروش رسیده‌اند.  
 
تشکیل صف فروش در دو سوم نماد‌ها

۳۸۸ نماد که ۶۳ درصد بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند، شاهد تشکیل صف فروش هستند. ارزش کل صف‌های فروش در ابتدای معاملات امروز بازار سرمایه به شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و یادآور روز‌های ریزش سه ماه شهریور تا آبان است. در این روز ۵۴ نماد همچنان صف خرید دارند و ارزش صف آن‌ها حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.
 
شپنا؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

نماد‌های شاخص‌ساز فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش را تحت سلطه گرفته‌اند. بیش از ۱۰ هزار سهامدار شپنا، ۱۸۵ میلیون سهام این شرکت را به ارزش ۳۰۷ میلیارد تومان به فروش گذاشته و فعلا خریداری برای آن وجود ندارد. وپارس با صف فروش ۲۹۰ میلیارد تومانی در مقام دوم قرار دارد و شستا با صف فروش ۲۳۴ میلیارد تومانی در رتبه سوم ایستاده است. خگستر، خساپا، خودرو، شبندر، دی، غصینو، ذوب، ودی، کرمان، فرابورس و شاروم از دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین در ابتدای معاملات امروز هستند.  
 
کگهر؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

نماد‌هایی که به تازگی عرضه اولیه شده‌اند در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید قرار دارند، اما اگر آن‌ها را کنار بگذاریم، رتبه اول به نماد کگهر با صف خرید ۷۴ میلیارد تومانی می‌رسد. بموتو با صف ۵۱ میلیارد تومانی در رتبه دوم و کماسه با صف خرید ۴۹ میلیارد تومانی در مقام سوم قرار دارند.

در بین نماد‌های عرضه اولیه، صف خرید بوعلی امروز ۷۶۰ میلیارد تومان، وکبهمن ۲۰۰ میلیارد تومان و چخزر ۹۵ میلیارد تومان ارزش دارد. از جمله دیگر نماد‌های دارای صف خرید در بازار قرمزرنگ امروز می‌توان به رافزا، غگیلا، حآسا، کتوکا، لوتوس، فروس، شسینا و ونیکی اشاره کرد.
 
سنگر پالایش فروریخت
صندوق سرمایه‌گذاری ETF پالایش یکم نتوانست در برابر فشار فروشنده‌ها مقاومت کند و بعد از دو هفته بالاخره سد ۱۰ هزار تومانی قیمت این صندوق فروریخت و قیمت واحد‌های صندوق با کاهش ۶.۴ درصدی نسبت به روز گذشته به ۹ هزار و ۴۳۰ تومان رسید. با این حساب کسانی که در پذیره‌نویسی واحد‌های صندوق پالایش شرکت کرده بودند بعد از سه ماه انتظار حالا بازدهی سارمایه‌گذاری آن‌ها به منفی ۵.۷ درصد رسیده است. ارزش NAV هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق پالایش امروز ۹ هزار و ۵۳۸ تومان بود.
 
سقوط آزاد ۵۵ هزار واحدی در روز سخت بورس
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه با سقوط ۵۵ هزار و ۸۰۵ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۲۸ هزار و ۳۵۲ واحد رسید و در آستانه ورود به کانال ۱.۳ میلیون قرار گرفت. در این روز سخت اکثر غریب به اتفاق نماد‌ها صف فروش داشتند و با ریزش قیمت مواجه شدند. شاخص کل تا پایان معاملات ۳.۷۶ درصد و شاخص هم‌وزن ۲.۳۸ درصد عقب‌نشینی کردند. نماد‌های فارس، فملی، فولاد، شستا، کگل، شپنا و تاپیکو امروز بیشترین تاثیر را در سقوط شاخص کل داشتند.  
 
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه ۹۹
نقشه بازار در پایان معاملات روز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه
 
بررسی نقشه بازار در پایان ساعت کاری نشان می‌دهد عمده معاملات در نماد‌های شاخص‌ساز اتفاق افتاده و برای همین نماد‌های این شرکت‌ها ابعاد بزرگتری نسبت به دیگر نماد‌ها دارد. بیشترین معاملات امروز مربوط به گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. چراکه این گروه دامنه نوسان ندارد و بدون تشکیل صف همچنان معاملات آن در جریان بود. هرچند این اتفاق باعث شد قیمت واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سهامی بیش از پنج درصد و بعضا تا ۱۰ درصد سقوط کند. در گروه فلزات اساسی وتوکا، وسدید و میدکو از صف فروش فرار کردند و فپنتا و فالوم در این بازار عجیب و غریب، صف خرید داشتند. در بین خودرویی‌ها ختراک و خکار تنها نماد‌های سبزرنگ بودند. نماد‌های شپارس، شپترو و شگل هم تنها نماد‌های سبزرنگ گروه محصولات شیمیایی بودند. تمام نمادهای گروه بانکی امروز صف فروش داشتند. سرمایه‌گذاری‎‌ها به جز وتوصا، بیمه‌ها به جز دانا، غذایی‌ها به جز غدام، غچین و غفارس، استخراج کانه‌های فلزی، پالایشگاه‌ها، هولدینگ‌ها، دارویی‌ها، سیمانی‌ها، حمل و نقل، نهاد‌های مالی، عرضه برق و گاز، لاستیک و پلاستیک، لیزینگ‌ها، کاغذی‌ها و حمل و نقل از جمله دیگر گروه‌های سراسر قرمز بازار امروز بودند.
 
کاهش ارزش معاملات به ۱۱ هزار میلیارد تومان
معامله‌گران بورس امروز بیش از هفت میلیارد و ۲۱۱ میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب ۷۶۲ هزار معامله به ارزش هفت هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات سه هزار و ۹۸۳ میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود ۱۱ هزار و ۲۱۱ میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به روز گذشته تقریبا نصف شده و نشان از بی‌رونق شدن بورس در بازار امروز دارد.  


منبع: فرارو
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: