کد خبر: ۲۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹
کنایه‌های بایدن به ترامپ در اولین سخنرانی
نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ۳۰۶ رأی الکترالی را که در مجمع گزینندگان به دست آورد، یک «پیروزی قاطع» توصیف کرد و خواستار عدم تکرار حملات رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به انتخابات شد.
قلم‌نیوز: رسانه‌های آمریکایی بامداد سه‌شنبه 25 آذر ماه گزارش دادند «مجمع گزینندگان» این کشور موسوم به «الکترال کالج»، پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری را تایید کرد.

بر این اساس، مجمع گزینندگان آمریکا اعلام کرد با رأی برگزینندگان ایالت کالیفرنیا به بایدن، او توانسته از حد نصاب ۲۷۰ رأی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری عبور کند.

ایالت کالیفرنیا دارای ۵۵ رأی الکترال بود که همگی آنها با انتخاب بایدن، باعث شدند او به ۳۰۲ رأی الکترال در انتخابات ریاست‌جمهوری برسد و پیروزی‌اش تایید شود.

با مشخص شدن تکلیف چهار رأی الکترال باقی‌مانده، روند رأی‌گیری از مجمع گزینندگان آمریکا (الکترال کالج) به پایان رسید.

طبق آمار اعلام شده توسط روزنامه «نیویورک‌تایمز»،  ۴ گزیننده (الکتور) ایالت هاوایی نیز به بایدن رأی دادند تا شمارش آراء الکترال وی به ۳۰۶ رأی برسد.

از طرفی اما «دونالد ترامپ» ۲۳۲ رأی الکترال کسب کرده و در واقع به میزان آراء تعهدشده در پی رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در روز سوم نوامبر رسیده است.

اصطلاح «برگزیننده‌ی بی‌وفا» نیز به الکتوری گفته می‌شود که به نامزد پیروز (بر اساس آراء مردمی) در ایالت خود رأی ندهد.

۵۳۸ نماینده موسوم به «گزیننده‌های رئیس‌جمهور» با شرکت در جلساتی در ایالت‌های خود رأیشان را بر اساس نتایج آرای مردمی به یکی از دو نامزد انتخابات دادند. آرای الکترال روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ طی جلسه‌ای در کنگره با حضور اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان شمارش خواهد شد. 

«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، بعد از اتمام روند رأی‌گیری از مجمع گزینندگان آمریکا و تایید پیروزی‌اش در انتخابات، به سخنرانی زنده در شهر «ولمینگتون» در ایالت دِلاوِر پرداخت.

بایدن در این سخنرانی، گفت: «رأی‌گیری امروز مجمع گزینندگان نشان داد که آمریکایی‌ها علی‌رغم همه‌گیری کرونا، مشارکت عظیمی داشتند. بیش از ۱۵۵ میلیون آمریکایی رأی دادند».

وی با بیان اینکه سیاسیون در ایالات متحده، قدرت را [خود] به دست نمی‌گیرند بلکه مردم آن (قدرت) را به آنها می‌دهند، توضیح داد: «بیش از ۸۱ میلیون آمریکایی به من و کاملا هریس رأی دادند، که یک رقم بی‌سابقه تاریخی است».

این سیاستمدار آمریکایی ضمن اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند این انتخابات، عادلانه و صادقانه بود، ادامه داد: «امیدوارم دیگر شاهد این نباشیم که کسی مورد تهدید و سوءاستفاده [از قدرت] قرار بگیرد، چیزی که در پسآمد این انتخابات دیدیم».

بایدن سپس به موضوع تلاش‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تغییر نتیجه انتخابات پرداخته و اظهار داشت: «ستاد انتخاباتی ترامپ، چند ده شکایت را علیه این انتخابات ارائه کرد، همه آنها بارها شنیده شده و در دادگاه بررسی شده و مشخص شد که بی‌اساس بودند»

وی با بیان اینکه ۳۰۶ رأی الکترالی که به او و «کاملا هریس» معاونش توسط مجمع گزینندگان داده شد، دقیقا همان رقم آراء الکترالی است که ترامپ در سال ۲۰۱۶ به دست آورد، گفت: «در آن زمان، ترامپ آن نتیجه الکترال را پیروزی قاطع توصیف کرد... با احترام به آنها توصیه می‌کنم این بار نیز همان کار را کنند».

پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه بیش از ۸۰ قاضی در سراسر این کشور به ترامپ گفتند که هیچ مدرکی از نادرست بودن نتایج انتخابات وجود ندارد، افزود: «بعضی ایالت‌ها به بازشماری کشیده شدند. تمام شمارش‌ها تایید شدند. نتایج جورجیا ۳ بار شمارش شدند، [ولی] نتیجه تغییری نکرد».

بایدن موضع ترامپ و وکلای او در تلاش برای لغو نتایج انتخابات را «بسیار افراطی» توصیف کرده و گفت: «در این میان یک گروه از دیوان عالی و دادگاه‌ها می‌خواهد که ریاست‌جمهوری را دو دستی به نامزدی تقدیم کند که رأی الکترال و رأی مردمی را از دست داد و در تک تک ایالت‌هایی که تلاش داشتند تغییر نتیجه دهند، شکست خورد».

بامداد امروز بود که با اتمام روند رأی‌گیری از مجمع گزینندگان آمریکا (الکترال کالج)، پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور با ۳۰۶ رأی الکترال تایید شد.


منبع: فارس
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: