کد خبر: ۲۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۵ آذر ۱۳۹۹
تامین 100 درصدی نهاده هم حریف مرغ نشد!
از ابتدای امسال ،گوشت مرغ در بازار نوسانات عجیب‌وغریبی را تجربه کرده است از قیمت 10 هزار تومان در فروردین‌ تا قیمت 36 و 40 هزار تومان در آبان و تمام این نوسانات را مرغداران معلول یک موضوع می‌دانستند و آن این که دولت در تأمین نهاده دامی موردنیاز کوتاهی می‌کند.
قلم‌نیوز:اما امروز که بنا بر اذعان معاون امور دام جهاد کشاورزی، دولت 100 درصد نهاده دامی را برای مرغداران تأمین می‌کند قیمت مرغ حتی مصوبه ستاد تنظیم بازار یعنی 20 هزارو400تومان را هم رعایت نمی‌کند و گران تر به فروش می رسد.

از ابتدای امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و پیشی گرفتن عرضه بر مصرف در بازار مرغ، قیمت هر کیلو مرغ برای مصرف‌کننده به 10 هزار تومان هم رسید و دولت برای حمایت از مرغدار اقدام به خرید مرغ باقیمت 12 هزارو800تومان کرد اما دیری نپایید که در تیرماه قیمت مرغ به حدود 18 هزار تومان در بازار مشهد رسید و مرغداران دلیل اصلی آن را نبود نهاده دامی بیان می‌کردند و جوجه ریزی را توجیه‌پذیر نمی‌دانستند، تحت همین شرایط بود که دولت قیمت مرغ را در شهریور15هزارو500 تومان تعیین کرد اما بازار بازهم از این قیمت تبعیت نکرد.

در گزارش  30 مهرماه روزنامه خراسان رضوی با عنوان "مرغ و تخم‌مرغ با ارز نیمایی چند؟"  به این موضوع پرداختیم و  انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان درباره قیمت هر کیلو مرغ زنده اعلام کرد؛ درصورتی‌که دولت  100 درصد نهاده دامی را با ارز 4200 تومانی تأمین کند قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ زنده در مرغداری  12هزارو300 تومان خواهد بود و چنان چه  دولت 50 درصد نهاده را تأمین کند قیمت هر کیلو مرغ زنده به 14هزارو950 تومان خواهد رسید.

علاوه بر این درصورتی‌که دولت ارز 4200 تومانی را از نهاده موردنیاز مرغدار حذف کند قیمت هر کیلو مرغ زنده در مرغداری به 19هزارو550 تومان خواهد رسید. معاون امور دام استان نیز ضمن تایید قیمت‌های اعلام‌شده، قیمت هر کیلو گوشت مرغ درصورتی‌که دولت تمام نهاده را با ارز 4200 تومانی تأمین کند 14هزار تومان و برای مصرف‌کننده 15هزارو500 تومان اعلام کرد. جعفری همچنین قیمت هر کیلو گوشت مرغ را در شرایط فعلی و در صورت تأمین 50 درصد نهاده  از سوی دولت 20 هزار تومان اعلام کرد.

این متولی امور دام استان قیمت هر کیلو گوشت مرغ را درصورتی‌که دولت ارز 4200 تومانی را از تأمین نهاده دامی موردنیاز مرغدار حذف کند بین 25 تا27 هزار تومان یعنی افزایش حدود 80 درصدی نسبت به قیمت 14 هزار تومان بیان کرد.

بااین‌حال ما در مهرماه شاهد کاهش جوجه ریزی بودیم و نتیجه این کاهش جوجه ریزی سر به فلک کشیدن قیمت گوشت مرغ در آبان بود که در فاصله یک روز قیمت این محصول 10 هزار تومان گران‌تر شد و به 36 هزار تومان رسید و متولیان دلیل آن را کاهش جوجه ریزی دانستند و اعلام کردند تا دو هفته بعد این قیمت کاهش پیدا خواهد کرد که این اتفاق رخ داد و قیمت گوشت مرغ طی 10 روز به 26 هزار تومان کاهش پیدا کرد.

مرغدار نهاده را در بازار آزاد می‌فروشد

معاون اقتصادی و جانشین استاندار در جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار استان ضمن انتقاد از عملکرد مرغداران اظهار کرد: از مرغدار یا دامدار قابل‌پذیرش نیست که نهاده وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کند و به‌جای مصرف آن برای پرورش دام و طیور، آن را گران‌تر از قیمت اصلی‌اش در بازار بفروشد. به گزارش روابط عمومی استانداری، رسولیان در نشست کارگروه تنظیم بازار استان از مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی بازار مرغ خواست، نشستی با صاحبان واحدهای مرغدار در خراسان رضوی برگزار و تولیدکنندگان را راجع به مبانی قیمت‌گذاری گوشت مرغ توجیه کنند.

وی با اظهار نگرانی برای عرضه خارج از شبکه نهاده دامی در استان ادامه داد: از مرغدار یا دامدار قابل‌پذیرش نیست که نهاده وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کند و به‌جای مصرف آن برای پرورش دام و طیور، آن را گران‌تر از قیمت اصلی‌اش در بازار بفروشد.

رسولیان از مدیران تعزیرات حکومتی و سازمان جهاد کشاورزی استان خواست گزارش دقیقی از نحوه تأمین و عرضه نهاده و برخوردهای نظارتی با آن‌ها تهیه کنند و در نشست بعدی کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی ارائه دهند. وی گفت: وضعیت قیمت‌ها در آذرماه نسبت به ماه قبل از آن در گروه‌های مختلف کالایی بهبودیافته به‌طوری‌که قیمت هفت‌قلم کالا در گروه مواد غذایی، چهار قلم کالا در گروه نهاده‌ها و پنج قلم کالا در گروه آهن‌آلات کاهش‌یافته است. در این میان قیمت گوشت گوساله و شکر در استان بیشتر از قیمت میانگین آن در کشور است که باید بررسی بیشتری در این زمینه انجام شود.

100 درصد نهاده دامی در آبان به مرغدار داده شد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از مجموع ۶۷۰ هزار تن نهاده دامی که از ابتدای امسال تا ۲۱ آذرماه در خراسان رضوی تأمین‌شده، ۴۳.۹ درصد از نیاز دامی خراسان رضوی را برآورده کرده اما از ابتدای آبان نیاز واحدهای طیور به نهاده دامی به‌صورت ۱۰۰ درصد تأمین‌شده است.

مجید جعفری افزود: طی هشت‌ماه امسال ۲۵ هزار و ۴۱۱ مورد پایش از  واحدهای پرورش دام و طیور خراسان رضوی که نهاده دامی تحویل می‌گیرند انجام‌شده است که منجر به کشف ۶۸۲ مغایرت با میزان نهاده تحویلی، ۲۷ مورد تأخیر در تحویل بار نهاده، ۲۱۶ مورد تحویل ندادن نهاده و ۱۷۱ مورد کسری در بازار نهاده دامی شده است.

اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با تأکید بر عرضه عمده گوشت مرغ در کشتارگاه و توزیع آن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت در بازار گفت: برخی افراد نهاده‌های دامی تولید داخل کشور را خریداری و در بازار به قیمت به نسبت بالایی عرضه می‌کنند. وی با اشاره به وجود هزار و ۶۵۰ واحد مرغداری در خراسان رضوی افزود: اگر روند کاهشی جوجه ریزی در استان ادامه داشته باشد دو ماه دیگر میزان گوشت مرغ در بازار کاهش خواهد یافت. غفوری مقدم معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان نیز در این نشست گفت: در ابتدای تشدید نظارت‌ها بر توزیع گوشت مرغ در بازار استان، کشتار مرغ کاهش یافت و به ۱۰۰ هزار قطعه در شبانه‌روز رسید. بعد از الزام سازمان جهاد کشاورزی به عرضه گوشت مرغ باقیمت مصوب ۲۰۴ هزار ریال، کشتار مرغ افزایش یافت و به ۲۴۵ هزار قطعه در شبانه‌روز رسید و به همان نسبت قیمت گوشت مرغ در استان کاهش یافت.

بااین‌حال باید توجه داشت تا پیش ‌از این مرغدار، دلیل گرانی مرغ را نبود نهاده دامی می‌دانست و امروز که مردم در حال خرید و مصرف گوشت مرغی هستند که جوجه ریزی آن در آبان انجام‌شده و بنا بر اذعان معاون پشتیبانی امور دام 100 درصد نهاده در آبان ماه به مرغدار داده‌شده است بازهم قیمت مرغ بالاتر از قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود. 30 مهرماه معاون پشتیبانی امور دام قیمت هر کیلو مرغ با 100 درصد نهاده دامی را برای مصرف‌کننده15 هزارو500 تومان اعلام کرده بود پس چرا امروز که مرغدار 100 درصد نهاده دامی را دریافت می‌کند قیمت مرغ به حتی حدود این قیمت کاهش پیدا نکرده است؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت وگو با خراسان رضوی قیمت هر کیلو مرغ را با تأمین 100 درصدی نهاده دامی از سوی دولت، درِ مرغداری 14 هزارو400تومان می‌داند و می‌گوید: بر اساس قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ برای مصرف‌کننده با تأمین 100 درصدی نهاده دامی از سوی دولت 20 هزارو400تومان است. اورانی می‌گوید: مرغدار معتقد است که نهاده 70 درصد قیمت مرغ را تعیین می‌کند و دولت 30 درصد دیگر تغییرها مانند هزینه کارگر، واکسن و امثال آن را که گران شده،  در نظر نگرفته است. اما وی درباره قیمت‌های اعلام‌شده از سوی معاونش درباره قیمت 15 هزارو500تومانی گوشت مرغ برای مصرف‌کننده در صورت تأمین 100 درصدی نهاده دامی از سوی دولت بیان می کند: بنده این قیمت را قبول ندارم و هزینه‌های تولید برای مرغدار زیاد شده است ونمی توانیم به مرغدار فشار بیاوریم که به رغم متضرر شدن جوجه ریزی کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان معتقد است که ستاد تنظیم بازار کشور قیمت 20 هزارو400تومان برای هر کیلو مرغ را با در نظر گرفتن شرایط تأمین نهاده دامی به‌صورت 100 درصد از سوی دولت تعیین کرده است. درحالی‌که  دربند دو مصوبه ستاد تنظیم بازار آمده است "قیمت مرغ زنده درِ کشتارگاه 14 هزارو100تومان (با احتساب تمام هزینه‌های ناشی از کمبود نهاده، آزادسازی ارز واکسن و ...) تعیین گردید". درواقع مصوبه ستاد تنظیم بازار به صراحت اعلام کرده است که قیمت تعیین‌شده برای گوشت مرغ زنده با در نظر گرفتن کسری نهاده دامی تعیین‌شده است که درآن دوره بنا بر اذعان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان دولت کمتر از 50 درصد نهاده دامی موردنیاز را تأمین می‌کرد. لذا جای سؤال دارد امروز که دولت 100 درصد نهاده دامی را تأمین کرده قیمت مرغ هیچ تفاوتی با شرایط تأمین 40 درصدی نهاده دامی نکرده است و به رغم هزینه‌های سنگین دولت برای تأمین ارز 4200 تومانی برای تهیه نهاده دامی چرا بازهم قیمت مرغ همچنان حدود 26 هزار تومان است؟

منبع:  خراسان

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: