کد خبر: ۲۷۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹
سهم‌‌ بهارستانی‌ها از مذاکرات
«مذاکره با آمریکا را خلاف منافع ملی می‌دانند و مخالف آن هستند؛ مگر اینکه در تیم مذاکره‌کننده قرار بگیرند»؛ این موضع رسمی نمایندگان مجلس یازدهم در قبال دولت، برجام و مذاکرات احتمالی در آینده است.
قلم‌نیوز:  بهارستانی‌ها که هفته گذشته با تصویب طرح اقدام راهبردی در مقابله با تحریم‌ها به پیشواز مخالفت با هرگونه احتمال بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها رفتند، اکنون با آغاز هفته از سهم‌خواهی در مذاکرات احتمالی می‌گویند.

البته همچنان از یک سو بر طبل مخالفت با برجام می‌کوبند و مذاکره را نفی می‌کنند و از سویی دیگر به دنبال حضور در تیم مذاکره‌کننده هستند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در همین زمینه گفته است: قطعا در مذاکرات آینده چند نفر از نمایندگان مجلس هم باید در مذاکرات حضور داشته باشند و اجازه نخواهیم داد که چند نفر برای کشور نسخه بپیچند.

البته فریدون عباسی‌دوانی در گفت‌وگو با خانه ملت، به هدف مجلس از تصویب طرح اقدام راهبردی برای تحت فشار قراردادن تیم مذاکره‌کننده برای قبول نمایندگانی از مجلس در این تیم اشاره می‌کند و می‌گوید: با تصویب اقدام راهبردی در مقابله با تحریم‌ها مذاکره‌کنندگان کشورمان متوجه خواهند شد که باید به خطوط قرمز تعیین‌شده پایبند باشند و مطابق آن پای میز مذاکره بروند و دیگر به آنها این اجازه را نخواهیم داد که مانند معاهده برجام با دستان خالی به مذاکره بنشینند.

متأسفانه این طایفه برجامی کشور را خلع سلاح کرد و بعد از آن پا به میدان مذاکره گذاشتند و گفتند ما نتوانستیم خطوط قرمز را حفظ کنیم؛ اما این دفعه برای رعایت‌نکردن خطوط قرمز مجازات هم تعیین کرده‌ایم و باید بدانند که مذاکره باید عزتمندانه باشد و زیر بار حرف زور تروئیکای اروپایی نروند.‌

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح می‌کند: مذاکره امر ناپسندی نبوده و همیشه هم باید وجود داشته باشد. حتی آمریکایی‌ها در حوزه اقتصادی می‌توانند با ما مذاکره کنند؛ اما در برجام این اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا‌که آنها از برجام خارج شدند؛ بنابراین در ابتدا باید به برجام بازگردند و آن سوی میز مانند کشورهای دیگر به مباحثه بپردازند و البته چنین اقدامی مشروط بر این بوده که همه تحریم‌هایی را که باید در روز امضای برجام لغو می‌شد، ملغی کنند و پس از آن باید بگویند که چرا در چند سال اخیر ما را تحت فشار گذاشتند و باید خسارت را هم بپذیرند و این معنای مذاکره است.

این دفعه هم هدف از مذاکره می‌تواند به ازای دریافت غرامت باشد؛ چرا‌که باید از حقوق خود بهره‌مند شویم. رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور در بیان پیش‌شرط‌های مذاکره عنوان کرده است: اگر بخواهیم مذاکره‌ای را بپذیریم، دیگر از موضع ضعف نخواهد بود و اگر مذاکره‌کنندگان کشورمان بخواهند پای میز مذاکره بنشینند، باید غنی‌سازی بیشتر را هم طلب کنند و همچنین تحریم بانک مرکزی، بیمه و... نیز باید در همان ابتدای مذاکره برداشته شود.

به اعتقاد این نماینده مجلس در حقیقت با تصویب قانون اقدام راهبردی در مقابله با تحریم‌ها مجلس شورای اسلامی به دولت کمک کرده است و گفته قطعا ما اجازه قبیله‌گرایی در مذاکرات بین‌المللی را به احدی نخواهیم داد و باید با اجماع و خرد جمعی تیم مذاکره‌کننده به مذاکره بپردازد؛ ضمن اینکه از این پس نمایندگان مجلس نیز در مذاکرات باید حضور داشته باشند؛ زیرا نمی‌شود که چند نفر از دولت یا یک گروه خاص نسخه‌ای برای همه مملکت بپیچند.‌درهمین راستا، رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به نشست آتی کمیسیون مشترک برجام گفته است: ایران زیر بار مذاکره و توافق جدید نمی‌رود.

این عضو کمیسیون امنیت مجلس در توصیه‌ای به دستگاه دیپلماسی عنوان کرده است: در نشست مشترک برجام انتظار می‌رود که آقای عراقچی به‌عنوان نماینده ایران بر دو نکته تأکید کنند: در گام نخست بیان شود که بهترین توافق برجام است و ایران زیر بار قرارداد، گفت‌وگو و مذاکره جدید نمی‌رود. همچنین به گروه 1+4 تأکید شود که در‌صورتی‌که غربی‌ها به مسیر اجرای تعهدات خود در قالب برجام برگردند، قطعا ایران نیز به تعهدات گذشته خود عمل می‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: در مصوبه مجلس اشاره شده که چنانچه غربی‌ها به تعهدات برجامی خود عمل کنند و پایبندی آنها از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تأیید شود، قطعا ایران هم دلیلی ندارد که به تعهدات برجامی خود برنگردد.‌یک بام و دو هوایی در برخورد با برجام و مذاکرات آینده در میان نمایندگان مجلس در حال تبدیل‌شدن به سهم‌خواهی آشکار از دولت برای موافقت و همراهی در مذاکرات احتمالی است.

رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام یک خواست عمومی در ایران است؛ اما نگاه نمایندگان مجلس به دستاورد این مذاکرات به جای منافع ملی شبیه به منافع حزبی و حتی شخصی است.‌

مجلسی که در اقدامی شتاب‌زده طرح اقدام را تصویب کرد و رئیس آن بدون توجه به فرصت رئیس‌جمهور برای ابلاغ طرح مصوب، آن را ابلاغ کرد، اکنون به دنبال صندلی در مذاکرات است. این رفتارهای مجلسیان به اقدامات تبلیغاتی با نیم‌نگاهی به انتخابات برای بالابردن شانس اصولگرایان و نماینده مورد حمایت اکثریت مجلس در 1400 تعبیر می‌شود که از یک سو شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند و از سویی به دنبال مذاکره با آن هستند.

منبع: شرق
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: