کد خبر: ۲۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹
الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک بدن را تا دو سال دربرابر بیماری کرونا ایمن می‌کند.
قلم‌نیوز:الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک بدن را تا دو سال دربرابر بیماری کرونا ایمن می کند.

الکساندر گینزبورگ که مرکز ویروس شناسی گاملیا تحت ریاست وی واکسن اسپوتنیک وی را تولید کرده است روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی در شبکه روسیه یک گفت: واکسن اسپوتنیک وی بر پلتفرمی ایجاد شده است که بر اساس آن واکسن ابولا ساخته شد و می‌تواند تا دو سال و حتی بیشتربه بدن در برابر کرونا ایمنی بدهد.

وی افزود: واکسن اسپوتنیک وی تا ۹۶ درصد تضمین می‌دهد که فردی که واکسن بزند به بیماری کرونا مبتلا نخواهد شد. اما اگر فردی که این واکسن را زده باشد به کرونا هم مبتلا شود حالت بسیار خفیف این بیماری را در مقایسه با فردی که واکسن نزده خواهد داشت.

پروفسور گینزبورگ گفت: به احتمال زیاد فردی که واکسن اسپوتنیک وی بزند در صورت بیمار شدن، کمی آبریزش بینی و تب نسبتاً بالا خواهد داشت و ریه‌های وی آسیب نخواهد دید.

وی در مورد واکسن کرونا که شرکت آمریکایی پفایزر تولید کرده است گفت: مدت زمانی که این واکسن می‌تواند مصونیت بدهد را به زحمت می‌توان نام برد اما باتوجه به مکانیسم تأثیر این گونه واکسن‌ها، مدت مصونیت آن در بدن انسان بیش از ۵ ماه نخواهد بود.

واکسن اسپوتنیک وی نخستین روسی کرونا است و پس از تزریق آزمایشی آن بر روی گروه‌هایی از داوطلبان، تابستان گذشته در روسیه به ثبت رسید.

این واکسن مراحل پایانی آزمایش‌های پس از ثبت را طی می‌کند و تاکنون دو میلیون دوز از این واکسن تولید شده است و دهها هزار نفر در مسکو با این واکسن واکسیناسیون شده‌اند و انتظار می‌رود واکسیناسیون سراسری روسیه با اسپوتنیک وی از اواخر این هفته آغاز شود.

به دنبال واکسیناسیون عمومی کرونا در روسیه که از شنبه هفته گذشته در مسکو پایتخت روسیه آغاز شد واکسن «اسپوتینک وی» بین همه مناطق این کشور توزیع شده و به گفته مقامات در روزهای آینده واکسیناسیون گسترده اجرایی می‌شود.

تاکنون فقط در مسکو واکسیناسیون کرونا در حال انجام است و هزاران نفر از نظامیان نیز به عنوان پیشقراولان واکسیناسیون کرونا نیز در روسیه در واحدهای نظامی این کشور پهناور واکسن کرونا زده‌اند.

به گزارش ایرنا، شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه در گزارشی اعلام کرد: واکسن اسپوتنیک وی برای واکسیناسیون به ۸۳ منطقه (جمهوری و استان) از ۸۵ منطقه روسیه حمل شده است. انتقال این واکسن به شرایط خاصی نیاز دارد که باید رعایت شود.

بر اساس این گزارش، به جمهوری آدیگیا در منطقه قفقاز ۲۰۰ دوز واکسن اسپوتنیک-وی، به استان خاباروفسک در خاور روسیه ۴۰۰ دوز واکسن انتقال یافته و همین مقدار واکسن بین همه جمهوری‌ها و استان‌های روسیه توزیع شده است که در وهله نخست کادر درمانی و معلمان واکسیناسیون می‌شوند.

در مجموع در ماه دسامبر جاری، مناطق روسیه ۴۸۰ هزار دوز واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

برنامه زمانی توزیع واکسن کرونا بین مناطق روسیه تنظیم شده است و حتی در روزهای تعطیلات سال نو میلادی که در روسیه از اول تا ۱۰ ماه ژانویه برگزار می‌شود، مراکز واکسیناسیون کرونا در همه مناطق روسیه به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دستور داده است تا پایان این هفته واکسن اسپوتنیک -وی باید در همه مناطق روسیه توزیع شود.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: