کد خبر: ۲۷۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹
بر اساس اعلام دفتر خدمات مطالعاتی کنگره آمریکا:
دفتر خدمات مطالعاتی کنگره آمریکا اعلام کرد: از زمان خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ کارزار فشار حداکثری علیه اقتصاد ایران اعمال شد که در نتیجه آن صادرات نفتی ایران کاهش محسوسی را تجربه کرد.
قلم‌نیوز: از زمان شیوع کرونا انتقادات در رابطه با ادامه یافتن کارزار فشار حداکثری به ویژه در کنگره شدت یافته است؛ چرا که به عقیده مخالفان، تحریم‌ها باعث خواهد شد توانایی دولت ایران برای مقابله با کرونا به میزان زیادی تحت تاثیر قرار گیرد.

این دفتر با استناد به برخی از گزارش‌ها در مشکلات پیش آمده برای تامین تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی مورد نیاز ایران در مقابله با کرونا می‌نویسد: مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کرده اند که تجارت بشردوستانه و اقلام غذایی مشمول تحریم‌ها قرار نمی‌گیرند. طبق تحریم ها، اکنون برخی از اموال و دارایی‌های ایران توسط آمریکا توقیف یا مصادره شده اند.

اموال و دارایی‌های بلوکه شده ایران توسط آمریکا

به گفته این مرکز تاکنون بیش از ۴۷۰۰ مورد شکایت از طرف اتباع آمریکایی علیه ایران تنظیم شده که به موجب آن دادگاه‌های این کشور حکم به پرداخت حدود ۲.۵ میلیارد دلار غرامت به آن‌ها داده اند.

در حال حاضر اصلی‌ترین دارایی‌های و اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا شامل موارد زیر است:

۱- حدود ۱.۹ میلیارد دلار از دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی ایران که در حسابی در سیتی بانک از طرف صندوق بورسی کلیر استریم لوکزامبورگ سرمایه گذاری شده بود. به گفته مقامات آمریکایی، کلیراستریم متهم است اجازه دسترسی این منابع به نظام مالی آمریکا را داده است. حدود ۱.۶۷ میلیارد دلار از ان منابع توسط کلیراستریم به لوکزامبورگ منتقل شده است و برخی نهاد‌های قضایی لوکزامبورگی رسیدگی به آن‌ها را خارج از حیطه اختیارات آمریکا می‌دانند.

۲- برخی از اماکن دیپلماتیک ایران در آمریکا نیز اکنون توقیف شده اند که ارزش آن‌ها حدود ۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به سفارت سابق ایران در واشنگتن دی سی (در دوره محمدرضا شاه) و ۱۰ ملک دیگر اشاره کرد.

۳- املاک خیریه اعصا که در انگلیس به ثبت رسیده است به دلیل ارتباط با بنیاد علوی و با حکم دادستانی منطقه جنوبی نیویورک در سال ۲۰۰۹ توقیف شدند. طبق رای دادگاه در ژوین ۲۰۱۷ کنتل املاک این بنیاد در شهر نیویورک به آمریکا واگذار شد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: