کد خبر: ۲۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹
پیشنهاد یک اصلاح طلب برای برگزری انتخابات به روش پُستی
یک فعال سیاسی با بیان اینکه از هم اکنون باید خود را برای برگزاری انتخابات در شرایط وجود کرونا آماده کنیم، گفت: ممکن است حرف و حدیثی در رای پستی وجود داشته باشد اما به هر حال بهتر از تجمع افراد در پای صندوق رای است.
انتخابات ۱۴۰۰ به تعویق می افتد؟قلم‌نیوز:محسن رهامی، با بیان اینکه در قانون انتخابات غیر از حضور فیزیکی رای دهندگان، راه دیگری برای اخذ رای پیش بینی نکرده است، اظهار کرد: در حال حاضر مشخص نیست که خطر بیماری کرونا تا چه زمانی ادامه می یابد و اگر این شرایط ادامه یابد، ممکن است موجب کاهش مشارکت در انتخابات شود.

وی ادامه داد: در فاصله چند ماهه تا زمان انتخابات ممکن است واکسنی کشف و استفاده نشود، بنابراین باید از تجربه جهانی در برگزاری انتخابات استفاده کرد. انتخابات پستی یکی از راه هایی است که می توان استفاده کرد که البته باید زیرساخت آن از جمله قانون فراهم شود. در مدل رای پستی، افراد با شناسنامه و کارت ملی به ثبت احوال می روند و پس از  احراز هویت، برگه الکترال دریافت می کنند و در منزل رای خود را پر کرده و به مراکزی می فرستند که از قبل مورد تایید وزارت کشور و شورای نگهبان است‌.

این فعال سیاسی با بیان اینکه این مدل از رای گیری در زمان قبل از انقلاب هم در ایران اجرا شده است، تصریح کرد: ممکن است حرف و حدیثی در رای پستی وجود داشته باشد اما به هر حال بهتر از تجمع افراد در پای صندوق رای است البته باید نظارت جدی بر این مدل رای گیری انجام شود.

رهامی همچنین خاطرنشان کرد: راه دیگر این است که سامانه ای تعریف شود تا افراد در روز رای گیری براساس کد ملی خود وارد سامانه شده و رای دهند. البته ممکن است زیرساخت های فضای مجازی‌ جواب ندهد چون در یک روز حدود۴۰ میلیون نفر وارد سایت می شوند. بنابراین رای پستی عملیاتی تر است.سازمان ثبت احوال هم آمار همه افراد را دارد و نمی شود با شناسنامه فرد فوت شده یا چند بار با یک نام رای داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اجرایی شدن این دو مدل در سایر کشورها، اظهار کرد: در هر دو مدل امکان وجود درصدی از خطا وجود دارد البته در رای حضوری هم امکان خطا وجود دارد. به هر حال ما باید خود را از هم اکنون برای برگزاری انتخابات در شرایط وجود کرونا آماده کنیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه تاخیر در برگزاری انتخابات هم راه پیشنهادی دیگر است، گفت: معمولا این شیوه در زمان وقوع جنگ انتخاب می شود و مثلا سه ماه انتخابات به تاخیر می افتد اما وقتی ما نمی دانیم که آیا سه ماه دیگر بیماری کرونا وجود دارد یا برطرف شده است، نمی توانیم انتخابات را به تاخیر بیاندازیم.سایر کشورها هم به سمت تاخیر در برگزاری انتخابات نرفته اند.افزایش تعداد روزهای اخذ رای هم کمکی به رفع نظر کرونا نمی کند، چون موجب تجمع افراد در شعب اخذ رای در روز پایانی می شود.

رهامی در پایان با اشاره به ضرورت وجود مشارکت حداکثری در انتخابات۱۴۰۰، اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری برخلاف انتخابات مجلس، انگیزه مشارکت براساس معیارهای قومی و محلی وجود ندارد، بنابراین اگر خطر کرونا باقی بماند، امکان کاهش مشارکت وجود دارد و رییس‌جمهور بعدی از پشتوانه قوی برخوردار نخواهد بود و این مسأله می تواند به کشور آسیب بزند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: