کد خبر: ۲۶۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹
نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها مجلس گفت: در شرایط فعلی مردم مازاد پول‌های خود را هم نیز وارد بورس نکنند، چون دولت برنامه مشخصی ندارد و آن‌ها هم هیچ امیدی نداشته باشند که بورس به این زودی‌ها به بازار اولیه خود برگردد.
قلم‌نیوز:همچنان صحبت درباره بورس داغ است و کم نیستند افرادی که با تشویق دولت پا به این بازار سرمایه گذاشتند و اما اکنون سرمایه خود را از دست رفته می‌بینند؛ هرچند که این روزها بورس روندی صعودی را در پیش گرفته و احتمال سربه‌سر شدن سرمایه‌های مردم در آینده نزدیک وجود دارد.

حال قاضی‌زاده‌ هاشمی، نایب رییس مجلس لیست حقوقی‌های متخلف که سبب ریزش بورس در ماه‌های اخیر شده بودند را به قوه‌ قضاییه ارسال کرده است و باید منتظر بود و دید چه سرنوشتی برای اسامی این لیست رقم خواهد خورد؟

اگرچه چندهفته‌ای است که بورس شرایط بهتری را به خود گرفته، اما به قول معروف مردم مار گزیده شده‌اند و حق دارند نسبت به تداوم فعالیت در این بازار غیرقابل پیش‌بینی، تردید داشته باشند.

در همین رابطه، محمدحسن آصفری، نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها گفت: متاسفانه طی جلسات متعددی که با دولت در مجلس داشتیم، متوجه شدیم که دولت هیچ برنامه قانونی و اصولی و مشخصی برای حمایت از بازار بورس ندارد.

وی افزود: دولت و رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد، مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کردند و برخی از مردم سرمایه‌های اصلی خود مثل خودرو، مسکن، طلا و جواهرشان را فروختند و وارد این بازار شدند.

نماینده اراک تصریح کرد: مردم امروز به بورس بی‌اعتماد شده‌اند، همچنان که در گذشته به موسسات مالی و اعتباری بی‌اعتماد شده بودند و بار‌ها به همین دلیل در اعتراض به پول‌هایی که از دست داده بودند، جلوی مجلس جمع کردند.

نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها اظهار داشت: امروز هم اگر دولت برای موضوع بورس چاره‌اندیشی‌ای نداشته باشد که البته ندارد، مطمئناً اسباب اعتراض مردم را به‌دنبال خواهد داشت.

آصفری درباره اعتراضات و تجمعات مردم در اعتراض به روند بورس نیز گفت: اگر روند ریزشی بورس ادامه یابد ممکن است این‌بار جمعیت بیشتری از مردم دور هم جمع شوند، ولی امیدواریم که دولت اقدام جدی در این باره انجام دهد تا شاهد اعتراضات و اتفاقات ناخوشایندی نباشیم.

این نماینده اصولگرا یادآور شد: طی این مدت با دولت چندین جلسه غیرعلنی در مجلس داشتیم. رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد را به کمیسیون دعوت کردیم و متوجه شدیم تا الان چاره‌ای نیندیشیده‌اند و فقط به گفتار درمانی پرداخته‌اند و با این کار نمی‌شود مسئله بورس را حل کرد.

این نماینده اراک در ادامه عنوان کرد: دولت در ابتدا شرکت‌های حقوقی و دولتی خود را وارد بورس کرد و این شرکت‌ها به محض سودکردن و چندبرابرکردن سرمایه‌های خود که با پول مردم صورت گرفته بود از بورس خارج شدند. دولت باید شرکت‌های اساسی خود که از بورس خارج شده‌اند را ملزم و اجبار کند که دوباره وارد بورس شوند و سرمایه‌های خود را به بورس برگردانند و اگر این اتفاق نیفتد مسئله بورس حل نمی‌شود و آینده خطرناکی خواهد داشت.

آصفری افزود: مثلاً کارخانه‌ای از طرف یکی از بانک‌ها با قیمت هر سهم ۳۰۰ تومان وارد بورس شد، بعد گذشت مدتی که سهام آن بالا رفت، حقوقی‌ها و دولتی‌ها از بورس با سود بالا خارج شدند و حال که سهام نزول شدید پیدا کرده وارد بازار شدند و در حال خرید همان سهام هستند.

وی در پایان در توصیه به مردم برای ورود سرمایه‌هایشان به بورس خاطرنشان کرد: مردم کلاً هیچ زمانی نباید مایحتاج اصلی خود را وارد بازار بورس کنند و فعلاً نه‌تنها مایحتاج اصلی خود، بلکه مازاد پول‌های خود را هم نیز وارد بورس نکنند، چون دولت برنامه مشخصی ندارد و مردم هیچ امیدی نداشته باشند که بورس به این زودی‌ها به بازار اولیه خود برگردد. فعلاً ورود به بورس ریسک خطرناکی است.

منبع: اقتصاد۲۴

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: